Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: Overgaan op NB?

  1. #1
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Overgaan op NB?

    Ik heb een vzpaard met HKO,over 8weken gaan we RX maken om te zien in welke stadia hij zit.De DA schrijft schommelijzers voor,ik was al voor NB maar nu weet ik het niet meer.

    Ze hebben me allemaal aangeraden om ijzers eraf te doen(Fille heeft voor ijzers,LV HKO en RA spat)en sommige raden geen ijzers aan voor HKO maar voor spat

    Wat denken jullie zelf?Vast NB??

    En ALS we op NB overgaan,gaan we geen paard hebben dat kreupel loopt omdat die al lange tijd voor op ijzers stond?En met zijn 2peesblessures lijkt me dat niet echt aan te raden,of kan dat geen kwaad?

    ALS er een NB komt zou ik kiezen voor Benjamin Degeest.
    Heeft er al iemand ervaring met deze man?(kom van hoefnatuurlijk.nl)
    Hij woont het dichtste bij mijn vzpaard,vandaar

  2. #2

    Re: Overgaan op NB?

    Hihi, ik zou hem niet zo vertrouwen. Deze beste meneer heeft zichzelf gisteren onder valse voorwendsels 7 sterren gegeven (of laten geven) op de bekapperslijst van paardnatuurlijk, terwijl hij er gisterochtend nog nieteens opstond en het maximale aantal sterren slechts 5 is.

    Als ik jou was, zou ik deze vragen stellen op het forum van hoefnatuurlijk.nl, daar krijg je zeker goede adviezen van mensen die al jaren natuurlijk bekappen en er veel vanaf weten.

    Ik weet heel zeker dat je paard er binnen de kortste beter van wordt, in alle opzichten, als je de ijzers eraf haalt en hem natuurlijk laten bekappen, maar op dat forum zijn veel meer deskundigen.

  3. #3
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Overgaan op NB?

    uit een ander topic van deze ts:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star
    Ik heb WEL gelezen op hoefnatuurlijk,ik zeg toch dat ik liever dat paard blootsvoets wil laten lopen maar het is NIET mijn belissing!!!
    Sorry, maar ik ga me niet meer inspannen om je serieuze tips te geven als je er blijkbaar niet over kan beslissen. Da's water naar de zee dragen.

  4. #4
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Overgaan op NB?

    Misschien kan je eens contact opnemen met Drs. W.C. de Leeuw (http://www.biomentor.org). Hij is zowel natuurlijk bekapper als dierenarts, hij zal je dus waarschijnlijk over alle aandoeningen én de hoeven kunnen adviseren. Ook woont hij niet ver van Belgie vandaan dacht ik. Misschien dat de eigenaar het eerder aanneemt als een officiele dierenarts er een uitspraak over doet?
    Succes en pak het rustig aan

  5. #5
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Overgaan op NB?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    uit een ander topic van deze ts:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star
    Ik heb WEL gelezen op hoefnatuurlijk,ik zeg toch dat ik liever dat paard blootsvoets wil laten lopen maar het is NIET mijn belissing!!!
    Sorry, maar ik ga me niet meer inspannen om je serieuze tips te geven als je er blijkbaar niet over kan beslissen. Da's water naar de zee dragen.
    Vind je ?

    Jullie zeggen dat ik de eigenaar moet proberen te overtuigen om hem op ijzerloos te zetten en dan vind je het niet nodig om tips te geven?

  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Overgaan op NB?

    Je overstélpt meerdere forums met dezelfde vragen, zou een paar dagen geleden met de trailer bij de DA zijn geweest volgens het ene bericht, het moment waarop de diagnose spat en HKO zijn gesteld varieren ook enorm. Ik neem dit ook niet meer serieus.
    Ik verwijs dus jou en mijn collega forummers naar de een-na-laatste reactie in dit topic en laat het daar verder bij. Je hebt al tips genoeg gehad van hééééééél veel mensen op verschillende forums.
    Dus inderdaad blue_star, ik vind het niet (meer) nodig om je tips te geven.

  7. #7
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Overgaan op NB?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Je overstélpt meerdere forums met dezelfde vragen, zou een paar dagen geleden met de trailer bij de DA zijn geweest volgens het ene bericht, het moment waarop de diagnose spat en HKO zijn gesteld varieren ook enorm. Ik neem dit ook niet meer serieus.
    Ik verwijs dus jou en mijn collega forummers naar de een-na-laatste reactie in dit topic en laat het daar verder bij. Je hebt al tips genoeg gehad van hééééééél veel mensen op verschillende forums.
    Dus inderdaad blue_star, ik vind het niet (meer) nodig om je tips te geven.
    Uh?Waarom zou het ongeloofwaardig overkomen?

    Ik ben IDD een paar dagen geleden met de trailer naar de DA geweest,wat is daar nou zo ongeloofwaardig aan??Toen is ook spat en HKO vastgesteld,dus ik snap ook niet wat daar zo ongeloofwaardig aan is.

    Ik snap jullie ook niet goed,nu doe ik iets wat jullie mij typeren,is het wéér niet goed

  8. #8
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Overgaan op NB?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Misschien kan je eens contact opnemen met Drs. W.C. de Leeuw (http://www.biomentor.org). Hij is zowel natuurlijk bekapper als dierenarts, hij zal je dus waarschijnlijk over alle aandoeningen én de hoeven kunnen adviseren. Ook woont hij niet ver van Belgie vandaan dacht ik. Misschien dat de eigenaar het eerder aanneemt als een officiele dierenarts er een uitspraak over doet?
    Succes en pak het rustig aan
    Heb hem een mail gestuurd,hopelijk lukt het aangezien ze maar tot 30km gaan om aan huis te bekappen

  9. #9
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Overgaan op NB?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Hihi, ik zou hem niet zo vertrouwen. Deze beste meneer heeft zichzelf gisteren onder valse voorwendsels 7 sterren gegeven (of laten geven) op de bekapperslijst van paardnatuurlijk, terwijl hij er gisterochtend nog nieteens opstond en het maximale aantal sterren slechts 5 is.

    Als ik jou was, zou ik deze vragen stellen op het forum van hoefnatuurlijk.nl, daar krijg je zeker goede adviezen van mensen die al jaren natuurlijk bekappen en er veel vanaf weten.

    Ik weet heel zeker dat je paard er binnen de kortste beter van wordt, in alle opzichten, als je de ijzers eraf haalt en hem natuurlijk laten bekappen, maar op dat forum zijn veel meer deskundigen.
    Ok,bedankt.Heb het gevraagd

  10. #10
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Overgaan op NB?

    Ik heb van iemand van Hoef Natuurlijk de naam Raf Theunis gekregen.
    Ik kende hem al maar hij bekapt volgens de Strasser methode en daar ben ik niet zo voor aangezien het een nogal drastische manier is van bekappen.

    Het paard loopt dus dan extra gevoelig en dat kan toch kwaad voor de pezen?

  11. #11
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Overgaan op NB?

    Raf Antheunis is erg goed. Strasseren kan de HKO weer volledig 'wegnemen' maar het kan wel een jaar of langer duren voor de hoeven weer volledig gezond zijn. Het is maar de vraag of je dat een oud paard met ook andere lichamelijke klachten dit aan wil doen...

    Gevoelig lopen is niet slecht voor de pezen, maar de verandering van hoefstand kan dat wel zijn. Zolang het paard nog (gedeeltelijk) op stal staat, zou ik nog niet aan NB beginnen hoor.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #12
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Overgaan op NB?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Raf Antheunis is erg goed. Strasseren kan de HKO weer volledig 'wegnemen' maar het kan wel een jaar of langer duren voor de hoeven weer volledig gezond zijn. Het is maar de vraag of je dat een oud paard met ook andere lichamelijke klachten dit aan wil doen...

    Gevoelig lopen is niet slecht voor de pezen, maar de verandering van hoefstand kan dat wel zijn. Zolang het paard nog (gedeeltelijk) op stal staat, zou ik nog niet aan NB beginnen hoor.
    Wat raad je me dan in tussentijd aan?Gewoon de ijzers eronder laten en op de paddock zetten?Maar dan wordt de HKO niet 'weggenomen'

  13. #13
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Overgaan op NB?

    Hij gaat wel iets van een 30min buiten en wordt dus gestapt op asfalt

  14. #14

    Re: Overgaan op NB?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Gevoelig lopen is niet slecht voor de pezen, maar de verandering van hoefstand kan dat wel zijn. Zolang het paard nog (gedeeltelijk) op stal staat, zou ik nog niet aan NB beginnen hoor.
    Het lager zetten van de hielen wordt altijd zeer geleidelijk gedaan. Tenminste bij natuurlijk bekappen. Of het via de strassermethode ook zo geleidelijk gaat wéét ik eigenlijk niet.

    Het kan goed zijn, dat de bekapper in het begin, wekelijks terug wil komen om de hielstand te laten zakken.

    Als het op die manier gebeurt, iedere keer eeen millimeter is het niet slecht voor de pezen. Bovendien zijn het de spieren die langer worden, en niet de pezen. De pezen zijn de botbevestiging voor de spieren, en zijn van stug materiaal, en rekken ook niet uit. Het zijn de spieren die rekken, en die zijn daar prima tegen bestand. Ga maar eens bij jezelf na, als je de spagaat wil leren, iedere dag oefenen en je merkt dat je iedere dag een stukje verder kan zonder pijn.

    Bij HKO paarden wordt dit lager zetten van de hielen met zéér veel beleid gedaan. Het is in het begin heel intensieve begeleiding door je bekapper (tenminste als je een goede hebt).

    Gevoelig lopen heeft te maken met het feit dat het paard moet "leren" lopen op bepaalde gedeelten van de zool, en de straal. De hoef moet ook uitharden. Dit proces kan een tijdje duren. Het is belangrijk dat je hier probeerd doorhéén te kijken, want er komt een moment dat het over gaat. Dit heeft niks te maken met de hko ontsteking of de peesproblemen.
    Gevoelig lopen is hetzelfde verschijnsel, als dat jij met je blote voeten over kiezels loopt. Dat voelt onprettig, en daar moeten je voeten aan wennen, door het maken van een eeltlaag. Als je dit een half jaar iedere dag gedaan hebt, dan VOEL je die kiezels nieteens meer. Zo is dat bij de hoeven van je paard ook.

    Je kan in de moeilijkste periode ook een tijdje hoefschoenen overwegen, zeker als het paard dalijk voor de genezing veel op t harde moet gaan stappen.

    Één ding is erg belangrijk om te onthouden: natuurlijk bekappen (en zeker bij hko paarden) en stallen gaat niet samen. Evenals je voederschema.
    Ik las ergens dat er veel brok gevoerd wordt.

    Je zal het paard zo natuurlijk mogelijk moeten gaan houden, wil je hier je maximale resultaat uithalen.

    Dat wil zeggen: 7 dagen per week en 24 uur per dag heeft je paard beweging nodig. Het beste is om hem op de wei te zetten. Een paddock gaat eventueel ook, maar in een paddock beweegt het paard minder, omdat er niks te grazen valt. Tijdens het grazen loopt een paard telkens een stapje. DAT is nou de broodnodige genezing, door het gebruik van het hoefmechanisme.

    Geen brok meer, alleen gras en eventueel hooi, eb een mineralenliksteen.

    Maar als Wim de Leeuw komt (heb je al iets teruggehoord?) dan zal hij je dit allemaal vertellen.

    Succes!

  15. #15
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Overgaan op NB?

    Eerst maar zorgen dat het paard naar buiten kan.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •