Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 49

Topic: Is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug?

Is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug?

Hoi,
    na effe de zoekfunctie gebruikt te hebben, vond ik niet direct iets dat op mijn vraag lijkt...

Gisteren was ik dus aan het babbelen met een paar mensen van waar mijn ponys staan, en we hadden het over zadels. Nou, om een lang verhaal kort te maken, dit is mijn vraag: is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug? Zij waren van mening dat als je zonder zadel rijdt, je direct op de paardenrug zelf zit en dat dit heel belastend is.
    Is dit volgens jullie ook zo, want ik was net van plan om op de 'blote' rug te rijden, met mijn voltigesingel....

bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug?

Volgens mij heeft dit alles te maken met 'hoe' je zit is.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

en hoe zwaar je bent denk ook wel een beetje
    The darkest hour is befor it get light!!!

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

in combie met je paard
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Mét zadel slecht rijden is toch ook schadelijk

Ik zie trouwens het verschil niet tussen helemaal zadelloos en met bbp, maar heb ook nog nooit met bbp gereden.. dat zou me dan net zo schadelijk lijken, en met een barefoot zit er ook maar een stuk vel en dekje tussen toch?
    Gr Nienke

Bij het rijden zonder zadel en met barebackpad, wordt er druk uitgeoefend op de ruggengraad van het paard. Dit geeft puntbelasting. En natuurlijk maakt het wel verschil of je paard een "opliggende" ruggengraad heeft of eentje die helemaal "in" de rug ligt, en natuurlijk maakt het uit of je rijd op je zitbeenknobbels of op je pockets.

Alles wat jij voelt aan je billen als je "bloot" rijd, voelt je paard ook. Een barebackpad verzacht het iets, maar niet alles.

Een boomloos zadel daarintegen geeft ruggengraadvrijheid. Dit komt door de speciale pad die eronder hoort. Dus als je daarop zit, zakt dit zadel niet tegen de ruggengraad aan.
    Een boomzadel doet dit ook niet.

Als je maar af en toe rijd (zegt men) dat bloot rijden geen kwaad kan voor het paard. Maar zou je enkele uren achtereen een rit gaan maken, en kom je "beurs" van je paard af, kan je ervanuitgaan, dat je paard´s rug ook "beurs" is.

Het beste is gewoon afwisselen.

Ok, bedankt allemaal, dus af en toe op de blote rug kan, maar voor lange ritten is een zadel het beste? Zal ik zeker rekening mee houden als het zo ver is!
    bye

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Hoi! Zou ik hier ook een vraagje mogen stellen? Ik vraag me namelijk af wat de schade kan zijn als je altijd zonder zadel rijdt. Mijn vader z'n paard heeft al jaren geen zadel meer op zijn rug gehad...

Bedankt!
    XxxJolijn

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Er zijn endurance ruiters die wel 70 km ritten rijden zonder zadel (was op een soort tuiger, auw!)
    Nu weet je natuurlijk niet of dit paard geen spierpijn of beschadigde wervels of weet ik wat oploopt hiervan, maar bij de Endurance worden de paarden voor en na de rit altijd erg goed gecontroleerd.

Met je eigen zitvlak heb je nog best wel een groot oppervlak waar je op zit, alleen de verdeling over de lengte van de rug is natuurlijk minder dan bij een zadel.
    Afhankelijk van jouw gewicht, heb je dus meer of minder 'drukpunten' (botten) maar ik geloof niet dat je echt op de wervels kan zitten hoor! Dat zou je zelf namelijk echt wel voelen in dat geval
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Kom ik weer met de Natives, die reden alleen met een buffelvelletje op de blote rug, of zelfs helemaal zonder iets. Nou waren dat over het algemeen ook geen zwaar gewichten, maar denk als je goed mee kunt gaan met de gangen van het paard dat het op zich niet zo schadelijk hoeft te zijn. Maar dat is gevoelsmatig, heb daar geen bewijzen voor.
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

