Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: ik sta op het punt om...

ik sta op het punt om...

het op te geven

Vandaag, na osteo-bezoek en anderhalve week longeren (met rustdag) terug parelli oef gedaan en terug op Lysje gezeten en rondgestapt...
    Ze loopt overal met me heen (vooral naar de uitgang) en naar rechts wenden gaat nog steeds niet. Als ik ook nog maar een ietsie pietsie mijn hand opzij breng om haar te tonen welke richting ik uit wil, dan begint ze gelijk tegen te trekken naar links, terwijl ik nog niet de minste druk heb gegeven...
    Er is zo echt niks aan voor mij, ik kan niet draven (gaat beetje moeilijk zo stuurloos), ik blijf gewoon steken en de osteopaat heeft het probleem dus ook niet kunnen oplossen.

Als ik nou in B zou wonen, zou ik direkt eens vragen of ik bij Eddy terecht kan, maar hier... nou ja, ik zal maar eens rondkijken zeker? Ik kan er alleen niet te veel geld aan uitgeven nu, past slecht en ik moet nog een nieuw zadel kopen ook.

Iemand een oplossing???
    Ik vind het allemaal niet leuk meer... wat ik ook doe, het moet altijd ergens mis gaan.
    2de hond erbij gevolg: vechtende honden
    huis gekocht gevolg: alleen maar miserie en neen ik overdrijf niet
    Parelli: gaat ook weer niet
    Positief trainen met de honden: pfff... weinig effect

Ik kan maar beter hard gaan worden en er op kloppen... hoe positiever ik het wil aanpakken... hoe slechter het gaat.

Ik heb hier 5 paarden: 1 is te oud om te rijden, 1 is te jong en 2 zijn te klein... en met Annelys gaat het niet... echt tof zo... heb er heel erg weinig aan behalve werk
    Ik ben het echt zat

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: ik sta op het punt om...

Wat jammer dat de osteopaat het probleem nog niet heeft kunnen oplossen! Zelf weet ik geen oplossing maar ik kan heel goed begrijpen dat het niet leuk is voor jou. Geef het niet op! Er zullen wel betere tijden komen. Misschien is het gewoon toeval dat alle slechte dingen nu bij elkaar komen. Ik hoop dat de miserie snel overgaat en je je wat beter voelt!

XxxJolijn

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Hey kop op joh, niet zo snel opgeven!

Mischien heeft de osteopaat het lichamelijk probleem wel opgelost maar jij het geestelijke nog niet. Wat ik daarmee bedoel:

Kabriche had ook blokkades, die heeft de osteopaat opgelost, maar het paard weet niet dat dit zo is, het is nu aan jou het paard te laten 'voelen'/ ervaren dat het geen pijn meer doet en dat ze nu wel kan.

Dit is heel lastig dat weet ik, ik zit daar zelf ook mee. Ik hou alleen in mijn achterhoofd dat het logisch is dat het nu nog niet is opgelost, dus mischien opnieuw beginnen met de games?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Hey kop op joh, niet zo snel opgeven!

Mischien heeft de osteopaat het lichamelijk probleem wel opgelost maar jij het geestelijke nog niet. Wat ik daarmee bedoel:

Kabriche had ook blokkades, die heeft de osteopaat opgelost, maar het paard weet niet dat dit zo is, het is nu aan jou het paard te laten 'voelen'/ ervaren dat het geen pijn meer doet en dat ze nu wel kan.

Dit is heel lastig dat weet ik, ik zit daar zelf ook mee. Ik hou alleen in mijn achterhoofd dat het logisch is dat het nu nog niet is opgelost, dus mischien opnieuw beginnen met de games?
    HOE kan ik haar dat laten weten?? Ik zit nog steeds maar op 4 games, 5-6-7 moet ik nog mee beginnen. Heb vandaag 1 tem 4 gedaan en dat ging redelijk. Vooral friendly yoyo en driving van de voorhand en driving naar achter gaan super goed.

Ze is nu terug zadel- en ruitermak, ik wil het zo houden en ga echt niet weer weken wachten om erop te kruipen.

Aangemeld
    Aug 2005

Dan hebben we een vergelijkbare situatie!
    Ik heb ook alleen game 1 t/m 4 gedaan en ben nu bezig met lezen en kijken naar de volgende games.

Ik vroeg dat ook aan mijn osteopaat HOE moet ik in godsnaam

Het is niet gezegd dat het makkelijk is, maar het gaat erom dat je het haar 'vraagt' dus probeer het niet af te dwingen, dat werkt nooit maar in dit geval zeker niet.

Ik kan je geen concrete tips geven, ik weet alleen dat je het moet proberen, proberen, proberen en nog eens proberen. Totdat het paard ervaart hey! dit is een fijne houding om te lopen en het doet geen pijn.

Ik hoop dat ik je toch een beetje wijzer hebt gemaakt zo.....
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Aug 2005

oeps even vergeten!

Wie zegt dan dat je weken moet wachten om er weer op te kruipen?
    Als de osteopaat bij mij is geweest moet ik 1 week niets doen, maar weken?

En dat die games super goed gaan is toch fantastisch, ik zou zeggen ga vooral door met die reis! Je bent net begonnen!! Veel succes!

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Lastig probleem!
    Waren er niet meer behandeling nodig volgens de osteopaat?
    Het is idd mogelijk dat je paard niet naar rechts wilt wenden, omdat ze bang is dat het haar weer pijn zal doen. Mij lijkt het verstandig om eerst gymnastiserend grondwerk te doen, voordat je er weer op klimt.
    Ik denk dat Wim je hier heel goed bij zou kunnen helpen: http://www.horsefeelings.nl

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    oeps even vergeten!

Wie zegt dan dat je weken moet wachten om er weer op te kruipen?
    Als de osteopaat bij mij is geweest moet ik 1 week niets doen, maar weken?

En dat die games super goed gaan is toch fantastisch, ik zou zeggen ga vooral door met die reis! Je bent net begonnen!! Veel succes!
    Ik bedoel, als ik gewoon alleen grondwerken moet doen, totdat de 7 games erin zitten ben ik weken verder. Ik dacht dat je dat bedoelde met: opnieuw beginnen met de games.

Ik vraag me af of ze wel WIL, naar rechts wenden. Ik probeer wel, maar ik ken mijn paard en ik denk echt dat ik nog weken, maanden... zo kan proberen. Dus nog maanden in stap. Wat heeft het voor zin om alleen rondjes naar ]/images/smilies/ad.gif[/img]
    Ik heb op een gegeven moment echt zo hard getrokken (gewoon met mijn hand naar mijn lichaam toe, maar toen stond ze natuurlijk stil. Ik heb toen echt de druk opgedreven tot haar hoofd helemaal naar boven kwam en ze niet anders kon dan draaien... maar sorry, dit is niet voor herhaling vatbaar, ik was gewoon moedeloos en ontgoocheld en ja... kwaad
    Ben dan maar afgestapt want zo heeft het ook geen zin...
    Ben aan het denken wat ik morgen ga doen? Longeren dan maar zeker... weer een paar dagen en dan nog eens opnieuw erp ... als ik nog goesting heb

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nicolien
    Lastig probleem!
    Het is idd mogelijk dat je paard niet naar rechts wilt wenden, omdat ze bang is dat het haar weer pijn zal doen. Mij lijkt het verstandig om eerst gymnastiserend grondwerk te doen, voordat je er weer op klimt.
    Ik denk dat Wim je hier heel goed bij zou kunnen helpen: http://www.horsefeelings.nl
    Ik had zijn site al bekeken en wil graag... maar ik woon in Oostenrijk
    De osteo vond 1 behandeling genoeg, de volgende over min 3 maand, omdat ze nu zo gemanipuleerd heeft... eerder heeft geen zin.

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door isabel debacker
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nicolien
    Lastig probleem!
    Ik had zijn site al bekeken en wil graag... maar ik woon in Oostenrijk
    De osteo vond 1 behandeling genoeg, de volgende over min 3 maand, omdat ze nu zo gemanipuleerd heeft... eerder heeft geen zin.
    Oeps, dat had ik over het hoofd gezien! Dat maakt het nog lastiger! Zijn er in Oosterijk geen savvy mensen die je kunnen helpen?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Je zou eens op de site van parelli moeten kijken of Morrie eens kunnen vragen... er zijn daar in Oostenrijk zeker ook parelli instructeurs!!

Nog niet opgeven hoor!!!
    Sterkte!

Ja die zijn er wel, alleen heel ver hier vandaan. De enige lokatie waar ik iets zou kunnen aan hebben is Sankt-Johan. Daar is een L1 in mei... maar euh...
    ik moet eerst mijn geldezeltje extra krachtvoer geven, want hij sch*t niet meer

Sankt Johann, bij Franz Steinwender op Weitau soms, daar komt Morrie vandaan, hij was erg geinteresseerd in Parelli toen hij hoorde dat ik het met Morrie ging doen!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Zoals Reban al schrijft: leer je paard dat naar rechts lopen geen pijn doet, en niet met dwang, maar door haar de mogelijkheden stapje voor stapje uit te leggen.

