Haha, omdat dat volgens mij helemaal niet lekker zit, met die stijve panelen onder je dijbenenOorspronkelijk Geplaatst door wannabe
![]()
Haha, omdat dat volgens mij helemaal niet lekker zit, met die stijve panelen onder je dijbenenOorspronkelijk Geplaatst door wannabe
![]()
Whaha ohja![]()
Ach.. als je dan gewoon een ding met inlages ontwikkeld die heeerlijk zit.. dan is dat toch geregeld?
Of is dat de bbp?![]()
Of je ontwikkeld een pil waardoor je paard 2 vetbulten op z'n rug krijgt![]()
Gr Nienke
Haha grapjas!![]()
Volgens mij kan je je er beter niet al te druk om maken, en een beetje met je gezonde verstand redeneren en luisteren naar de signalen van je paard. Maak de ritten zonder zadel niet eindeloos lang, en niet iedere dag. Wissel af tussen bloot, met bbp (bij voorkeur die met tempur van Emiel Voest) en je zadel, tast na iedere rit goed de ruggengraad af, en als je zelf scherpe zitbeenknobbels hebt; nog iets beter oppassen.
Volgens mijn zijn mijn billen beter dan een zadel.
Lekker dik en gevuld en weinig zit knobbels.
Alleen het probleem is nu dat stoffel snelle 180 draaitjes kan maken waardoor ik er sneller af lig dan zadel met een paar beugeltjes .
Be a realist,
Remain a dreamer
Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
heb dit topic over het hoofd gezien. Maar alsnog hoe ik het zie.
Ik ben het er mee eens dat het vooral aan de souplesse van de ruiter ligt, maar ook van het type paard. Shiva is lekker breed, heeft geen schoft en zit gewoon als een huis.
Ik heb nooit gemerkt dat ze last had, zelfs niet na een buitenrit van 6 uur. En ik controleerde dan wel altijd haar rug, vooral de dag erna. (en wie heeft er nou geen spierpijn na zo'n rit?)
Het is belangrijk dat je meebeweegt met je paard. Ik gebruik mijn onderrug en heupen om met haar mee te vloeien. Zo belast je ook al heel veel minder. Ben het met je eens Sannie dat de mens meer kan dan je denkt. Ik zit zo op Shiva dat als ze een sprongetje maakt uit dolligheid dat ik geen mm verschuif of omhoog kom.
Je moet relaxed zitten, dan ga je automatisch al meebewegen. En dat gebeurd dan ook echt op de seconde af hoor Trea. Je bent een soort van eenheid.
Shiva heb ik nu bijna 9 jaar en ze heeft in die tijd 2x een zadel opgehad, voor een vriendin. Laatst kwam Fernand haar bekappen en voelde haar rug. Niks aan de hand, was helemaal in orde.
Het heeft ff oefening nodig, en ben het er dan aan de ene kant wel mee eens dat je dan beter kan afwisselen met bv bbp, maar aan de andere kant.....hoe meer je oefent, hoe beter het gaat.
Shiva en ik doen echt alles zonder zadel, we springen 80 cm met gemak en dan zit ik ook echt in verlichte zit, van haar rug af. Buiten in galop zit ik ook meer voorover en heeft ze dus ook net wat meer vrijheid.
Maar ik zie er echt geen kwaad in. Wat mij dus weer niet prettig lijkt is de singel. Ik zie mezelf al van alles doen met een riem strak om mn buik.
De 'drukpunten' zijn volgens mij miniem. Je zit niet op je zitknobbels, maar op je kont! Als je me begrijpt. Dus tenzij je steeds maar op en neer hobbelt zou ik zeggen doe t gewoon lekker. Het geeft zowel jou als je paard meer gevoel van vrijheid.
P.S. nog een voordeel, je voelt elkaar nog beter aan. Ik hoef maar iets te denken en ze reageert. Ook als ik maar iets mn been spieren aanspan, ze gaat gelijk harder. En andersom ook, ik voel aan haar wanneer ze iets gaat doen, zelfs als ze moet poepen of plassen, terwijl dat dan nog rustig een half uur duurt voor ze echt moet.
Mooi om te lezen Jess!
Ja Jess zo zie ik het ook voor me. Helaas trekt mijn lijf dit niet meer, maar ik had het wel geweten hoor, twintig jaar jonger en dan mijn eigen paardje. Weet zeker dat ik vaker op de blote rug zou klimmen. Want als ik bbp rij met Amon merk ik dat hij dat leuker vindt als met zadel.
www.crystal-carving.com
dank je.
Ik kan me heel goed voorstellen dat Amon het leuker vind met bbp. Je hebt zo toch meer lichamelijk contact en dat is voor je paard ook lekkerder.
Jammer dat je het nu niet meer kan. Het scheelt dat ik het al deed toen ik Shiva net kocht. Als ik nu mn eigen paard pas zou krijgen dan had ik t niet gedaan hoor.
Maar ja, toen was ik een stuk jonger, leniger en onbezonner (zeg je dat zo?)![]()
Maar nu kan ik niet eens anders. Als er ooit een nieuw paard (bij) komt dan ga ik ook die zonder zadel rijden. Heerlijk!!!
Hai Jess, bedankt voor je verhaal. En m'n paardje is het met je eens wat betreft de singel![]()
Dus ik rijd nog steeds regelmatig zonder zadel en krijg sinds een week ofzo steeds toestemming voor mijn 'indianenzwaai' (die nog niet heel erg soepel gaat met als gevolg dat ik het laatste stukje moet klimmen. En dan blijft Pathos stilstaan! En dat voor een dominante 7-jarige volle arabier!)
En die rug is denk ik ook gewoon een kwestie van wennen, want die van Pathos lijkt me toch heel veel smaller dan die van een haf/ijs en meneer is ook nog gezegend met een erg hoge schoft maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen last (meer) van. Volgens mij komt dat omdat hij er steeds meer vertrouwen in krijgt dat ik 'm niet in de weg zit en dus z'n rugspieren gemakkelijker ontspant en daardoor zit ik weer zachter en kan ik zelf beter blijven ontspannen.
Het moeilijkste vind ik om me niet met m'n benen vast te knijpen als ik het ritme even kwijtraak, maar juist die benen los te laten en echt op m'n kont te blijven zitten. Maar de eerste sprongetjes zijn gemaakt(oke, was maar over een duiker van een cm of 25 maar het waren vier voetjes van de vloer).
Hahaha, ik denk dat er meerdere zijn die niet blij zijn met de singel.
Die indianenzwaai is idd lastig. Shiva heeft er de ideale hoogte voor, maar als je paard wat hoger is. Oef, moet je goed lenig zijn.
Weldat je toestemming krijgt van Pathos. Het is voor een paard wel heel wat, zo'n zwaai.
Ik stap (ben niet meer zo lenig) tegenwoordig op via een krukje. Alleen als ik er onderweg af moet spring ik er weer (moeizaam) op. Het is ook beter voor de rug, met krukje opstappen.
Kan je het ook van de andere kant? Is wel zo handig en weer beter voor de rug.
Je hebt m helemaal door! Vooral lekker zo doorgaan, dan zit zowel jij als Pathos idd lekker ontspannen. Leuk voor je!
Zeker dat je ook gesprongen hebt. Mag je trots op zijn. Is niet niks, ook al is t laag.
op deze site wordt het juist aangeraden om af en toe zadeloos te rijden... tis een site van een engelse zadelmerk en die hebben een soort remedial-programma en daar zit het zadelloos rijden bij..
http://www.balanceinternational.com/sad ... edial.html
Ik geloof ook wel dat je als berijder je paard goed moet aanvoelen en aanvullen wil je het voor je paard zo "goed mogelijk doen".
En voor wat betreft de natives... hoe lang deden zij met een paard? Ik bedoel als hij na 6 jaar intensief bereden te zijn, "afgeschreven" is, voldoet hij al snel aan het 2e doel dat is om monden te voeden.
Sunny loopt ook lekker zonder zadel, net als met zadel, maar ik vraag me af of het ook echt verantwoordt is, wetenschappelijk gesproken. De voorbeelden van 70 km zadelloos doet me denken aan... mijn opa heeft 70 jaar gerookt en is ook niet ziek!
Uitzonderingen zijn er altijd.
"The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli
Jaa dat met die Natives.. daar heb ik ook. Zou niet zo willen denken als hen, want we kennen hun beweegredenen niet. Paarden waren voor hen voornamelijk gebruiksdoel. Als rijdier en als voedsel.
Oei dat is niet helemaal waar hoor, paarden waren juist zeer geliefd bij hun, immers het was hun kans om de oorlog te overleven. Een krijger had een diepe zielsband met zijn pony, als die niet feilloos reageerde op 1 subtiele beweging kon dat een pijl in je hart betekenen. Hun leven hing af van hun pony en daar waren ze dus ook heel zuinig op.
Het was dan ook een drama als een pony sneuvelde in de strijd, of gestolen werd. Ze hadden dan ook trukjes op de ponys niet te laten stelen. Reken maar dat je als krijger geen tijd hebt om om de drie jaar een super oorlogspony te trainen, dus dat je oorlogspony lang bij je bleef was heel belangrijk.
En als je de pony Nacht van de man van Naduah neemt die is behoorlijk oud geworden. Een aantal ponys zijn nl in de verhalen beschreven en werden net zo geëerd als het opperhoofd.
Een diepe spirituele band was dus noodzakelijk, 1 fluitje en de pony kwam al uit de kudde aangegalopeerd.
Uiteraard waren er ook tribes die hun paarden aten, maar dat gold zeker niet voor alle natives. En zeker niet de pony's die bereden werden en die bij de krijger zelf hoorde.
Buffel, hert dat stond er op het menu, maar paard alleen als de jacht slecht was, de winters koud.
Vergeet niet dat de meeste tribes dieren respecteerden en eerden, immers dat was hun geloof, een dier wat moest sterven als voedsel werd eerst dagelang bezongen en geeeërd alvorens erop gejaagd zou worden.
Teveel doden wat je niet kan verwerken en opeten werd als verspilling en schande gezien, dat was ondenkbaar, net zoals je never nooit een hele plant uit de grond trok, je liet altijd de moederplant staan zodat je het jaar erop weer voedsel had als je langs trok.
www.crystal-carving.com
Bedankt voor de mooie uitleg Bren, je weet er echt veel van hé!
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Bladwijzers