Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: nb, zeer tevreden

nb, zeer tevreden

3 paarden van rondom traditionele ijzers naar rondom natuurlijk bekapt, mijn ervaringen:

#1. Aanvankelijk geen verschil gemerkt, maar na ongeveer 1 week waren de passen ruimer dan voorheen, en was het paard op de stenen 'stapzekerder'.

#2. Heeft de eerste week kort en iets onregelmatig gelopen, werd daarna ruimer in de gangen en gemakkelijker in de ontspanning dan voorheen.

#3. Was wel apart, die was op de stenen stokkreupel en in de bak; stap/draf/galop, rechts/links niks aan de hand (het was dat ze in de bak goed liep, en de andere 2 ook de goede kant op gingen, maar hier was ik wel even mijn vertrouwen kwijt). Gelukkig liep ze na 1,5 week ook op harde ondergrond weer zuiver.

Ik twijfelde ook eerst over het natuurlijk bekappen, maar het is me goed bevallen (oke ik schrok bij paard #3 wel even, dacht echt dat ik haar weg kon brengen). Dus voor de mensen die nog twijfelen, ik ben blij dat ik ermee begonnen ben, en zag vanaf (om en nabij) een week na het bekappen duidelijk positieve verschillen!
    Don't judge a thing until you know what's inside it!

Re: nb, zeer tevreden

Leuk om te lezen, heel leuk! Ik vind dat je van geluk mag spreken bij zoveel voorspoedigheid.
    Ik heb 2 paarden vorig jaar mei van de ijzers af gehaald en natuurlijk bakapt, waarvan er eentje ruim 6 maanden gevoelig heeft gelopen. Niet zo stokkreupel als jij omschrijft, maar op wel heel gevoelig op bepaalde soorten ondergronden (zoals wegen waar van die kleine steentjes in zitten).

Maar ondanks dat heb ik geen moment, echt geen moment getwijfelt aan het juiste van deze beslissing. Ik had mezelf en mijn paarden een jaar de tijd gegeven, zeker omdat als je de theorie erop naleest, de verandering in de hoeven (zoals optrekken van het hoefbeen) tijd nodig heeft. En ze lopen nu allebei geweldig!

Mijn buurvrouw heeft een haflinger met brokkelhoeven, die ging ook over op natuurlijk bekappen. Bij hen had ik echt problemen verwacht, maar die liep geweldig vanaf dag 1! En dat terwijl die met ijzers vaak heel erg kreupel liep.

Je kan er niks van zeggen blijkbaar. Houdt wel rekening met een eventuele terugslag. Ben dan niet teleurgesteld, maar kijk voorruit!

Succes.

Het duurt inderdaad een jaar voordat de hoeven helemaal opnieuw zijn gegroeid, maar dat ze er dan zo lang moeilijk mee lopen...
    Ik heb geloof ik mazzel gehad dat paard #1 (als je het op de 'natuurlijke' wijze bekijkt) niet zo 'verpest' is door zijn traditionele hoefsmid.
    Paard #2 is nog maar 3 jaar oud, dus nog maar kort op traditionele ijzers. Haar hoeven waren (op deze visie bekeken) ook nog vrijwel goed.
    Paard #3 is de oudste van het stel, haar hoeven waren er ook het 'slechtst' aan toe (dit terwijl ze allemaal door dezelfde traditionele smid gedaan waren).

Bij de eerste 2 waren de hoeven nog redelijk goed, gaat niet veel verandering plaatsvinden. Maar bij nummer 3 inderdaad wel, daar moet ik rekening houden met 1 tot 1,5 jaar. De smid heeft gevraagd of ik bij #3 een foto verslag wil maken, voor publikatie op internet en eventueel in een paardenmagazine. Die andere waren niet interessant genoeg haha, maar dit paard was echt het perfecte voorbeeld van jarenlang traditioneel bekappen.
    Don't judge a thing until you know what's inside it!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Locanda
    Bij de eerste 2 waren de hoeven nog redelijk goed, gaat niet veel verandering plaatsvinden. Maar bij nummer 3 inderdaad wel, daar moet ik rekening houden met 1 tot 1,5 jaar. De smid heeft gevraagd of ik bij #3 een foto verslag wil maken, voor publikatie op internet en eventueel in een paardenmagazine. Die andere waren niet interessant genoeg haha, maar dit paard was echt het perfecte voorbeeld van jarenlang traditioneel bekappen.
    Kijk....da's dan toch straks een beetje een vertekend beeld geven. Ik ken zat paarden zonder ijzers die gewoon bekapt worden en prima op hun voeten staan. Jammer dat je smid zijn punt wil maken ten koste van de traditionele hoefsmid, die, als je een goede hoefsmid hebt, gewoon goed werk aflevert.
    (maar wel leuk voor je dat je paard dan op internet komt of in een blad!!)

Bladwijzers

Forum Rechten