Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 43

Topic: De ideale zit

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

De ideale zit

Naar aanleiding van het topic van Lieke over d'r nieuwe zadel wil ik toch graag nog wat verder 'praten' over de ideale zit.

Ik las in dat topic o.a.

réban: echt een tip laat eens iemand op je rug zitten net als linda doet op de DVD er gaat dan echt een wereld voor je open!!
    Welke dvd is dit, ik vermoed level 2?

hihi.. was ik net lekker gewend aan zitten op mijn pockets... kom ik bij Wim.. en wat zegt die als eerste??? 'Ga eens wat rechter op zitten...niet zo op je billen!!!' Woehahahaha!!!!
    Dus toch weer anders???????

Jongens toch! Een onafhankelijke zit krijg je door veel passenger te oefenen. Je mag je namelijk niet vasthouden met benen en je handen. Alles hangt los en ontspannen. Je gaat méé in de beweging van je paard, zonder geforceerd rechtop te blijven.

En parelli zegt over het zitten (Jaaa REbanna, misschien is dit voor jou schocking, met je dressuurachtergrond) NIET zitten op je zitbeenknobbels, maar op je pockets. Je benen hangen gewoon ontspannen naar beneden.
    Kortom, HOE ZIT HET NU?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: De ideale zit

De ideale zit zit vooral tussen de oren.

Het hangt gewoon volledig af van wat jij met je paard wilt doen, welke hulpen je hem aan wilt leren, welke rijstijl je aanhangt en hoe goed je evenwicht in het zadel is. Met bolle rug op het zitvlees zitten is inderdaad een snelle manier om je evenwicht terug te vinden, omdat een gebolde ruggegraat zonder veel weerstand nog boller gemaakt kan worden door je paard als die zijn rug omhoog duwt tegen het zadel. Je zit dus automatisch vaster in het zadel dan wanneer je vanaf het begin verwoed rechtop probeert te zitten. Als je rechtop zit moet je de bewegingen van je paard namelijk in twee richtingen opvangen: door je ruggegraat hol te maken en weer bol te laten maken, met elke pas opnieuw waarbij het recht zitten steeds het middenpunt is. Als je je rugspieren al vast moet houden om uberhaupt rechtop te blijven, dan is dat soepel van hol naar bol slingeren ook ver te zoeken en stuiter je dus binnen enkele passen uit het zadel.

Er zijn ook ruiters die een voorstander zijn van licht hol zitten, dus de driepuntszit waarbij je ook het schaambeen belast. En Parelli bevordert juist weer het bol zitten, waarbij je echt op je kont zit. Het probleem van beide houdingen is dat ze ondanks hun rijtechnische voordelen (ongeveer net zoveel als een rechte zit heeft ) als nadeel hebben dat het voor jouw eigen rug geen gezonde houding is. Mensenwerveltjes zijn er niet op berekend om chronisch naar een kant ingedeukt te worden. Het gevolg is dat de kraakbeenschijven tussen de wervels aan de binnenkant van de kromming (bij een bolle zit dus aan de buikkant, bij een holle zit aan de rugkant) versneld afslijten. Als je eenmaal aan de gangen van je paard gewend bent, is het langzaam weer rechtop gaan zitten en je rug alle kanten evenredig op laten flexen dan ook gezonder.

Het voordeel van rechtop zitten is ook dat je hulpen die jij je paard kunt geven met je armen en benen voor jouw lichaam biologisch logischer worden omdat je draaibaarder bent. Ga als proef eens rechtop zitten, en draai dan je rechterschouder zoveel mogelijk met de klok mee naar rechts. Ga dan eens met een holle rug zitten en herhaal dit. En zak tenslotte eens met een bolle rug in elkaar, en probeer het nog een keer. Je zult merken dat het draaien het gemakkelijkst en verst gaat als je rechtop zit: dat zitten je wervels namelijk met rechte draaivlakken bovenop elkaar gestapeld waardoor ze soepeler ten opzichte van elkaar kunnen draaien. Als je hol of bol zit lopen de draaivlakjes schuin, en zet jij bovendien onbewust allerlei spieren aan het werk om jou in die houding in evenwicht te houden.

Probeer het maar eens als je met je rug bol zit: als je werkelijk je spieren in die houding ontspant, dan knakt je hoofd naar voren omdat je rug volledig banaanvormig wil worden. In plaats daarvan blijf jij vooruit kijken (omdat daar de computer staat met deze letters, of omdat je toch wilt zien waar je je paard naartoe stuurt ). Je bent dus geen banaan, maar een S geworden: de spieren aan de achterkant van je nek zijn aangespannen om jouw hoofd achterover te trekken uit die vrije val naar voren, zodat het weer rechtop staat. En aangezien die nekspieren verbonden zijn aan je ruggegraat en schouderbladen, kunnen die niet meer al te gemakkelijk en vrij bewegen. Om nog maar niet te spreken van die akelige hoek die je halswerveltjes nu maken.

Stel je nu voor dat je met een bollerug je paard laat stappen. Je bolle rug wordt door je paard vanuit die houding boller gedrukt (bijvoorbeeld in een zweefmoment in draf, of het optillen van een achterbeen) en gaat vervolgens weer naar de uitgangshouding, gewoon bol. Het ritme is dan bol-boller-bol-boller enz. Maar jij zat niet in een echte banaan want je keek nog steeds naar voren. Je bent een S. Het gevolg is dat je nek mee gaat veren, en aangezien het uitgangspunt daar hol was, wordt die hol-holler-hol-holler. De mensen met een whiplash of rsi door een verkeerde computer-halshouding (ikke...) doet het al pijn als ze het alleen maar lezen...

De menselijke ruggegraat heeft van nature een S-vorm met een holle onderrug en bolle schouders. Als je rechtop zit op je paard, dan doe je niets anders dan op je paard in die natuurlijke S te blijven zitten, zodat je zo flexibel en gezond mogelijk beweegt. Ga je holler of boller zitten, dan draai je die S kunstmatig om of versterk je hem, waardoor je je rug asymmetrisch (van voor naar achteren gezien) belast, en scheve slijtage en uiteindelijk ook wervel- en zenuwproblemen kunnen ontstaan. Lekker op een stoel hangen is ook relaxeter dan rechtop zitten, maar op den duur is het laatste helaas toch echt gezonder.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Een heel verhaal.. ik wil hier alleen maar over zeggen dat "op je pockets zitten", NIET is, met bolle rug zitten. Het is een kwestie van bekken kantelen. De rug hoort recht te zijn.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

volgens mij gaat linda ook al in level 1 op de rug van een student zitten. op de dvd waar ze ook de passenger gaat uitleggen volgens mij.
    En anders vraag skey eens wat ik uit haar topic over de privé les begreep reageerde haar paardje heel erg goed wanneer zij op haar balance point zat
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

De ideale houding, of dat nou western of klassiek is, is dat oor, schouder, rug, heup, en enkel/hak op een lijn liggen. Vanuit deze houding volgt ook de onafhankelijke zit, zitten op je kont, zonder je evenwicht te hoeven zoeken door je schouders naar voor te brengen (waardoor hak optrekt) of te klemmen (waardoor je ook niet recht meer zit).

Je kont zit, zoals bekend onderaan je rug en kijk maar eens als je te paard zit met een spijkerbroek waarop je dan zit. Inderdaad, op je kontzakken mits je geen hoog model aan hebt uiteraard . Voor in het zadel is de juiste plek om te zitten, dus waar zit je kont en hoe laat je je benen afhangen) niet zo moeilijk te vinden. Je gaat zitten, haalt je benen uit de beugels en strekt beide benen naar voren. Je kont glijdt in je zadel naar een punt en daar komt deze tot stilstand. Op dit punt blijf je zitten, je voeten weer naar de juiste positie en voÃ*la, je balance-point of zitplek gevonden!

Dan nog de rechte rug, die is natuurlijk niet stijf, maar flexibel. Je onderrug veert mee met de beweging van je paard, eerder omhoog/omlaag als van voor naar achter. Optisch blijft de rug dus recht, maar er zit wel degelijk beweging in!

Kortom, het lijkt ingewikkeld, maar ga maar eens gewoon zitten zonder zadel en vraag iemand een foto te maken, vervolgens hetzelfde met zadel en dan nog een keer als je je blance-point opgezocht hebt. Het verschil zal niet alleen te voelen, maar ook te zien zijn!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik vind Wim zijn uitspraak over de goede zit wel mooi. Als je de ruiter ziet zitten dan moet je het paard even in gedachte weggummen. Blijft de ruiter na het weggummen van het paard op de grond staan zonder voorover, achterover of zijdelings te vallen dat zit de ruiter goed op zijn paard.

Persoonlijk vind ik de zit van Linda op de DVD's die ik gezien heb best wel onrustig en achteroverhangend. Ik vind het iig niet uitzien om eerlijk te zijn...
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Een heel verhaal.. ik wil hier alleen maar over zeggen dat "op je pockets zitten", NIET is, met bolle rug zitten. Het is een kwestie van bekken kantelen. De rug hoort recht te zijn.
    Als je achter je zitbeenknobbels gaat zitten en je gaat vervolgens met rechte rug zitten, heb je echter nog steeds geen natuurlijke golving in je ruggegraat: die loopt van de bovenkant van het bekken tot het begin van de ribaanhechting dan namelijk nog steeds licht bol of in het beste geval kaarsrecht. Dat stukje hoort echter licht hol te zijn, en vanuit die stand soepel van hol naar bol te bewegen om natuurlijk recht te kunnen zitten terwijl je bewogen wordt door je paard.

L 1 en 2 dvd's met Linda zie je trouwens ook geen klassieke zit, maar eerder een soort stoelzit, waarbij de oren, schouders, heup en hak ook niet onder elkaar op dezelfde lijn zitten, maar de onderbenen verder naar voren hangen. Dit naar voren liggen van de onderbenen kan worden veroorzaakt doordat het zadel verkeerd gesneden is en/of de beugelriembevestiging te ver naar voren heeft zitten, maar vaker komt dit doordat de rug bol of te recht is.

