Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 36

Topic: Verzameling

  1. #1
    Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    110

    Verzameling

    Hoi iedereen,

    Weet iemand hoe je verzameling kunt krijgen als je bitloos rijd? Mijn paard loopt heel braaf aan het touwhalster en ik kan hem alle kanten op sturen, maar hij loopt lekker uitgestrekt en ik krijg geen verzameling voor elkaar. Dat is nogal lastig in de draf...

    Groetjes,
    Ilse

  2. #2
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Verzameling

    Precies zo als wanneer je wel met bit rijd. (ja een beetje een kort antwoord, maar wat wil je precies horen?)

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Verzameling

    volgens parelli: wanneer repect en impulsion samenkomen en het paard dus eerst mentaal en emotioneel verzameld is
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: Verzameling

    en dat klinkt al even chinees voor niet-parelliërs als dressuurtermen voor ons...

  5. #5

    Re: Verzameling

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    volgens parelli: wanneer repect en impulsion samenkomen en het paard dus eerst mentaal en emotioneel verzameld is
    Vraag 2: hoe bereik je dat?

  6. #6
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Verzameling

    Eddy vertelde mij dat alleen het paard zelf dat kan aanbieden
    Eerst moet de fysieke en mentale verzameling compleet zijn.
    Vraag me nou alsjeblieft niet om dit verder uit te leggen want dat kan ik niet. Misschien een mailtje naar Eddy sturen?

  7. #7
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: Verzameling

    Ik merk bij Shiva wel dat ze vaker al op de grond haar helemaal gaat verzamelen bij galopspelletjes at liberty, misschien dat dit dan ooit ook vanzelf komt bij het rijden??? Misschien is die psychische en mentale verzameling er dan wel al op de grond bij haar? Maar dan vraag ik me wel nog af waarom je je paard dan toch de soft feel moet leren, als het toch vanzelf moet komen...

    xxx julieke

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Verzameling

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    en dat k]/images/smilies/regular_smile.gif[/img]
    Dit is niet voor niets het Parelli-cafe, dus hier kan Parelli-Chinees gesproken worden.

    Verzameling komt pas in L3 aan de orde. Ben je al zover, ilseb?

  9. #9
    Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    110

    Re: Verzameling

    Nee, ik doe level 2.

  10. #10

    Re: Verzameling

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    en dat k]/images/smilies/regular_smile.gif[/img]
    Dit is niet voor niets het Parelli-cafe, dus hier kan Parelli-Chinees gesproken worden.

    Verzameling komt pas in L3 aan de orde. Ben je al zover, ilseb?
    Ik vind het wel een prettig idee, dat ik me hierover nog geen zorgen hoef te maken. Heb nog genoeg andere dingen om aan te werken.

    Osteopaat is vorige week langs geweest voor de rug van Amy, en die zei dat het helemaal geen probleem is als een paard een hele tijd niet verzameld wordt gereden. Ik hoefde niet bang te zijn dat ik hierdoor mijn paard in "de prak" zou rijden.

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Verzameling

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Osteopaat is vorige week langs geweest voor de rug van Amy, en die zei dat het helemaal geen probleem is als een paard een hele tijd niet verzameld wordt gereden. Ik hoefde niet bang te zijn dat ik hierdoor mijn paard in "de prak" zou rijden.
    Dit is ook wat mijn DA vorig jaar tegen mij zei, toen ik daar met Atli was vanwege zijn rugklachten. Hij zei zelfs dat als je een paard alleen maar recreatief rijdt (paar keer per week bosritje aan een losse teugel), dat verzameld rijden dan echt nergens voor nodig is. Het kan zelfs meer kwaad dan goed doen, als je het op de verkeerde manier doet. Zoals veel mensen die thuis op eigen houtje Anky's laag-diep-rond na proberen te doen...

    Ik denk echter wel dat als je een paard rijdt dat veel met zijn hoofd omhoog loopt en met een weggedrukte rug, dat je dan wél problemen krijgt als je daar rijtechnisch niets mee doet. Als je zo een jaar blijft rijden, rij je zo'n paard wél in de kreukels...

  12. #12
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Verzameling

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik denk echter wel dat als je een paard rijdt dat veel met zijn hoofd omhoog loopt en met een weggedrukte rug, dat je dan wél problemen krijgt als je daar rijtechnisch niets mee doet. Als je zo een jaar blijft rijden, rij je zo'n paard wél in de kreukels...

    Dat is ook zo. Aramis heeft er inderdaad last van gekregen en gelukkig zei de osteopate dat ik hem dringen voorwaarts-neerwaarts moest gaan rijden. Dit heeft echt geholpen om hem zijn balans te laten vinden en nu zoekt hij zelf een comfortabele houding op zonder dat ik hem daarbij moet helpen.

  13. #13
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Verzameling

    Dus voorlopig mijn paardje lb laten blijven en met een lange teugel rijden tot we ver genoeg zijn en de verzameling vanzelf komt is prima?!
    Mooi, dan hobbel ik lekker verder
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  14. #14
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Verzameling

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Dus voorlopig mijn paardje lb laten blijven en met een lange teugel rijden tot we ver genoeg zijn en de verzameling vanzelf komt is prima?!
    Mooi, dan hobbel ik lekker verder
    Inderdaad

  15. #15
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: Verzameling

    Als het het toch nog wilt proberen, kan je niet al wat verzameling vragen door af te remmen met je zit en onmiddellijk weer wat druk bijgeven indien ze te traag zou gaan en jezelf een beetje oprichten. Ik rij nu nog maar 2 weken zonder touwhalster maar zo bekom ik toch een zekere mate van verzameling want anders kan ik haar tempo gewoon niet volgen als ik ze haar eigen gangetje laat gaan.
    Zoiets als een halve ophouding. Ik heb het nog niet ergens gelezen, ik spreek alleen van ondervinding.
    keep it fun!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •