Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: ik sta op het punt om...

Re: ik sta op het punt om...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Wat je moet doen is alles vergeten wat je van andere ruiters en paarden om je heen ziet ('die ruiter kan wel netjes zijn handen stil houden, dat paard kan wel gewoon voetjes geven, zij kunnen wel gewoon nette voltes rijden') en jouw paard voor 100% het uitgangspunt maken van jouw training.

- Schrijf voor jezelf heel specifiek op wat het probleem is: Je paard wendt niet naar rechts in stap en draf.
    - Schrijf vervolgens dat punt op dat je paard in die trant wel kan: de eerste 4 games ook naar rechts vanaf de grond.

Ga vervolgens vanuit dat wat je paard wel kan werken aan de oplossing: kan je paard stelling nemen naar rechts in stilstand als jij erop zit? Zo nee, oefen dat dat vanaf de grond terwijl jij in zone 3 naast hem staat en beloon haar uitgebreid als ze daar ook maar 1 millimeter op reageert. Kan ze dat al wel vanuit het zadel, dan is je werk voor 60% al gedaan: het enige wat je nu moet doen is je paard leren dat dit ook in beweging kan. Dat doe je niet door haar in beweging te zetten en dan met de hulpen voor 'naar rechts' te overvallen en vervolgens net zo lang vol te houden tot ze niet meer terugvecht, want dan ben je aan het werken vanuit het probleem zelf, niet vanuit het gebied dat nog wel goed gaat. Het halthouden en stelling vragen dus.

Als je in de bak rijdt, dan rij je bijvoorbeeld naar X, en houdt daar halt. Vervolgens vraag je tijdens het halthouden om stelling naar rechts. Reageert ze? NIET doorzetten! Belonen! En laat haar weer naar voren kijken. Herhaal dat 3 keer, vraag vervolgens nog een keer om stelling naar rechts, en vraag haar dan om in die stelling aan te stappen. Resultaat: je paard wendt af naar rechts.

Ga er niet van uit dat elk paard weet hoe ze in stap onder de ruiter naar rechts moet wenden, maar werk eraan op haar tempo en vanuit de dingen die ze wel kan: halthouden en stelling nemen, en aanstappen. combineer dat, maak de halt-pauzes steeds kleiner en uiteindelijk wendt je paard af in stap. En denk niet dat jullie gefaald hebben omdat je het eerst via het halthouden moet doen: Waarom denk je dat de galopwissels in de dressuur eerst in eenvoudige vorm worden gevraag, waarbij je paard vanuit de rechtergalop in stap/draf overgaat en vervolgens aanspringt in de ]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]

Ik denk dat het probleem in de training als ik jouw mailtje lees niet zozeer in jouw paard zit, maar in je eigen emotional fitness. Vergeet dat van je 5 paarden er maar 1 berijdbaar is: ik heb er maar twee en kan op geen een rijden. Vergeet dat je 2 honden hebben die niet positief te trainen zijn en elkaar in de haren vliegen: ik heb 0 honden, 1 kat en ook die is een uitdaging als het om positief trainen gaat. Iedereen heeft problemen, de kunst is alleen om die problemen van je af te zetten als je met je paard bezig gaat, en niet uit te gaan van alles wat vandaag weer niet is gelukt, maar van datgene wat vandaag wel ging. Dit vind ik ook wel tekenend:

Heb vandaag 1 tem 4 gedaan en dat ging redelijk. Vooral friendly yoyo en driving van de voorhand en driving naar achter gaan super goed.
    Wat nou redelijk, yoyo en driving gaat toch super goed? Waarom is jouw beeld van de totale training dan niet 'super goed', omdat je maar voor 50% geslaagd bent? Ik denk dat het geen kwaad kan om te beseffen dat geen enkele training van niemand 100% goed verloopt: trainen is juist de kunst van het verbeteren van de goede en minder goede punten. En dat gaat je nooit lukken door jezelf te focussen op alles wat mislukt, want dat beeld draag je haarscherp over op je paard, en daar wordt zij gegarandeerd nukkig en geirriteerd door. Als je je slechte kanten wilt verbeteren, dan zul je je moeten richten op dat wat nog wel goed gaat, en dat gebied steeds verder op moeten rekken tot je de rest ook beheerst.