Als je staat of zit, vormen je zitbeenknobbels het laagste punt van je onderlichaam: als je staat dan kun je ze direct achter de aanhechting van je bovenbenen voelen. Als je daarachter op je zitvlees gaat zitten, dan heb je hiervan dus een nieuw laagste punt gemaakt. De zitbeenknobbels moeten nu dus hoger liggen, en dat kan alleen door ze naar voren te kantelen. Daardoor kantelt de boven-achterrand van je bekken naar achteren. Je bekken is nu dus schuin achterover gekanteld, waardoor je bovenbenen in een andere hoek ten opzichte van je lichaam komen te staan en daardoor verder naar voren dan omlaag wijzend uit je lichaam komen. Daardoor zul je je onderbenen actief naar achteren moeten houden, wil je dat compenseren en de verticale lijn van oor naar hak bewaren. Doe je dat niet, dan komt je hele been verder naar voren te liggen, en dat is wat je volgens mij bij Linda ziet gebeuren.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Ik vind Wim zijn uitspraak over de goede zit wel mooi. Als je de ruiter ziet zitten dan moet je het paard even in gedachte weggummen. Blijft de ruiter na het weggummen van het paard op de grond staan zonder voorover, achterover of zijdelings te vallen dat zit de ruiter goed op zijn paard.
    Eens, de simpelste manier om het uit te leggen! Die Wim is zo heerlijk logisch en duidelijk!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Judith's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    De ideale houding, of dat nou western of klassiek is, is dat oor, schouder, rug, heup, en enkel/hak op een lijn liggen. Vanuit deze houding volgt ook de onafhankelijke zit, zitten op je kont, zonder je evenwicht te hoeven zoeken door je schouders naar voor te brengen (waardoor hak optrekt) of te klemmen (waardoor je ook niet recht meer zit).
    Dit heb ik ook altijd geleerd zowel in dressuur als western. en Officeel moet je ook op je zitknobbels zitten en die ook voelen.
    [url=http://www.TickerFactory.com/]

Suggestie: Lees eens Heather Moffet of Sally Swift.
    Groetjes, Annemieke
    Kijken met je handen!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Je zit hangt ook van de fase van africhting van je paard af. Een jong paard daar zit je wat naar voren met een wat bollere rug en op je pockets. Naarmate het paard zich verder ontwikkeld en kan gaan dragen kan je je gewicht meer richting de achterhand verplaatsen en je meer oprichten in je zit.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

pff, wat ingewikkeld allemaal. hebben jullie misscien mooie foto's om het geheel wat te illustreren.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik ben gister een gaan voelen op Fen met BBP op haar rug. En inderdaad zit ik het fijnst en rechtst als ik op mijn pockets zit met mijn voeten netjes onder mijn heupen en schouders. Dan is voor mijn gevoel mijn rug kaarsrecht (ik weet natuurlijk niet hoe het er dan uitziet )

Alle andere houdingen kreeg ik toch al vrij snel last van mijn rug omdat je dan moeite moet doen om recht te blijven zitten.

Nu heb ik dit vooral in stilstand geoefend zodat ik echt goed verschil kon voelen tijdens het rijden met de bbp laat ik mijn benen helemaal los anders stuiter ik zo van Fen af. Hoe mijn houding dan is weet ik niet, een vriendin zei wel dat ik altijd netjes op de bbp zit (en minder op het zadel) dus het zal best oke zijn.

Leuk om me hier eens in te verdiepen!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Ben hier gisteren ook uitgebreid mee bezig geweest in draf op bbp samen met mijn man(als toeschouwer) en wat blijkt nou als ik ga zitten in de "klassieke manier" alles op een lijn kaarsrecht op mijn zitbeenknobbels dan loopt mijn paard veel meer op de voorhand met hoofd omhoog en een rechte rug .
    Mijn bovenlichaam is niet rustig.

Ga ik heel overdreven rond zitten op mijn staartbeen(balancepoint) dus bolle rug loopt ze van voren heel mooi licht en hoofd laag ,ronde bovenlijn en ruim in haar gang en mijn bovenlichaam is helemaal stil.

Na verloop van tijd werd ik wat moe blijkbaar want ik ging ipv rond zitten achterover hangen en direkt reageerde mijn paard erop door weer op de voorhand te vallen en de ronde lijn was helemaal weg.

Ik vind dit zelf verschrikkelijk moeilijk ik voel wel het verschil ze loopt namelijk heerlijk als ik rond zit maar het ziet er werkelijk niet uit.Ik begrijp dat je het eerst overdreven moet doen en het later kan verfijnen

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Wow, ik breng jullie wel aan het denken en oefenen met mijn vragen

Ik krijg het boek van Sally Swift en die wil ik dan gaan lezen, maar het is zoooooooo moeilijk!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten