Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Update Liesbet, Bollie en Woepie

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Update Liesbet, Bollie en Woepie

Dag allemaal,

We zijn terug begonnen met Parelli, ik doe het nu bij ons op de oprit dichtbij de wei zodat de pony die alleen achterblijft niet in paniek geraakt. Het begint te lukken zonder teveel gehinnik...

met Woepie (shet 2 jaar).
    Successen:
    In de wei begint hij afstand te nemen voor mij en hij gaat op zij...

Ik kan zijn vier benen opheffen en zijn hoeven verzorgen en hij staat niet vast

Benaderen in de wei gaat goed

Friendly gaat goed,

Porcupine achterhand lukt aardig

Driving achterhand gaat goed

Yo-yo begint te lukken

Problemen:

Ik moet hem constant uit mijn ruimte sturen: hij zou nog liever op mijn tenen staan dan ook maar afstand te houden. Ik doe dit met blocken: elleboog, knie, voet... Ik merk alleen dat hij er zenuwachtig van wordt en niet goed weet wat ik van hem verlang.

Ik heb ook het gevoel dat hij vlug van streek geraakt, het minste dat er gebeurt geraakt hij in paniek en dan gaat hij in het halster hangen...

Porcupine voorhand

Driving voorhand

Met Bollie (shet 7 jaar):

succes:
    Hij begint echt op fase 1 te reageren, het is echt geweldig

probleem:
    circling: doet hij slof slof, ik krijg hem niet echt in gang

ik wou sideways over een balk (twee voeten ene kant, twee voeten andere kant) proberen maar Bollie snapt het niet, ligt aan mij, hij zet zijn twee poten parmantig op de balk...

Alle tips welkom...
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Re: Update Liesbet, Bollie en Woepie

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Problemen:

1. Ik moet hem constant uit mijn ruimte sturen: hij zou nog liever op mijn tenen staan dan ook maar afstand te houden. Ik doe dit met blocken: elleboog, knie, voet... Ik merk alleen dat hij er zenuwachtig van wordt en niet goed weet wat ik van hem verlang.

2. circling: doet hij slof slof, ik krijg hem niet echt in gang

3. ik wou sideways over een balk (twee voeten ene kant, twee voeten andere kant) proberen maar Bollie snapt het niet, ligt aan mij, hij zet zijn twee poten parmantig op de balk...
    1. Op de dvd's noemen ze dat crowden. Het is een teken van onzekerheid als je paard dat doet. Vaak willen paarden jou daarbij het liefst in zone 3. Zorg voor je eigen veiligheid door je personal space te verdedigen, maar doe dat dan zo vriendelijk mogelijk, zodat hij niet het gevoel heeft dat hij gestraft wordt voor zijn onzekerheid. Als jullie verder zijn met Parelli en hij zelfverzekerder wordt zal hij het waarschijnlijk wel minder gaan doen.

2. Wat betreft dat langzame lopen, in level 1 hoeft je paard alleen maar te blijven lopen, dat is zijn verantwoordelijkheid, hoe hard hij loopt maakt daarbij niet uit. Pas in level 2 ga je werken aan transitions en leer je dus ook hoe je hem kan versnellen.

3. Hoe gaat sideways langs een hek? Pas als dat echt goed gaat zou ik dingen als zijwaarts over een balk gaan vragen.

Succes!

Aangemeld
    Feb 2005

3. Hoe gaat sideways langs een hek? Pas als dat echt goed gaat zou ik dingen als zijwaarts over een balk gaan vragen.
    Sideways langs een hek gaat goed, ben ook begonnen met sideways over het tuinpad (past hij net tussen) en dat gaat ook vlot, alleen een hoek van 90° is moeilijk te nemen, werken we nu aan....
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Een hoek van 90 graden is lichamelijk ook erg moeilijk voor je paard en wordt door Wim ook afgeraden om dat (veel) te doen.

Heb je al eens een balk 1 meter van het hek af gelegd?

Wat ook kan met de balk: laat hem op 50 cm vanaf het uiteinde erover stappen, tot hij stil staat met de balk onder zijn buik. Dan hoeft hij maar 1 pasje opzij tot hij 'van de balk af' is.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Waarom ben ik daar nooit opgekomen ???
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Een hoek van 90 graden is lichamelijk ook erg moeilijk voor je paard en wordt door Wim ook afgeraden om dat (veel) te doen.
    Oei wist ik niet, ik bedoel dat hij op het moment dat de hoek komt ik de achterhand (alleen) wegdrijf zodat zijn voorpoten blijven staan en zodat hij op het haakse padje komt staan (begrijp je mij) is dat ook slecht???

Ik heb al een balk naast het hekje gelegd meestal begint hij met zijn neus te voelen en op te bijten en dan zet hij er zijn twee voorpoten op... Ik krijg hem niet uitgelegd wat ik echt wil hebben....

Wat ook kan met de balk: laat hem op 50 cm vanaf het uiteinde erover stappen, tot hij stil staat met de balk onder zijn buik. Dan hoeft hij maar 1 pasje opzij tot hij 'van de balk af' is.
    Dit ga ik morgen proberen, wie weet....
    "Dromen komen uit..."

Bladwijzers

Forum Rechten