Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Verslag osteopaat

Verslag osteopaat

Hoi folks!!!

Gisteren is dus de osteopaat langs geweest, heel fijne vrouw, en al met onmiddellijk resultaat.
    Ze heeft Annelys gekraakt, gerokken, ... en kwam tot volgende conclusies:
    Voor de duidelijkheid: annelys is een fries en aanleiding van het ostopaat-bezoek was het niet naar rechts willen wenden.

Haar rug zat helemaal vast: doordat ze fries is, heeft ze een hele steile hals, waardoor haar rugspieren verkorten, verslappen en eventueel verkrampen. Dat is nou wel het ras, maar Annelys loopt heel erg opgericht, heeft nooit geleerd haar rugspieren deftig te gebruiken/ ontwikkelen en als ik er nog eens bovenop ga zitten wordt het alleen maar erger

Volgende probleem: haar RA been: daar zat een en ander niet goed tussen heiligbeen en ... (iets op het kruis ieg, was allemaal in het Duits, niet elk woord begrepen )
    Toen ik ze pas een maand had, heeft ze een verrekking gehad rechts achter, door de hoefsmid die niet wilde lossen toen ze haar been aan het wegtrekken was. Ze is 3 maand mank geweest en altijd moeilijk gebleven met het opheffen van die voet.

Derde probleem: haar LV kogelgewricht is zeer slecht beweeglijk... maar daar heeft ze blijkbaar weinig hinder van.

Wat betreft het instant resultaat: voor de behandeling moest ik Lysje aan de hand stappen en draven in een rechte lijn. Dat heeft ze nog nooit deftig gedaan in de drie jaar dat ik haar heb, altijd zwalpen en ik moet haar altijd `recht` leiden en bijan vooruit trekken.
    Na afloop van de behandeling moest ik het zelfde doen:
    Tot mijn grote verbazing liep Lysje netjes en VLOT naast mij, perfekt rechtdoor. Ook aandraven was ze niet lui
    Als kers op de taart was ze heerlijk aan het geeuwen, kauwen, likken

Maar nu: Ik moet haar gaan longeren met bijzetteugels (of heo heten jullie dat) zodat ze langer, dieper gaat met haar hals, teneinde de rugspieren beter te laten werken en ze lang te houden. Aangezien ik het niet met bit wou doen... heb ik bijzetten op haar kaptoom gedaan. De osteo had wel gezegd dat als ze zou gaan hangen of duwen op het kaptoom , dan een bitje erin. Maar het ging GEWELDIG!!! Voor de eerste keer sinds al die tijd zocht ze om haar hoofd lekker naar beneden te brengen, ze bleef daar nog niet,... maar ze zocht wel. Niks tegen het kaptoom duwen.
    Heb ze wel niet te kort gelegd de eerste keer. Nou ga ik een paar dagen zo longeren en ook wat cavaletti`s leggen... en dan even terug Parelli en dan erop... Ik moest eigenlijk ook met bit en bijzetteugels gaan rijden, ... maar dat zie ik niet zitten natuurlijk...
    Ik wacht ieg lekker af wat het longeren brengt. Trouwens ze liep nog nooit zo mooi in een cirkel... Ze probeerde vroeger altijd uit te breken. En ik kan heel makkelijk haar voeten opnemen, veel makkelijker.
    Dus ik vond het heel geslaagd gisteren... ik hoop dat we er beiden echt wat blijven aan hebben.

Oh, en nog wat: ik was aan het nadenken om een westernzadel te kopen (ik rij nu met een veelzijdigheid in kunststof die eigenlijk niet past, maar is maar voorlopig ) maar dat mag ik zeker niet doen, want dat gaat helemaal niet op ijn friesje passen. Dus ga ik dan maar voor een op maat gemaakte dressurzadel

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Re: Verslag osteopaat

Oh mooi dat je gelijk zoveel verbetering ziet! Echt heel goed dat je er iemand naar hebt laten kijken die er echt iets aan kan doen.
    Dat geeft mij toch ook wel inspiratie om ook eens een osteopaat te laten komen, tegenwoordig hoor ik zoveel positieve verhalen hier op het forum.
    Ik ga er weer eens over nadenken
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Fijn dat je paard en jij zo goed geholpen zijn!

Misschien niet voor nu, maar eventueel wel voor verderop: met Wim-grondwerk (zie dressuurtopic) kan je ook werken aan dat lagere hoofd en ruggebruik, maar dan ZONDER bijzet. Tis maar wat je wilt hoor, maar ik was erg vastbesloten hetelfde resultaat zonder "extra touwen" te bereiken, en dat is echt goed gelukt! Succes!!

May the horse be with you!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Misschien niet voor nu, maar eventueel wel voor verderop: met Wim-grondwerk (zie dressuurtopic) kan je ook werken aan dat lagere hoofd en ruggebruik, maar dan ZONDER bijzet.
    sluit ik me bij aan, het is nu even "paardendiecktherapie" maar straks als de rug sterker is dan is dat zeker een aanrader. Wat fijn dat de osteopaat haar doeg heeft kunnen helpen. Ben ik helemaal blij mee! Houdt je ons op de hoogte?

Bladwijzers

Forum Rechten