Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Yoyo, tempo en fases...

Yoyo, tempo en fases...

Ben op dit moment lekker aan het yoyo-en met Annet. Friendly, porcupine en driving zit er redelijk in (meestal fase 2) dus weer een stapje verder.
    Zal eerst even beschrijven hoe het nu gaat:
    Fase 1 yoyo: schuivelend, aarzelend een paar stapjes achteruit. Uiteindelijk stilstaan.
    Even fase 1 blijven, dan door naar fase 2. Weer heel langzaam (voetje voor voetje) achteruit. Vaak belonend door weer iets af te zwakken in de yoyo (terug naar fase 1). Meestal is dit genoeg, en langzaamaan komen we tot aan het einde van het touw. Soms nog een keer terug naar fase 2, maar that's it. Geen fase 3 of 4 nodig.

Mijn vraag is nu: is dit goed?

Oke, dit is wat kort door de bocht, dus wat ik eigenlijk wil weten is dit:
    1. Is het acceptabel dat het paard echt voetje voor voetje achteruit gaat, of moet het tempo omhoog. If so: hoe stimuleer ik dit dan? Moet ik de fases opvoeren?
    2. Is het goed dat ik terugga naar fase 1 nadat ze respons heeft gegeven op een fase 2?

Ik hoop dat jullie hier iets zinnigs over kunnen zeggen. Komt wellicht ook nog in het L1 pakket, maar ik ben nu bij DVD 3 aanbeland (ga vanavond weer kijken) en het gaat nog wel even duren voordat ik er helemaal doorheen ben (weinig kijk-tijd helaas...)
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Yoyo, tempo en fases...

op zich is het in level 1 geen probleem als het langzaam gaat, het tempo opvoeren komt vanzelf in level 2.
    Of het goed is terug te gaan naar fase 1 als ze reageert op fase 2, ligt eraan hoe ver je bent met je paard. In hoeverre snapt je paard echt wat je van haar verwacht?
    want als blijkt dat je paard constant een fase hoger vraagt als je weer bij fase 1 bent begonnen, lijkt er wat mij betreft meer op dat je paard het nog niet helemaal snapt. Terug gaan naar fase 0 (rust dus) lijkt me dan een duidelijkere beloning.

Snapt je paard wel wat je bedoelt, maar lijkt gewoon de fases af te wachten ga dan door je fases en steeds weer terug naar fase 1 bij een reactie tot je paard een keer gereageerd heeft op fase 1. Dan een goede pauze gunnen.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Begrijpt ze wat je vraagt? Het kan zijn dat ze zo traag achterwaarts gaat omdat ze niet zeker is dat ze het goed doet. Als dat het geval is dan zou ik niet naar fase2 gaan als ze zo traag stapt tijdens fase1. Wees blij dat ze achterwaarts gaat en beloon haar daarvoor. Na een tijd zal ze zelfzekerder achterwaarts stappen en zal ze sowieso sneller gaan.

Als je denkt dat ze traag stapt omdat ze het niet graag doet dan zou ik wel de fases opdrijven. Begin met fase1 en ga naar fase2. Normaal zou ze dan sneller stappen en ga dan terug naar fase1. Stop als ze even snel achterwaarts gaat bij fase1 als ze daarvoor bij fase2 deed.

Je moet natuurlijk nog niet te kritisch zijn! Stop met de oefening als ze het goed doet en ga gewoon verder met de volgende spelletjes. Het zal steeds beter en beter gaan.

Succes!
    xxxJolijn

Hoi Sandra en Jolijn89, bedankt voor je reactie!
    Ze snapt de yoyo (en wat er bedoelt is) prima hoor!
    Ik ben begonnen met een stapje, daarna een paar stapjes, en nu zijn we zover dat ik wil dat ze de hele lengte van het touw achteruit moet. Steeds inderdaad rust ingebouwd (fase0) en dan ging ze ook meteen stilstaan, en kauwen. In het begin zeker ook een aantal keer naar fase4 gemoeten, omdat ze haar hoord de lucht in gooide, en eerder door het touw heen vooruit dan achteruit wilde...ze is nogal dominant

Op dit moment bouw ik ook nog wel de rust in op bepaalde momenten, vaak gaat ze meteen stil staan, soms schuifelt ze nog even een paar pasjes door achteruit. Het "voelt" alsof ze met de handrem erop achteruit gaat. Stop je met je fase dan doet ze meteen niks meer, als ze doorschuifelt dan lijkt dat omdat ze niet oplet (ander probleempuntje van haar: aandacht erbij houden).
    Ze begint tegenwoordig eigenlijk altijd al op een fase 1 achteruit te gaan, alleen na een paar passen blijft ze staan. Dan ga ik naar fase 2 en komt de machine weer op gang.

Zou het kunnen dat het toch een soort van verzet is van haar tegen mijn dominantie? Dat ze het doet, maar het er niet mee eens is? En als jullie denken dat dit kan meespelen (ik vermoed zelf van wel, maar hoor graag jullie mening) is het dan verstandig om toch te werken aan het tempo om mijn alfa-rol wat meer te bevestigen? En zo ja: hoe dan?

Hoop vragen weer, maar hoor ook graag meerdere meningen/suggesties!!!

Niemand meer...? Hoor graag nog een aantal suggesties hoor!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

film eens een stukje yoyo. het is moeilijk om zo van je verhaal af te weten wat de oorzaak is. Vooral om dat die vooral terug te zien is in de lichaamstaal die je paard naar jou toe laat zien.
    Ik kan wel een hele oplossing geven voor Leftbrained dominance, maar als je paard juist heel onzeker is of de opdracht toch niet goed snapt, doe je daarmee meer kwaad dan goed. Ik denk ook dat de anderen daarom ook even wachten met antwoorden.

En alweer bedankt voor je antwoord!
    Tja, filmen wordt een probleem: ik heb geen camera. Heb niet eens een digitale fotocamera
    Ik denk dat als ik je uitleg zo lees, over evt meer kwaad dan goed doen, ik er maar voor kies om het even zo te laten. Als het toch een stukje "niet-begrijpen" is van haar, geef ik haar op die manier nog wat langer de kans om het kwartje te laten vallen.
    Als het LB-dominance is en er is geen enkele verbetering in zicht, kom ik bij jullie terug

Oke, hier ben ik weer Nieuwe ontwikkelingen...
    Mevrouw heeft nu weer iets nieuws: ze begint spontaan achteruit te lopen wanneer ik voor haar sta en naar haar kijk. Hmmmm, how interesting!
    Nog steeds gaat ze stapje-voor-stapje-voor-stapje-voor.... achteruit, alleen nu begint ze daar dus al mee zonder dat ik zelfs maar WIL yoyo-en.

Ze stopt pas met achteruit lopen als ik zelf mezelf wat kleiner maak en haar weer "terug yoyo". Oftewel: als ik rechtop voor mijn pony sta gaat ze in de achteruit, maak ik me klein dan komt ze naar me toe

Goed, ik heb dus de indruk dat ze snapt wat de bedoeling is...
    Vragen nu dus:
    1. hoe stop ik het assumen?
    2. hoe krijg ik het tempo met achterwaarts gaan omhoog.

Begin nu toch wel onzeker te worden of ik het wel allemaal goed doe met die yoyo. Heb ik gewoon een slimme LB pony, of ben ik zelf te onduidelijk? Hoop dat iemand me weer wat gerust kan stellen?

Heb dus helaas (zoals al eerder vermeld) geen mogelijkheid om eea te filmen...

Aangemeld
    Jul 2005

Het is moeilijk te weten wat er juist fout gaat...

Als Bailey achterwaarts gaat zonder dat ik het vraag dan is er wel iets mis.
    Het is dan vaak omdat mijn lichaamstaal niet goed is (meestal teveel energie). Hij begrijpt niet wat ik vraag (ookal wil ik niets vragen) dus probeert hij dingen uit.
    Het gebeurt ook soms dat hij bang is en daarom achterwaarts gaat. Vaak is dit omdat ik ervoor een te harde fase gebruikt heb.
    Heel soms stapt hij ook achterwaarts omdat hij aan het einde van het touw een beloning verwacht.

Misschien is een ervan het probleem bij jou. Die dingen kunnen ook de reden zijn waarom ze niet stopt met achterwaarts stappen. Het is belangrijk dat je eerst weet waarom ze het doet. Pas erna kan je het oplossen. Ondertussen ook wel nog eventjes wachten voor het tempo.

Wat je kan doen als ze niet stopt met achterwaarts stappen:
    Zet je enkele meters van de omheining en vraag haar achterwaarts te stappen naar de omheining (yoyo). Stop met je fases voor ze de omheining bereikt. Uiteindelijk moet ze stoppen of ze loopt tegen de omheining. Beloon haar goed als ze stopt! Daarna probeer je het verder van de omheining of zelfs zonder omheining.

Dit is natuurlijk maar mijn mening he maar misschien ben je er iets mee
    XxxJolijn

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

antwoord vraag 1:
    ik denk dat je idd teveel energie hebt als je voor je paard staat. Vooral omdat je paard stil gaat staan als jij terug yoyoot (ehh, hoe schrijf je dat?). Op dat moment heb je life down en ontspan je om je paard terug te vragen. Dit is voor je paard een moment van: hehe, die druk is weg. Blijkbaar is je paard gevoelig voor druk.
    Hartstikke mooi, gebruik dat in je voordeel. Wat Bailey heirboven zet vind ik nĂ*et zo'n fijne manier. Want je moet de fout toch bij jezelf zoeken. Probeer extra te letten op hoe ontspannen je staat in rustpositie/friendlygame in zone 1. En kijk of dit helpt, voor je de oorzaak in dominantie gaat zoeken.

Op punt 2 ben ik het wel met je eens hoor, bailey. Tempo nnog niet opvoeren. Je paard en jij hebben duidelijk nog problemen met de yoyogame. Los die eerst helemaal op. Als je paard helemaal leftbrained achterwaarts kan gaan op fase 1 en makkelijk terugkomt, ga dan eens kijken naar het tempo.

Aangemeld
    Jul 2005

Hehe Zeg maar Jolijn hoor, Bailey is mijn paard

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Wat Bailey heirboven zet vind ik nĂ*et zo'n fijne manier. Want je moet de fout toch bij jezelf zoeken.
    Dat zei ik toch? Als Bailey iets doet wat ik hem niet vraag dan wil dat zeggen dat ik onduidelijk ben...

XxxJolijn

Bladwijzers

Forum Rechten