Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: sietske kan niet draven?

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

sietske kan niet draven?

gisteren ben ik weer eens in de bak gaan rijden. Sabine (rosie) ging even kijken hoe het ging. het stappen ging echt goed! siets liep lekker door en ik kon dr redelijk sturen... ze rende in iedergeval niet meer steeds op de gene die in het midden stond af (in dit geval Sabine)
    Na het stappen wilde ik gaan draven.
    Ze gaat wel in draf op fase 2 meestal maar meer dan 3 stappen gaat echt niet. ze valt echt leterlijk is stap terug.
    Ik heb zelf het gevoel dat ze wel wil (weg draven op fase 2) maar het op de een of andere manier niet lukt en dat ze snel opgeeft. Hoe kan ik haar motiveren om het wel te proberen?

* extra info: met circling gaat het vaak ook moeilijk haar in draf te krijgen. als ze los mag rennen in de bak kan ze het wel
    er is ook al een osteopaat geweest oa voor deze klachten maar ze doet het nu nog steeds.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Re: sietske kan niet draven?

ik ben benieuwd wat de kenners ervan vinden, want Morrie heeft precies hetzelfde.
    Hij is vorig jaar behandeld door Steffi v.d Laarse en morgen komt er een osteopaat, maar draven doet ie niet, alleen als ie met een vriendje los mag spelen

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Er staat in een andere topic ook het een en ander over hoe verder te gaan na een behandelin van een osteopaat, ik heb er zelf veel aan.

Lees de uitleg van xyzutu2 maar eens.

http://137.224.239.40/nh/forum/viewt...817&highlight=
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Er rijzen bij mij meteen 2 vragen...
    Hoe oud is Sietske en hoe beweegt ze in vrijheid?

Als Sietske niet gewend is om te draven met een ruiter op haar rug (oa door jong of onervaren zijn), kan ze geen balans vinden in deze gang. Hierdoor kan ze 2 dingen doen, namelijk harder gaan (hoe sneller je gaat, hoe eenvoudiger het is om je balans te houden) of terugvallen in stap.

Als ze in vrijheid ook niet graag draaft, dus niet bij circling, is er waarschijnlijk iets fysieks waardoor ze het simpelweg niet kan. Dat ze het bij de circling niet doet is ook weer terug te voeren op balans, namelijk draven op een kleine volte is moeilijk als je niet handig hierin of erg stijf bent. Op lange rechte stukken zou het dan wel moeten gaan.

Als ik jouw verhaal zo lees, kan het heel goed een balansprobleem zijn, al dan niet gecombineerd met stijfheid in het lijf. Als de osteopaat geen belemmeringen vind, dan is het gymnastiseren van Sietske een goede optie. Door haar losser in haar lijf te maken, kan ze makkelijker buigen en dus ook makkelijker bewegen op kleine cirkels. Zo kan ze haar balans leren vinden. Wat betreft het draven onder de man, ikzelf doe dit alleen als Kate het aanbiedt. Ik ga ervan uit dat ze dit pas doet als ze er klaar voor is en ik bepaal dan alleen de richting waarin ze gaat, het tempo bepaalt zij. Immers door harder te draven vindt zij balans en leert ze deze te bewaren. Langzaam draven komt pas later aan de orde, als Kate er lichamelijk, mentaal en blanstechnisch klaar voor is.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik denk dat je gelijk hebt Jossie.
    In de wei draaft galopeerd ze namelijk wel. en op buiterit ook.
    Sietske is 10. ze schijnt als veulen een ongeluk gehad te hebben en is daardoor snel en vaak stijf. ze is op 4 jarige leeftijd in manege lessen terrecht gekomen. daar leren paarden nou niet echt in balans lopen.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Heb je al eens geprobeerd buiten te draven?
    Ik heb namelijk met Fenna een hele tijd hetzelfde gehad in de bak. Buiten hadden we en motivatie en lange rechte stukken waardoor ze meer en meer balans kreeg.

Ik weet niet hoe het momenteel met Siets d'r hoeven is, maar Fenna heeft daar in de bak ook vrij lang last van gehouden als we harder gingen dan stap. Pas nu na bijna 2 jaar gaat ze weer echt vrij en ruim lopen, dat heeft ze nooit gedaan.
    Bij Sietske kan dat misschienh ook zo zijn, icm haar stijfheid in haar lijf denk ik dat het best lastig is voor haar.
    Misschien eerst meer grondwerk in draf oefenen en buiten rechte stukjes draven?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dekoezegtboe
    ik denk dat je gelijk hebt Jossie.
    In de wei draaft galopeerd ze namelijk wel. en op buiterit ook.
    Sietske is 10. ze schijnt als veulen een ongeluk gehad te hebben en is daardoor snel en vaak stijf. ze is op 4 jarige leeftijd in manege lessen terrecht gekomen. daar leren paarden nou niet echt in balans lopen.
    Ik weet niet of je in de mogelijkheid bent om bij Wim Vonck te lessen? Ik zou dat serieus overwegen hoor! Ik heb eenmaal hem les zien geven en was onder de indruk van wat hij bij een paard dat volledig op de voorhand liep, in 3 kwartier via de ruiter wist te bereiken.

Hij kan je in ieder geval tips op maat geven om de stijfheid van Sietske weg te gymmen en de weggewerkte stijfheid te laten wegblijven. Ik denk dat als de stijfheid verholpen is, dat Sietske haar lijf beter kan voelen en durft te bewegen.

Wat Evenaar ook zegt, in de bak stappen, daar de gymnastiek oefenen en dan lekker bij buitenritten rechtuit draven. Dan komt de balans vanzelf. Vergeet alleen niet dat ze de balans zelf moet vinden, ze moet op haar eigen benen lopen en vertrouwen. Hoe eng ook, maar je zult haar los moeten laten, slechts sturen en ingrijpen bij gevaarlijke acties. Succes hoor!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Bladwijzers

Forum Rechten