Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 43 van de 43

Topic: De ideale zit

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: De ideale zit

IK heb altijd heel veel zonder zadel gereden. Doe het nog steeds veel. Dat heeft mij echt wel geholpen om vrij recht en in balans te zitten.

Vrijdag ben ik met mijn Haf lekker een flinke rit gaan maken. Ik rij bijna nooit met zadel op hem. Hij heeft een Startrekk, de Comfort.
    Op mijn Merens rij ik meestal wel met de Startrekk en daar heb ik de beugelriemen in de achterste haak zitten.

Ik heb bijna de hele weg heerlijk doorgezeten! Mooi recht , in balans!
    Ze zouden elk zadel met een keuze voor beugelriemhaken moeten maken.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Je kunt ook zelf voelen wat een paard voelt als je rechtop zit, je knieeen klemt, je tenen naar binnen draait etc.
    Gewoon iemand op handen en knieen laten zitten en op de rug gaan zitten. En dan stuk voor stuk iets veranderen. Zodra je lekker op je kont gaat zitten of in de pushing passenger houding zal het 'paard' voelen dat dat heeeeeeeeel wat aangenamer is dan netjes rechtop zitten. We hebben het met een groepje getest maar dan ook een keer met een parelli pad ertussen en een westernzadel (met boom). En ook met het boomzadel voel je duidelijk verschil. Zodra je netjes rechtop gaat zitten ( en echt niet extreem rechtop ), voel je als 'paard' zijnde dat je van voren de grond in wordt geduwd en wil je je rug ook wegdrukken. Helemaal als iemand ook nog eens 'netjes' zijn tenen naar binnen draait.

Forumlid
    Aangemeld
    May 2006

Ik kan jullie dat boek /en dan vooral de oefeningen) van Sally Swift van harte aanbevelen! Het is zo'n uitgebreid onderwerp, met zoveel verschillende invalshoeken.

Voor mij was het vorige week heel verhelderend om direkt feedback van Saedis te krijgen.
    We deden een paar oefeningen vanuit CR en het was voor mijn zo'n ongelofelijke ervaring te merken dat als ik de spieren van mijn maag (waar je 'sixpack' zou moeten zitten als je die had...) aantrok, zij zich heel lang maakte en als ik mij lang maakte met vooral de nadruk op een open borst (met een goede verbinding zitbeenderen-rug Saedis) zij heel verzameld ging lopen.

Een beetje moeilijk uitleggen misschien, het is nog een beetje nieuw allemaal...

Maar het verschil was zo ongelofelijk makkelijk te voelen! Echt heel gaaf.

Het maakte maar weer eens duidelijk op hoeveel manieren we ons paard beinvloeden met alles wat we doen.
    Wij hebben twee IJslanders, Saedis & Skeggi, en een ondeugende Shet, Juicy.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik heb allebei de boeken van Sally Swift dus het begin is er!!

Ga binnenkort bij Linne d'r CR les kijken en daar zal ik ook wel trek in les krijgen als ik dat zie
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Réban, je gaat elke keer kijken, waarom niet doen???
    Zoek iemand op die bij jouw in de buurt CR lessen geeft, als het goed is staan ze in de boeken van Sally.
    Was het Bernadet te ver?
    Echt meis, je leert er zoveel van, kijken is leuk, maar doen is voelen!
    Succes!
    Prendre la vie comme elle vient!

Aangemeld
    Aug 2005

MarieJo, ik heb nog steeds niet gekeken, maar nu ga ik dus voor het eerst kijken en met de NH dag heb ik een workshop met Vanda Oosterhuis.

Heb Bernadet nog niet gebeld, het koliekgebeuren kwam ertussen en nu wil ik dus eerst de osteopaath weer afwachten ivm haar bekken
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Marie-Jo heeft wel een beetje gelijk.. vooral met CR heb je niet veel te kijken, je ziet niet opeens spectaculaire veranderingen. Het is vooral voelen wat het met jezelf doet! En dat is verbazingwekkend.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ik heb ook weleens bij een les van linnie gekeken, maar je hebt er wel degelijk wat aan hoor. Alleen al de duidelijke manier van uitleggen was echt een eye-opener voor me.

Maar doen lijkt me inderdaad het allerbeste, maar dat kan in mijn geval nog niet

Aangemeld
    Aug 2005

En in mijn geval ook nog niet, het herstel van Kabriche gaat voor

Maar hopelijk over een maandje

Trouwens, hier is een lijst te vinden met alle CR instructeurs van NL http://www.centeredriding.org/listinstr ... mit=Search

Pff wat een uitleg hier allemaal.
    Maar mij hebben ze wel gezegd van op je zitbeenknobbels te zitten en dan je heupen kantelen naar binnen en buiten toe om je paard richting te geven samen met de druk van je zitbeenknobbels.
    Nu doe ik er bijna 15 jaar over om die dingen te vinden. Ben ik blij dat ik dexter kan sturen waar ik wil zonder mijn handen te gebruiken zeggen jullie hier van niet op de zitbeenknobbels te gaan zitten...
    Dan zijn er weer andere die zeggen van wel hier in dit topic...

Mijn lesgever zei altijd tegen mij, gebruik je heupen en je zitbeenknobbels nu eens eindelijk in plaats van je handen. En ik altijd maar van "maar dat doe ik..."
    Eigenlijk begreep ik gewoon niet waar die dingen zich bevonden en hoe ik ze moest gebruiken.
    Op een dag heb ik mijn teugels opgeknoopt en heb ik zo gereden. Zonder handen. Toen moest ik de manier wel vinden om dexter te sturen...
    En zo ben ik erachter gekomen.
    Ik leun soms nog naar voren op mijn paard en dat merk ik ook direct aan zijn manier van lopen. Dan heb ik weer zoiets van "hoo effe stoppen en terug gaan zitten..."
    Dexter loopt nu ontspannen, is te stoppen en te versnellen met de zit en hij gaat naar links en rechts waar ik het wil. Ik vind dat ik hier een hele vordering heb gemaakt als je ziet van waar wij komen. (heb dexter zelf opgeleerd)
    Maar die tip van je balance point ga ik morgen zeker proberen. Misschien dat ik ze dan nog beter voel. En dat ik dan wel rechter kan gaan zitten.
    Ik moet nu nog teveel nadenken bij mijn zit en dat is niet goed. Hier moet dus nog hard aan gewerkt worden.

Mijn zadel heb ik op mijn kont en op dexter zijn rug laten maken. Dat is volledig met de hand gemaakt en wordt ieder half jaar nagekeken omdat er echte wol in verwerkt zit en die dus zakt. Maar voor ik dit zadel had reed ik dexter ook zonder zadel. Pff niet simpel op een jonge fries die zijn evenwicht nog niet heeft gevonden maar mijn zit werd beter en vaster.
    Nadien heb ik mijn zadel gekregen en door de stijgbeugels ga je meer steun daar weer zoeken maar dat is dus fout blijkbaar. Ik ging weer terug voorover hangen als dexter zijn kop opzette.

Een rechte zit heb je volgens mij als je schouders, alles ertussen en je hak 1 lijn vormen. Zo hebben ze mij altijd gezegd. En als je dit hebt zit je automatisch op je zitbeenknobbels. Allez ikke toch of heb ik ze nu op een rare plaats staan?

Wat volgens mij ook waar is en hier al gezegd is geweest is dat geen paard hetzelfde is en dat je op ieder paard net dat beetje anders moet zitten ivm zijn bouw, jouw bouw enzo. Dus de beste leraar voor je zit is je paard.
    Op het ene paard zit je in een zetel en op de andere op een plank. Dit komt volgens mij omdat je lichamen niet samen passen...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Ik vind de ideale zit natuurlijk terug in CR
    Op je zitbeenknobbels, eigenlijk meer op de overgang bovenbeen- zitvlak, je moet je bilspieren aanspannen en daar mee je zitbeenknobbels iets optillen
    Wat Wim zegt klopt, als je je paard wegtovert moet je gewoon op je voeten landen zonder voor/ of achteruit te vallen.
    Zelfdragend en in balans. Je laat je dus niet als een pattatenzak ) voor de Nederlanders, als een zak aardappelen, klinkt toch met iets anders ) door je paard bewegen, maar je hebt voldoende tonus om je eigen lijf te dragen en in balans te hoduen en niet te veel tonus zodat je wel soepel alle bewegingen kan volgen. Idealitair van je alle beweging in je bekken op en beweegt je bekken onafhankelijk van je benen en bovenlichaam. Daardoor is de rest van je lichaam vrij om indien nodig hulpen te geven.

Er zijn inderdaad een heleboel paarden die goed lopen onder minder goed zittende ruiters. Maar paarden zijn zo ongelooflijk meewerkend,... kan me voorstellen dat je als ruiter bepaalde gewoontes en afspraken hebt met je paard. Zo ging Piek vroeger achteruit als ik voorover ging zitten, Dixie gaat dan juist sneller. ´t Is maar wat je samen gewoon bent.

Als je als ruiter onvoldoende vrijheid in je heup en onderrug hebt, kan je neit alles opvangen en meot je ergens compenseren, vb door achter je zitbeenknobbels te gaan zitten waardoor je rug meer werk doet. De meeste mensen die ik lesgeef hebben het meest last om hun onderrug spieren los te laten, een zachtere odnerrug te hebben, en als dat lukt en ze kunnen daarna ook hun heupen los laten gaan ze beter zitten. In het begin gaan de benen dan vaak nog alle kanten op, maar dat komt in orde als het lichaam aan de andere houding gewoon wordt.

Het paard heeft inderdaad over het algemeen gelijk met hoe de ruiter zit. maar er is een valkuil, wat het beste voelt ziet er niet altijd het beste uit. Imenad laten meekijken of je zelf filmen dus, dan kan je zelf beoordelen.
    En experimenteer met verschilende manieren van zitten, het antwoord op de juiste zit zit in je zelf en in je paard. Gewoon veel dingen proberen en evalueren!

Actief Forumlid Fam's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb wat EquiLibre training gedaan (http://www.terranatura.nl) en daarbij werd aangeraden om niet op de zitbeenknobbels te zitten, maar alleen op de 'overgang van bil naar been'. Toen ik dat deed (= iets licht kantelen van het bekken) voelde ik meteen verschil: ik zat automatisch rechtop en het voelde alsof ik IN mijn paard zat ipv erop. Ik zat zoveel steviger!
    Maar dat was wel zonder zadel. Verschillende soorten zadels dwingen je in verschillende houdingen. Dat is ook iets om rekening mee te houden.
    Well-behaved women rarely make history

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten