Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: L1 wijken voor druk

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

L1 wijken voor druk

hoi, ik ben ook begonnen met parelli. ik verbaas mij er over hoe snel indiana alles oppakt. echt geweldig. het wijken voor druk kent ze al, want dat had ik al geleerd aan haar. bijna op dezelfde manier als parelil beschrijft, alleen wat minder bewust. maat het wijken van de achterhand lukt me niet. ik denk dat ik wat verkeerd doe, want ze loopt zegmaar achter me aan met haar voorhand. het is dus meer volgen met de voorhanddan wijken met de achterhand. iemand een idee wat ik fout doe?

het drijven gaat geoon goed. alleen als ik de jojo-game ga doen heb ik weer een probleem. ze loopt braaf naar me toe alleen als ik haar achteruit stuur loopt ze een paar passen achteruit, maar denkt vervolgens dat ik haar ga longeren ofzo. in ieder geval gaat e dan om me heen rondjes lopen. zodra ik me kleiner maak komt ze dan wel gelijk weer naar me toe... hoe maak ik haar duidelijk dat ze alleen maar naar achter moet lopen en dan stil staan??? ik geef geen aanwijzing dat ik nog watvan haar verwacht ofzo na het achteruit lopen. ik wil haar rust geven een para seconde, maar die neemt ze dus niet... what to do?

groetjes agnes
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: L1 wijken voor druk

hoi Agnes.
    Niemand had nog gereageerd dus dan probeer ik het even.
    je eerste vraag: voorhand wijken ivp achterhand.
    Dit is idnerdaad niet de bedoeling. Het ideale beeld is dat het voorbeen aan jouw kant min of meer op dezelfde plek blijft en dat je paard daar omheen rond draait.
    Je moet steeds door je fases gaan tot fase 4 tot je paard zijn achterbenen verplaatst, of in de eerste instantie alleen al gewicht verplaatst naar het buitenachterbeen. Zolang je paard zijn voorhand naar je toe draait block je hem door je elleboog aan de kant van zijn hoofd op te tillen, zo wordt je niet onder de voet gelopen. Ondetussen gewoon elke 3 seconden een fase hoger tot fase 4. Bij fase 4 MOET je paard reageren, anders is het geen fase 4. Ook gewichtsverplaatsing is een reactie, beloon die dan ook. zeker in het begin is elke poging hardstikke knap van je paard.

vraag 2: yoyo
    Ik herken dit heel erg van mijn huidige paard. Ben met haar net een weekje bezig. Ik zorg dan altijd dat ik net onder die grens blijf. Omdat je nog maar in het begin zit is het al hartstikke knap van je paard dat hij zo netjes achterwaarts gaat. Blijf een tijdje op dit niveau en gebruik de yoyo niet altijd als begin van de circling. Want dan krijg je inderdaad dat je paard gaat assumen.

Omdat Shanna die ook erg doet (terwijl we nog nauwelijks circling hebben gedaan) heb ik haar vrij snel de vertical yoyo geleerd (=level 2) zodat ik haar ook kan begrenzen als ze opzij weg wil lopen. Zodra ze dan weer stilstaat (dan naturlijk met haar flank naar me toe) laat ik haar 1 pasje achterwaarts gaan als bevestiging van "kijk, dat wou ik eigenlijk", en zie het verder als een tekortkoming van mij. Ik had namelijk moeten voorkomen dat ze weg kon lopen.

In het nieuwe L1 worden wel wat technieken gegeven om te voorkomen dat je paard assumed of gewoon schuin wegloopt bij de yoyo. Misschien kun je daar wat mee.
    Ik probeer het eerst nog even zo, omdat ik die bepaalde touwbeweging niet zo prettig vind voor mn paard.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

dank je voor je reactie. het probleem bij het wijken voor druk van de achterhand ism dat ze wel met de achterhand wijkt. dit moet ik dus op zich belonen, maar ze draait ook mee met de voorhand. dat moet ik zien te voorkomen, en ik snap nog steeds niet hoe, want wat jij zegt is dat ik haar moet laten wijken met de achterhand. dit doet ze dus ook wel al...

en op antwoord 2: ikl heb nog geen level 2 paket. ben ik ook nog lang niet aan toe maar ik zal inderdaad eens pro9beren minder ver te laten gaan. al ben ik vbang dat ze toch een rondje wil gaan lopen zodra ik ghaar rust geef...

groetjes agnes
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik vraag me dan af:

Staat ze überhaubt weleens gewoon stil bij jou?