Ik denk dat je teveel van haar in een keer eist omdat jij in je hoofd het ideale plaatje hebt geprent zoals dat door Parelli op de dvd's getoond wordt, en niet uitgaat van het paard dat je voor je hebt. Dat klinkt misschien vreemd, maar zo gek is het helemaal niet. Ik had het zelf heel erg met Sjors voordat ik met clickertraining begon: Ik werd verschrikkelijk gefrustreerd omdat Sjors maar niet kon leren om voetjes te geven, aan te stappen, een bit in te doen enz.. Elk paard kan dat, dus waarom is Sjors dan zo'n sukkel dat hij dat niet kan? Mislukking geprogrammeerd.

Wat je moet doen is alles vergeten wat je van andere ruiters en paarden om je heen ziet ('die ruiter kan wel netjes zijn handen stil houden, dat paard kan wel gewoon voetjes geven, zij kunnen wel gewoon nette voltes rijden') en jouw paard voor 100% het uitgangspunt maken van jouw training.

- Schrijf voor jezelf heel specifiek op wat het probleem is: Je paard wendt niet naar rechts in stap en draf.
    - Schrijf vervolgens dat punt op dat je paard in die trant wel kan: de eerste 4 games ook naar rechts vanaf de grond.

Ga vervolgens vanuit dat wat je paard wel kan werken aan de oplossing: kan je paard stelling nemen naar rechts in stilstand als jij erop zit? Zo nee, oefen dat dat vanaf de grond terwijl jij in zone 3 naast hem staat en beloon haar uitgebreid als ze daar ook maar 1 millimeter op reageert. Kan ze dat al wel vanuit het zadel, dan is je werk voor 60% al gedaan: het enige wat je nu moet doen is je paard leren dat dit ook in beweging kan. Dat doe je niet door haar in beweging te zetten en dan met de hulpen voor 'naar rechts' te overvallen en vervolgens net zo lang vol te houden tot ze niet meer terugvecht, want dan ben je aan het werken vanuit het probleem zelf, niet vanuit het gebied dat nog wel goed gaat. Het halthouden en stelling vragen dus.

Als je in de bak rijdt, dan rij je bijvoorbeeld naar X, en houdt daar halt. Vervolgens vraag je tijdens het halthouden om stelling naar rechts. Reageert ze? NIET doorzetten! Belonen! En laat haar weer naar voren kijken. Herhaal dat 3 keer, vraag vervolgens nog een keer om stelling naar rechts, en vraag haar dan om in die stelling aan te stappen. Resultaat: je paard wendt af naar rechts.

Ga er niet van uit dat elk paard weet hoe ze in stap onder de ruiter naar rechts moet wenden, maar werk eraan op haar tempo en vanuit de dingen die ze wel kan: halthouden en stelling nemen, en aanstappen. combineer dat, maak de halt-pauzes steeds kleiner en uiteindelijk wendt je paard af in stap. En denk niet dat jullie gefaald hebben omdat je het eerst via het halthouden moet doen: Waarom denk je dat de galopwissels in de dressuur eerst in eenvoudige vorm worden gevraag, waarbij je paard vanuit de rechtergalop in stap/draf overgaat en vervolgens aanspringt in de linkergalop? Om te voorkomen dat mensen door een hoop gefrustreerd geruk en gepluk hun paard over te laten springen in de galop zelf. Als je paard aan kan springen in de linker- en in de rechtergalop, dan werk je daaruit: door je paard na een drafpauze aan te laten springen in de andere galop, die pauze steeds kleiner te maken totdat je paard geen pauze meer nodig heeft en van de ene en de andere galop kan springen in een elegante huppel.

Ik denk dat het probleem in de training als ik jouw mailtje lees niet zozeer in jouw paard zit, maar in je eigen emotional fitness. Vergeet dat van je 5 paarden er maar 1 berijdbaar is: ik heb er maar twee en kan op geen een rijden. Vergeet dat je 2 honden hebben die niet positief te trainen zijn en elkaar in de haren vliegen: ik heb 0 honden, 1 kat en ook die is een uitdaging als het om positief trainen gaat. Iedereen heeft problemen, de kunst is alleen om die problemen van je af te zetten als je met je paard bezig gaat, en niet uit te gaan van alles wat vandaag weer niet is gelukt, maar van datgene wat vandaag wel ging. Dit vind ik ook wel tekenend:

Heb vandaag 1 tem 4 gedaan en dat ging redelijk. Vooral friendly yoyo en driving van de voorhand en driving naar achter gaan super goed.
    Wat nou redelijk, yoyo en driving gaat toch super goed? Waarom is jouw beeld van de totale training dan niet 'super goed', omdat je maar voor 50% geslaagd bent? Ik denk dat het geen kwaad kan om te beseffen dat geen enkele training van niemand 100% goed verloopt: trainen is juist de kunst van het verbeteren van de goede en minder goede punten. En dat gaat je nooit lukken door jezelf te focussen op alles wat mislukt, want dat beeld draag je haarscherp over op je paard, en daar wordt zij gegarandeerd nukkig en geirriteerd door. Als je je slechte kanten wilt verbeteren, dan zul je je moeten richten op dat wat nog wel goed gaat, en dat gebied steeds verder op moeten rekken tot je de rest ook beheerst.

Vooral als dingen fout gaan, zul je je dus aan moeten leren om positief te denken. Een training met maar 2 super yoyo-pasjes achteruit op een fase 1 is gewoon een super training, wat er de rest van de tijd ook gebeurde. Je hebt perfectie op dat ene stukje bereikt. Waarom zou je een training waarin je 3 oefeningen meerdere keren perfect uit kunt laten voeren dan in vredesnaam 'redelijk' noemen. Als jij achteraf zo'n training niet in een positief licht kunt beschouwen, dan lukt dat je gegarandeerd tijdens de training ook niet. En wat is dan de boodschap die je je paard geeft: 'Leuk hoor, zo'n yoyo, maar dat is makkelijk en het inbuigen lukt weer voor geen meter'. Als jouw paard ook bij goede oefeningen hoort dat het niet goed genoeg is, waarom zou hij dan in vredesnaam zich nog wagen aan een oefening die hij helemaal niet beheerst, en waarin hij de eerste tien trainingen gegarandeerd in zal falen?

Ik zeg niet dat je op deze manier je paard benaderd, misschien wel helemaal niet, maar als je een goede training op deze negatieve manier kunt beschrijven, dan is het risico groot dat je ook op deze manier naar je paard over zult gaan komen. Leer jezelf dus positief te denken: som na elke training die dingen op die wel goed gingen en bedenkt dat er miljoenen paarden zijn die niet eens in de buurt van hun trainer durven te komen. Als jij positief bent, wordt je paard dat ook en zal zij veel eerder geneigd zijn om nieuwe oefeningen te proberen. Ze weet namelijk dat jij niet gefrustreerd bent als het mislukt (kan een eerste keer proberen uberhaupt wel mislukken??), maar dat je je over elke millimeter vooruitgang verheugt en dat je deze vreugde ook aan haar laat merken. Alleen door jouw instelling te veranderen kun je het beeld veranderen dat jij van je oefening/training/paard/leven hebt. En dat is zeker niet altijd gemakkelijk, maar als je dat niet doet, dan raak je ook gefrustreerd als je training 'slechts' voor 99% perfect is. En dat is ontzettend jammer, niet zozeer voor je paard, maar vooral voor jou.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat goed dat je er een osteopaat bij hebt gehad! Nu weet je in elk geval dat het niet een specifiek lichamelijk probleem is. Maar wat dan wel?

Gaat hij op de grond wel makkelijk naar rechts? Met circling bijvoorbeeld, of wanneer je driving bij de voorhand speelt vanaf de linkerkant?

Oh, ik lees net terug dat je game 5-6-7 nog niet gedaan hebt. Waarom eigenlijk niet? Vind je het rijden voor je zelf zo belangrijk, dat je hiervoor essentiele stappen uit het programma over slaat?

Kom op, go set yourself up for succes! Investeer wat extra tijd in grondwerk tot ALLE games soepel gaan, ook short range circling naar rechts bijvoorbeeld, ik denk dat je met die game beter kunt beoordelen hoe je paard werkelijk loopt in de bocht...

Oefen op alle 1000en manieren die er zijn om het hoofd in te buigen naar rechts (op de grond). Voor zijn hoofd staan, met je handen op de neus. Naast hem staan, aan het halster, in zone 3 staan, met je leadrope. Driving vanaf de andere kant. Etc. Oefen de flexibiliteit op de grond, zodat je, wanneer je erop zit, hier voordeel van hebt!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten