Dat boek heb ik laatst ook gekocht, erg leuk boek![]()
Dat boek heb ik laatst ook gekocht, erg leuk boek![]()
Ik zag dat de het lint bij http://www.loesdau.de hetzelfde was als bij agradi, alleen goedkoper. Lint lijkt mij ook paardvriendelijker dan koord eerlijk gezegd.(tuurlijk kunnen ze zich overal aan verwonden, maar als ik mag kiezen doe mij dan maar lint)
Ik heb die site nog al eens doorgekregen gehad, heb jij hier al online via besteld?
Zijn die wat betrouwbaar?
mercikes voor de tip in ieder geval!
loesdau is erg snel en betrouwbaar, maar ze vragen bijna 20 euro verzendkosten buiten Dld, het is dus alleen goedkoper als je iemand kent met een adres in Dld die het dan weer naar jou doorspeelt
Als je me je mailadres even PB-t dan heb een leuke pdf file voor je over het bouwen van stallen. Staat misschien iets is waar je wat aan hebt!
Hoi Lila, zou ik dat stukje ook mogen hebben? (we zijn van plan een (schuil) stal te bouwen. Loesdau is volgens mij zeer betrouwbaar, dat is zoiets als divoza in Nederland. Ik wist niet dat het zo duur was om in Nederland te bestellen.![]()
(nog een paar weekjes en wij verhuizen naar dl, dus nog even wachten met bestellen dus)
http://www.kraemerpferdesport.de heeft ook veel en goed spul. Ook betrouwbaar![]()
Tuurlijk! Moet je wel even je mailadres PB-en, oké?Oorspronkelijk Geplaatst door ringo
Als het goed is heb je een PB-tje
Nee, postbus is leeg!Oorspronkelijk Geplaatst door ringo
hoe mijn ideale plekje eruit zou zien??
Gewoon een weiland en een paddock met een schuilstalletje. De paddock zou ik iets van 20.40 doen, dan heb je meteen je rijbak is wel handig, grenzend aan de bak moet je dan een schuilstalletje maken zodat ze altidj zelf naar buietn kunnen. De bak zou je open kunnen zetten naar het weiland voor de dagen dat ze in de wei kunnen.
Verder voor voer zou ik het per paard bekijken, niet voor elk paard werkt het onbeperkt voeren. Maar als je dat wel wilt kan je een grote baal hooi neerzetten in een soort ruif naast de schuilstal
de wei zou ik afzetten met lint en de paddock ook trouwens, wel vastmaken aan houten paaltjes dat is steviger dan weidepaaltjes. Ik zou wel dik lint nemen,want dat oogt netter. Ook de weide zou ik afzetten met lint.
ik zou geen bedekking in de schuilstal doen gewoon beton ( kan je dan nog wel stro op leggen in de wintermaanden maar ik niet noodzakelijk), en in de bak gewoon zand.
Ondertussen zijn we al een dikke 2 jaar bezig met een voor in onze ogen ideale paardenverblijf te maken. Het is nog helemaal niet af maar een geluk bij een ongeluk, we hopen binnenkort op een andere locatie ons ideale paardenverblijf te creëren met de ervaringen die we hebben opgedaan.
Voor onze paarden gaat het 2,8 ha worden verdeeld in een zomer en winterweide. Hierbij wordt het weiland dan nog eens verdeeld in blokken. Twee maal per dag wordt de mest verwijderd. Paarden worden niet op stal gezet.
Beide weilanden worden elk jaar gefreesd en ingezaaid met speciale grassen die laag in fructaangehalte zijn,een grote diversiteit geven en die laag in eiwitgehalte zijn doordat ze speciaal bemest worden. Deze weilanden worden ook gehooid.
De buitenomheining bestaat uit weidepalen, steunpalen en Gallagher turbodraad. De kleine blokjes uit verplaatsbare paaltjes met draad en handvaten zodat ze makkelijk open en dicht kunnen gezet worden als de paarden verhuizen.
De omheining van de buitenpiste en de 2 cirkels bestaat uit een witte duurzame plastieksoort. Lijkt op hout tot je het vastneemt.
De loopstal die meekomt, van 78m² gaat vergroot worden tot 105,3m² met daarin onze betonklinkers en onze 12 matten. Deze komt schuin te staan aan de rand van het weiland vlak naast onze woning.
Voor en naast de loopstal komt een 200m² verhard doorlopende betonklinkers.
Vanuit het verhard komen ze langsheen de buitenpiste van 20 op 60 en de cirkel en gaan via een verhard gangpad naar de verschillende blokken van hun weide.
Drinken staat in de loopstal zodat ze afstanden moeten afleggen over het verhard. Sommige paarden lijken inderdaad enorm te genieten van het soppen van hun ruwvoer in het water doch is dit geen gezonde gedraging. Bij het kauwen van ruwvoer produceren zij veel speeksel belangrijk voor hun verdere spijsvertering. Door het soppen gaan ze nauwelijks speekselen wat gevolgen heeft (weliswaar niet onmiddellijk) op het verdere verloop in hun spijsverteringssysteem. Kan me dus best voorstellen dat je paarden hebt, die het gemak opzoeken en reeds hun ruwvoer nat tot zich nemen maar helaas geen gezonde gedraging.
Ik verwacht om hen maar 3 maanden op ruwvoer te moeten zetten. Dit verdelen we dan in kleine hoopjes op het kapotgelopen winterland.
En het mooiste van al, vanuit de keuken zie ik op de loopstal, vanuit de living op de buitenpiste en het weiland evenals vanop het terras. Paarden staan op 2 meter van de buitenmuur...![]()
Parelli Natural Horsemanship:
Waarom we begonnen zijn met paarden
kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!
Bespaar niet op een goede stroomvoorziening! Je wilt waarschijnlijk niet ieder jaar het hekwerk vernieuwen, dus beter een keer wat meer uitgeven, zodat je er weinig reparatiewerk aan hebt! De klokken van Gallagher zijn duur, maar goed. Ik weet niet met welke bron je wilt gebruiken om je stroom vandaan te halen, maar misschien heb je wat aan de volgende aandachtspunten.
Als je stroomklok via het lichtnet (uit huis dus) van stroom voorzien wordt, zet hem dat op een aparte stop in je meterkast. Hiermee voorkom je dat met iedere tik die de klok geeft je radio/tv of wat dan ook stoort. Bovendien ben je, als je er een aardlekschakelaar tussen zet, vrij van doorslaan en schade aan de apparaten in huis als de bliksem inslaat op de draden buiten.
Kies je voor een losse klok, geef dan liever wat meer geld uit en koop er een die op een (auto)accu draait. De batterijen zijn erg duur, snel op en schadelijk voor het milieu. Als je 2 accu's van de autosloperij haalt en een simpele accu-oplader, ben je altijd verzekerd van stroom en bovendien goedkoper uit op den duur.
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
of eentje op zonne - energie.... zelf hebben we dit niet omdat we gewone stroom hebben maar hoor goeie dingen hierover.
Parelli Natural Horsemanship:
Waarom we begonnen zijn met paarden
kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!
@haidi, welke grassoort(en) bedoel je met speciale grassoorten?
of vragen jullie gewoon mengeling voor paardeweide aan de loonwerker?
ik weet niet wat ze daar inmengen
overigens leuke stek hebben jullie!
Bladwijzers