Ik merk heel sterk aan mezelf dat als ik zelf geen rust heb, mijn paard ook niet rustig kan stilstaan.

Je schrijft dat je porcupine en driving goed is, dus dan 'denk ik' dat het mischien aan je houding is, mischien heb je 'teveel druk'????
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ok, had je dus wat vraag 1 betreft verkeerd begrepen.
    in level 1 wordt duidelijk uitgelegd hoe je je paard kunt blocken. dit blocken kun je ook gebruiken om te voorkomen dat je paard zijn voorhand naar je toe draait. Verder zou ik, als ze dus wel wijkt, maar eigenlijk dus omhaar as draait, gewoon verder door de fases gaan tot ze haar voorhand laat staan.

kijk eens of ze bij de eerste stap eerst haar voorhand of eerst haar achterhand verzet. Als ze eerst haar achterhand verzet, beloon haar dan eerst een paar keer net voor ze haar voorhand mee wilt draaien. misschien dat je zo duidelijker bent in je bedoelingen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    ok, had je dus wat vraag 1 betreft verkeerd begrepen.
    in level 1 wordt duidelijk uitgelegd hoe je je paard kunt blocken. dit blocken kun je ook gebruiken om te voorkomen dat je paard zijn voorhand naar je toe draait. Verder zou ik, als ze dus wel wijkt, maar eigenlijk dus omhaar as draait, gewoon verder door de fases gaan tot ze haar voorhand laat staan.

kijk eens of ze bij de eerste stap eerst haar voorhand of eerst haar achterhand verzet. Als ze eerst haar achterhand verzet, beloon haar dan eerst een paar keer net voor ze haar voorhand mee wilt draaien. misschien dat je zo duidelijker bent in je bedoelingen.
    dat is inderdaad wel een idee

enne Réban&Kabriche, ze staat juist heel goed stil. in de wei kan ik haar gewoon tussen de paarden poetsen zonder dat ze weg loopt. ze wordt ook gewoon los bekapt in de wei, want zolang ik erbij blijf gaat dat gewoon goed.

hoe kan ik bij mezelf ontdekken of ik teveel druk geef? ik denk namelijk van niet, maar als het wel zo is zou ik dat waarschijnlijk ook niet zelf zien...

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hoi Agness,

Als ze nou niet eerst haar achterhand verzet, maar juist haar voorhand of tegelijk voor en achter begint, ga dan met haar mee en probeer zo goed mogelijk de druk op haar achterhand vast te houden. Pas als ze haar achterhand draait zonder haar voorhand mee te nemen laat je los, friendly en rust. En hierbij dus meteen het kleinste stapje al belonen.
    Het idee hierachter is dat je pas comfort geeft op het moment dat ze het goed doet, en dat ze leert zelf te zoeken naar een andere variatie van het gedrag dat ze aanbiedt als ze geen comfort krijgt. Je moet wel zorgen dat je niet meer druk gaat geven, want dan zou je haar 'straffen' en dat motiveert haar niet om nog beter haar best te doen en iets anders aan te bieden. Dit kan dus een poosje duren (tussen two minutes en two days ) maar als het kwartje valt win je meteen een belangrijk mentaal punt: je beloont haar zoekactie naar het juiste gedrag. Als je, zoals je zelf stelde, ongewenst gedrag gaat voorkomen, leert je paard niet of minder goed actief met je mee te denken.

maar ze draait ook mee met de voorhand. dat moet ik zien te voorkomen
    succes ermee, en veel plezier

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

thnx voor de tips allemaal, we zullen zien of t helpt

Bladwijzers

Forum Rechten