Vooral als dingen fout gaan, zul je je dus aan moeten leren om positief te denken. Een training met maar 2 super yoyo-pasjes achteruit op een fase 1 is gewoon een super training, wat er de rest van de tijd ook gebeurde. Je hebt perfectie op dat ene stukje bereikt. Waarom zou je een training waarin je 3 oefeningen meerdere keren perfect uit kunt laten voeren dan in vredesnaam 'redelijk' noemen. Als jij achteraf zo'n training niet in een positief licht kunt beschouwen, dan lukt dat je gegarandeerd tijdens de training ook niet. En wat is dan de boodschap die je je paard geeft: 'Leuk hoor, zo'n yoyo, maar dat is makkelijk en het inbuigen lukt weer voor geen meter'. Als jouw paard ook bij goede oefeningen hoort dat het niet goed genoeg is, waarom zou hij dan in vredesnaam zich nog wagen aan een oefening die hij helemaal niet beheerst, en waarin hij de eerste tien trainingen gegarandeerd in zal falen?

Ik zeg niet dat je op deze manier je paard benaderd, misschien wel helemaal niet, maar als je een goede training op deze negatieve manier kunt beschrijven, dan is het risico groot dat je ook op deze manier naar je paard over zult gaan komen. Leer jezelf dus positief te denken: som na elke training die dingen op die wel goed gingen en bedenkt dat er miljoenen paarden zijn die niet eens in de buurt van hun trainer durven te komen. Als jij positief bent, wordt je paard dat ook en zal zij veel eerder geneigd zijn om nieuwe oefeningen te proberen. Ze weet namelijk dat jij niet gefrustreerd bent als het mislukt (kan een eerste keer proberen uberhaupt wel mislukken??), maar dat je je over elke millimeter vooruitgang verheugt en dat je deze vreugde ook aan haar laat merken. Alleen door jouw instelling te veranderen kun je het beeld veranderen dat jij van je oefening/training/paard/leven hebt. En dat is zeker niet altijd gemakkelijk, maar als je dat niet doet, dan raak je ook gefrustreerd als je training 'slechts' voor 99% perfect is. En dat is ontzettend jammer, niet zozeer voor je paard, maar vooral voor jou.
    Ik ga de manier zoals jij beschrijft, dus vanuit halt, gaan oefenen. Lijkt me een goeie oplossing. Inbuigen naar rechts als ik erop zit gaat goed. Links is beter, rechts heb ik toch wel soms fase 4 nodig.

Voor de rest: ik zit hier echt te huilen Maar je hebt me verdorie goed wakker geschud en ik ben er me zelfs van bewust dat je helemaal gelijk hebt.
    Ik ga de volgende dagen je post nog een paar keer lezen... geloof het of niet, maar je hebt me weer moed gegeven.

Het zit me de laatste tijd helemaal niet mee... Er loopt meer fout dan goed en ik ben echt over-stressed en voel me vreselijk rot. Ik doe zo mijn best met alles... wat dan toch lijkt te mislukken Ik huil meer dan ik lach

Bedankt voor de goeie raad.

Btw, je hebt nog eens gelijk: die yoyo, driving van de voorhand (ook naar rechts) driving naar achter, gaat geweldig goed, niet redelijk... Alles in f1, driving met zowel mijn hand, stick, string...
    Driven van de voorhand naar rechts ook op f1, maar pas na 2 sec, terwijl naar links vanaf sec1 al lukt.

[quote="Callippo"]Wat goed dat je er een osteopaat bij hebt gehad! Nu weet je in elk geval dat het niet een specifiek lichamelijk probleem is. Maar wat dan wel?

Gaat hij op de grond wel makkelijk naar rechts? Met circling bijvoorbeeld, of wanneer je driving bij de voorhand speelt vanaf de ]

De osteo heeft wel wat gevonden hoor, lees effe mijn andere topic hierover.
    De andere games wil ik zo snel mogelijk beginnen, maar ik heb echt geen tijd voorlopig om mijn pocketguides en dvd erbij te halen. Ik zit bvb ook alleen op het forum als ik een antwoord heb gekregen. Check wel mijn mail 10x per dag.
    En voor een paar minuten heb ik er ook geen zin in.
    Het rijden op zich is minder belangrijk dan Annelys ruitermak HOUDEN. Ik had ze 2 jaar niet meer gereden en heb geen zin om ze nog eens opnieuw in te rijden.
    En die manieren die jij beschrijft ga ik ook oefenen.
    Bedankt hoor!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