maar denk als je goed mee kunt gaan met de gangen van het paard dat het op zich niet zo schadelijk hoeft te zijn
    Dat lijkt mij ook. Drukpunten ontstaan door druk op een punt
    Maar als er geen druk is, doordat alle energie van de beweging vloeiend door wordt gegeven van paardenrug naar mensenachterste en zo verder naar heupen en onderrug en in een mooi gelijkmatig ritme dan zie ik niet in hoe daar schade door kan ontstaan.
    Feit is wel dat de gemiddelde hedendaagse hobbyruiter niet de soepelheid heeft of kan opbouwen die de natives wel hadden. Domweg omdat wij niet de mogelijkheid hebben om dagelijks vele uren op de paardenrug door te brengen.
    Ik denk dat het (lange afstanden) rijden zonder zadel dus best kan, maar dan moet de ruiter wel zorgen dat hij/zij de souplesse en balans heeft om het paard niet in de weg te zitten (dus dat betekent niet per sé volmaakt rechtop zitten, wel soepel zijn in je bewegingen en je balans kunnen bewaren). Dus rustig aan beginnen, langzaam opbouwen en wellicht het een en ander nog ondersteunen door lichamelijke training die jouzelf beter in balans brengt of iets als centered riding.
    @Elineke: goed op je pony letten, even voor en na het zonder zadel rijden in z'n rug porren om te kijken of en waar hij gevoelig reageert en zorgen dat je afstapt voor je zelf beurse billen krijgt. Levert je vast spierpijn op rond je middel en in je benen, maar dat maakt je dan uiteindelijk juist weer soepeler. Veel plezier!

Allemaal een heel duidelijke uitleg!
    Ik heb trouwens ook al jaren zo een zitbal, misschien helpt dat ook wel om me voor te bereiden op mn paardenrugje! (Ik zit er gans de avond op als ik op het forum zit !!
    bye

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Er zijn endurance ruiters die wel 70 km ritten rijden zonder zadel (was op een soort tuiger, auw!)
    Nu weet je natuurlijk niet of dit paard geen spierpijn of beschadigde wervels of weet ik wat oploopt hiervan, maar bij de Endurance worden de paarden voor en na de rit altijd erg goed gecontroleerd.
    Haha ja, Klaas rijd ook endurancewedstrijden zonder zadel. Maar geen 70km geloof ik.

En ik vraag mij echt serieus af of het voor een paard prettig is hoor. Ook al geeft het tijdens controles geen pijnpunten, je weet niet hoe het paard zich een dag later voelt. Zadels zijn er vooral voor comfort van zowel ruiter als paard, en niet voor niets uitgevonden.
    En ten aller tijden soepel meegaan met de bewegingen van je paard lijkt me ook een sprookje, omdat je als "meelifter" toch later in de beweging zit dan je paard. Je kan nl. nooit exact op hetzelfde moment meegaan dan je paard de beweging maakt.

Ik geloof ook niet dat er direct schade optreed als je altijd zonder zadel rijd, en lange afstanden, maar het feit van langdurige blootstelling aan puntbelasting en wrijving lijken me toch goede argumenten om het een en ander af te wisselen. Zeker als je je paard zo lang mogelijk wil berijden.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

En ten aller tijden soepel meegaan met de bewegingen van je paard lijkt me ook een sprookje
    Ik denk dat je onderschat welke souplesse een (mensen)lichaam kan aanleren. Denk aan (goede) dansers, die botsen ook niet constant tegen elkaar, zolang maar duidelijk is wie de beweging leidt kan de ander best (vloeiend) volgen. Is dit ook niet precies de bedoeling van het fluidity programma van Linda?

Ik heb zelf de laatste weken veel afgewisseld tussen met en zonder zadel rijden en ik ben verbaasd over de snelheid waarmee mijn lichaam zich leert aanpassen aan dat van mijn paard. Toen we begonnen had ik het gevoel of ik op een plank zat en sprong mijn paard na 5 meter draf steeds aan in galop omdat ik zat te hobbelen en hij dus galop aanbood, zo zit je vast beter baas. Twee weken later was de plan weg, voelde ik zachte spierbundels onder me heen en weer rollen en bleef Pathos moeiteloos in draf tot ik een andere gang vroeg. Nu denk ik erover om binnenkort wat sprongetjes te wagen zonder zadel.

Jess, ben benieuwd hoe jij hier over denkt? Tenslotte ben jij overtuigend ervaringsdeskundige op dit punt.

Even als (wss domme) opmerking tussendoor, waarom zou je dan niet gewoon met een grandeur-pad (oid met inlages) gaan rijden?
    De ruggengraat is dan vrij, en je rijd nog steeds zadelloos.. Of ben ik nu heel erg naief
    Gr Nienke

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten