Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Het bewijs komt wel...

Het bewijs komt wel...

19 april 2006 Promotie mw.drs M.C. van Dierendonck
    Titel proefschrift:
    The importance of social relationships in horses

Promotores:
    Prof. dr. B. Colenbrander
    Prof. dr. B.M. Spruijt

Co-promotor:
    Dr. M.B.H. Schilder

Het belang van sociale relaties voor paarden

Paarden zijn heel sociale dieren, die jaren durende vriendschappen aangaan. Uitingen van vriendschap zijn het verzorgen van elkaars vacht (waar ze ook rustig van worden) en spelen. Deze vriendschappen zijn zo belangrijk dat ze deze verdedigen: als een vriendje van een dier aardig tegen een ander is, dan wordt dat dier ‘jaloers’ en grijpt in. Dit is uitgezocht in kuddes samengesteld uit merries en ruinen (gecastreerde hengsten). Ook was er een duidelijke rangorde in de kuddes waarbij de oudere merries altijd bovenaan stonden. Een paar van die hogere merries leidden ook de dagelijkse bezigheden: zij bepaalden wanneer de paarden gingen eten en beslechtten ruzies etc. Deze rang-hoge merries waren dus de echte leiders. De ruinen bleven tot hoge leeftijd (de oudste was 20 jaar) spelen met alle jonge dieren en zo konden ze de jonge dieren aanleren hoe ze zich als paard moeten gedragen. De observaties waren telkens een paar weken achter elkaar, 24 uur per dag, gedaan waarbij heel nauwkeurig werd geregistreerd wie met wie wat en wanneer ondernam. Dit onderzoek is van belang omdat veel paarden vaak de hele dag alleen op stal (‘in een gouden kooitje’) staan. Dat is wel veilig maar niet leuk: essentiele gedragingen kunnen soms niet worden uitgevoerd. Veel mensen denken echter dat zo gehouden paarden het wel naar hun zin hebben. Het welzijn van paarden zou verbeterd kunnen worden door hen fysiek sociaal contact te laten hebben met hun maatje(s).
    Het is voor ons misschien een open deur, maar eigenlijk ben ik heel blij dat men in Utrecht ook begint in te zien dat het paard gewoon het beste af is met soortgenoten!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Het bewijs komt wel...

Dat proefschrift zou ik wel helemaal willen!! Heel goed, mensen willen graag bewijs, hoop wel dat het onderzoek goed was opgezet zodat het bewijs ook echt "hard" is!

als Colenbrander en Schilder erachter staan, is dat gegarandeerd

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik had laatst contact met Machteld over jalouzie bij paarden, en toen vertelde ze me niet alleen over haar proefschriftonderwerp, maar ook over een wet die over een paar jaar ik dacht vanuit Zweden aan de EU voorgelegd gaat worden waarin wettelijk wordt vastgelegd dat paarden niet meer alleen mogen staan, en dus altijd minimaal een soortgenoot of ander dier om zich heen moeten hebben.

Meer weet ik er niet van, maar dat vond ik ook erg interessant om te horen.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Het zou maar al te mooi zijn als hierin een wet wordt vastgelegd, dat zou heel wat eenzaamheid, stress, verveling en onnodig paardenleed schelen.
    Dan zou ik me hier in deze omgeving met zoveel maneges, en stallingen me niet suf meer hoeven zoeken naar een wat natural paardenstalling.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Dan zou ik me hier in deze omgeving met zoveel maneges, en stallingen me niet suf meer hoeven zoeken naar een wat natural paardenstalling.
    Dat hoef jij zowieso toch niet meer

Ik vind het ook een goed iets, ben blij dat het hele paardenwelzijn gebeuren steeds meer in opkomst is
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Tsja, 'k ben ook wel voor meer sociaal contact voor 't gemiddelde paard maar of dat wettelijk vastgelegd gaat worden of moet gaan worden betwijfel ik. Wetten moet je handhaven, anders bereik je er niks mee. De huidige welzijnswet voor dieren wordt ook dagelijks op grote schaal overtreden en niemand die daar wat van zegt. Erger nog: de huidige welzijnswet is zo vaag (je moet dieren de zorg geven die ze nodig hebben, maar wat is dat precies?) dat hij in mijn ogen ook vaak wordt overtreden zonder dat dat strafbaar is. We hebben bijvoorbeeld evenveel varkens als mensen in Nederland, varkens zijn na chimps en dolfijnen de intelligentste zoogdieren op aarde maar ze worden gehouden in omstandigheden die vanuit het dier gezien pure marteling zijn. En dat valt binnen de wetgeving!
    Ik denk zelf dat je meer bereikt met voorlichting en het goede voorbeeld (maneges!) geven dan met mensen lastig gaan vallen met weer allerlei wetgeving. Vergeet ook niet dat het opstellen, aanpassen, goedkeuren van een nieuwe wet gemakkelijk 3 jaar kost (in tijd dan, ik wil niet eens weten over hoeveel geld het gaat). In 3 jaar kun je een hoop mensen vertellen hoe het ook anders kan hoor.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Nu worden mensen die hun paard natural houden ook vaak uitgemaakt voor dierenmishandelaars, gewoonweg omdat hun paar in de winter dag en nacht buiten staat in een beetje modder.
    Mensen zijn idd gewend dat paarden 22 uur per dag opgesloten staan
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Bladwijzers

Forum Rechten