WOW xyzutu2 wat een fijn uitgebreid antwoord, bedankt ik ben hier ook mee geholpen

En isabel, fijn dat je nu weer moed hebt en zoals xyztu2 al zegt als het goed gaat, geniet ervan, dan zul je zien dat je veel vrolijker wordt en hopelijk ook meer moed heb voor de rest van je problemen, succes!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Tjeetje, het lijkt wel of xyzutu2 het verslag voor mij heeft geschreven, heel erg een eyeopener,

Ik denk Isabel, dat dat de weg is, het is meer een verandering die bij jouw aan het plaatsvinden is, dan bij jouw dieren.
    Door positief te staan in de dingen die je doet, straal je dat ook uit.
    Maar ik herken het gevoel wat je hebt.

Ook het idee dat je paard niet meer ruitermak is, is denk ik jouw uitstraling naar het paard toe. In mijn ogen verleren ze niet wat ze al kennen, dit staat allemaal op de harde schijf, zeg maar.

Veel succes met alles en onthoud, als alles goed gaat leer je niks nieuws.
    Prendre la vie comme elle vient!

Nou, ik heb ondertussen nog maar weinig `gereden`.

Maar even vertellen hoe het nu gaat: k*t

Het sturen werkt, maar ik moet echt al mijn kracht gebruiken en ik doe een f1 gevolgd door ... een f4 Naar links gaat dus goed, naar rechts pas ik deze techniek dan toe en dan kan ik een paar keer op een f1-f2 naar rechts sturen.
    Kijk ik vind het allesbehalve tof, maar ik denk dat ze gewoon mega koppig is.

Wat ik heel erg bemerk: ze heeft dus schrik bij A, ze heeft ook schrik bij C, alleen de uitgang vindt ze niet eng. Ik doe dus mijn grondwerk bij de uitgang en geef rust ergens verder weg.
    Laatste keer dat ik reed heb ik haar met eitwat harde hand gedwongen om voorbij A en voorbij C te gaan, dus de hele hoefslag te volgen achter een ander braaf paard. Ik heb dit een paar keer gedaan en tot mijn verbazing ging het sturen dan ook wat makkelijker.
    Dus ik denk dat het niet `willen` draaien een combinatie is van angst en koppigheid

Ik ben nu aan het denken: zou het verstandig zijn om met bosal te gaan rijden?
    Ik heb een bang paard en met grondwerken alleen gaat dat daar niet uit vrees ik. Ze heeft ook een vreslijk trauma opgelopen toen ze 3 was. Ze wordt nu 6. Dus eer ik dat koppie weer normaal heb... als het al kan...

Aangemeld
    Aug 2005

Het wat vervelend dat er niemand in je buurt is die je kan helpen!
    Die persoon die Morrie aandroeg is dat niet wat???
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

`t is niet te geloven...

Ik heb gisteren terug met Lysje gereden en... in stap kon ik naar links sturen.... en naar rechts

Echt waar, ik moest niet meer sleuren (misschien heeft dat wel geholpen de laatste keer ) het ging nog niet super maar het ging!!!

En dit ga je ook niet geloven: gaat het eindelijk een keertje goed: komen aan de korte zijde bij A (straatkant) toch wel geen vrachtwagens een een kleine graafmachine... de weg openbreken... `t Was om zeep dan natuurlijk
    En ben dan veiligheidshalve maar niet gaan draven en gewoon goed geeindigd en afgestapt...

Aangemeld
    Aug 2005

Kijk dat zijn berichten die mij ook weer hoop geven, zit namelijk zelf in een niet zo'n lekkere positie.

dat het weer beter ging, enig idee waarom?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Kijk dat zijn berichten die mij ook weer hoop geven, zit namelijk zelf in een niet zo'n lekkere positie.

dat het weer beter ging, enig idee waarom?
    Nope, geen flauw idee.
    Maar euh... vandaag ging het nog beter ... alhoewel ik de games niet geweldig vond. Circling gedaan en lukte aardig

Bij het rijden de hele hoefslag!!!!!! gevolgd zowel ]/images/smilies/oke_dan!.jpg[/img]

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik ben heel blij voor jou! Alles komt altijd terug goed

Aangemeld
    Aug 2005

hoor!!

Ik put echt motivatie uit jou ervaringen en krijg ook weer duidelijk mee dat ik niet teveel moet willen en iedere stap er een is!

bedankt

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten