Ligt eraan op welke hand je rijdt. De ideale (rust)positie van je binnenbeen (enkel) is dat het een handbreedte voor de ideale lijn ligt. Het buitenbeen moet in rust wel op de lijn blijven liggen.Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
Ligt eraan op welke hand je rijdt. De ideale (rust)positie van je binnenbeen (enkel) is dat het een handbreedte voor de ideale lijn ligt. Het buitenbeen moet in rust wel op de lijn blijven liggen.Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
IK wil even quoten wat Eddy mij zei omdat hier voor mij veel waarheid in zat.
Alleen het paard kan beoordelen of de zit van de ruiter goed is of niet, dat kan je niet uit boekjes leren of luisteren naar wat de leraar vanaf de grond zegt.
Je moet voelen en uitproberen wat voor je paard het beste is.
Bij ons is dat als ik op mijn balance point zit zoals op de dvd's in het nieuwe L2 pakket wordt beschreven.
Vanaf het moment dat ik dat deed ging hij ruimer lopen, bleef in draf en viel niet constant meer in galop, kon draven met zijn hoofd echt laag en dat allemaal vertelde mij dat het voor hem goed was op die manier.
Dus voor ons is het simpel, als Aramis zegt dat ik goed zit dan voel ik dat, anders gaat hij galoperen of valt hij uit draf of begint te zwalken, of.... enz.
Beste leraar hierin is dus volgens mij je paard.
Pák van mijn hart! Ik houdt niet zo van voorgeschreven regeltjes, en dit zou kunnen verklaren waarom paarden ook zo fijn kunnen lopen, onder ruiters die niet "perfect" zitten.Oorspronkelijk Geplaatst door skey
Pák van mijn hart! Ik houdt niet zo van voorgeschreven regeltjes, en dit zou kunnen verklaren waarom paarden ook zo fijn kunnen lopen, onder ruiters die niet "perfect" zitten.[/quote]
hahaha, dat niet perfect zitten doet me denken aan de zit van Rafael Soto. Voor degene die hem niet kennen, hij rijdt dressuur op olympisch niveau met een Andalusier. Als je hem ziet zitten, denk je echt: oh mijn god, ga eens zitlessen nemen. Wonderbaarlijk genoeg lijkt dat paard er weinig last van te hebben en is het alleen ons oog dat zich aan moet passen aan de manier van rijden. (niet dat ik een voorstander ben van hoe hij rijdt hoor..)
Daarbij is er idd zoals Skey zegt niet 1 houding waarin je paard kan functioneren. Ik ben ingegaan op de klassieke zit waarin er ook weer gradaties zijn zoals wanneer je voorwaarts-neerwaarts rijdt. Op zo'n moment ga je niet kaarsrecht op je paard zitten maar probeer je zijn rug een beetje te ontlasten en zit je licht voorover. Ook heb je veranderingen in je houding als je van een arbeids gang naar een verzamelde gang wilt gaan.
Oorspronkelijk Geplaatst door skey
Hier ben ik het 100% mee eens! Heb dit ook zelf ondervonden. Als Tamara niet lekker loopt probeer ik de juiste zit te vinden. Als ik die gevonden heb, weet ik dat snel genoeg omdat ze vrijwel gelijk veel beter loopt...
Dus inderdaad, beste leraar is ook naar mijn mening je paard![]()
Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!
Kijk dit is een interessante uitkomst!
Ik was onlangs bij Indoor Brabant en daar was een ruiter die zat me toch krom en beroerd op zijn paardEn wij ons maar afvragen HOE dat paard toch zo soepel en ontspannen kon lopen.....
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
haha, ik vind het iets als de pusshing passenger. dat vind ik er ook zo beroerd uitzien maar toch loop Aramis er heerlijk onder in tegenstelling tot als ik 'normaal' zit.Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
Soms vraag ik me af wat de dressuurruiters wel niet moeten denken als ze me zo zien rijden, en geloof me, zondags loopt het er vol.
Hihi ik zie de blikken van die toeschouwers al voor me
Ik heb ook weleens toeschouwers, een stel gehandicapten die zich er weleens mee bemoeien als ik in de bak rijHihi, je kan altijd zo met ze lachen dan!
Idd, het paard geeft de juiste zit het beste aan. Ik heb ineens een nieuwe manier van zitten als Fen stevig doordraaft. Dan is ze bijna niet uit te zitten, maar als ik dan mijn bekken extreem kantel (en wel blijven lichtrijden), dan kan ik toch goed meekomen. Deze manier van lopen is voor haar beter, maar ik zit toch lekkerder in een jog![]()
Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl
Het klinkt nu ineens een stuk makkelijker, maarja je moet dan wel weten 'hoe het voelt' wat je paard het fijnste vind![]()
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Dat merk je wel hoor, aan het lopen van je paard. Dan loopt ie gelijk ontspannener.Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
Réban, als je de video van het trailer laden hebt gezien en geoefend met Kabriche, zou je eigenlijk eens een lesje moeten nemen bij Bernadet.
Winterswijk is dan ook een mooi oefenritje.![]()
Zij kan je heel mooi beeldend uitleggen wat je zou moeten doen om een juiste zit te krijgen.
Je zult dan aan Kabriche merken dat ze losser en beter door haar lijf gaat lopen.
Zo gauw ik weer op Lieke mag gaan rijden, neem ik weer les van haar, er is voor mij echt heel veel duidelijk geworden.
Prendre la vie comme elle vient!
Ga eens zonder zadel rijden, zonder zadel zit je altijd perfect op je paard. (zo zegt onze Klaus(Hempfling))
Horses and Live, It's all the same to me...
Nou ik zit zonder zadel niet perfect op mijn paard hoor!!! Mijn tenen steken dan bijna in Bruuts neus en mijn benen dienen als evenwichtsmiddel, dus zwaaien alle kanten op!!
Ik heb vandaag wel ervaren, dat als mijn beugels in de achterste stand van mijn zadel hangen (startrekk heeft twee bevestigingspunten voor de beugels) dat het me dan beter lukt om mijn balancepoint (soort van) te vinden terwijl mijn benen niet al te veel naar voren gaan steken! Fijne gewaarwording!
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Volgensmij niet met zoveel woorden. Er staat nl een foto van een paard wat stilstaat, en daarbij laat hij zien dat diegene zo zit zoals het zou moeten. Maar dat gaat alleen maar over het stilstaan, en volgensmij zegt hij dat om te laten zien dat je geen houdingen hoeft te "ontwikkelen" maar dat de eerste houding die je aanneemt op een ongezadelt paard de goede is. Want blader je een aantal pagina's verder, dan staan ze vol met oefeningen voor je heupen om je evenwicht te bewaren en soepel met het paard mee te kunnen bewegen, en dat moet je wel degenlijk oefenenOorspronkelijk Geplaatst door Jarno
![]()
Bladwijzers