Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Pony over op NB of niet?

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Pony over op NB of niet?

Hallo allemaal

Zoals sommigen wel weten heb ik een shetlander. Hij staat lekker 24/7 buiten op het weiland, en loopt zeer regelmatig op een harde ondergrond.
    De pony is altijd gewoon traditioneel bekapt, heeft geen ijzers (ook nooit gehad) en loopt moeiteloos over de vreemste ondergronden. De hoeven zijn ook goed hard.
    De pony gaat een a twee maal per jaar naar de hoefsmid, om alles even te controleren. De pony heeft een licht afwijkende beenstand, zowel voor als achter, maar heeft daar (nog?) geen last van. Mijn smid doet er weinig aan. Zelf rasp ik de hoefjes als er haakjes of kleine brokkeltjes aan zitten, zodat de hoef mooi van vorm blijft (en er dus geen scheuren zullen ontstaan)

Al met al ben ik heel tevreden over hoe mijn pony nu loopt en beweegt. Ik heb nooit problemen die voortkomen uit zijn hoeven. Daarom zit ik te twijfelen. moet ik hem wel overzetten naar NB? Als ik de sites moet geloven is NB de enige juiste manier om je paard te bekappen, en zijn alle andere manieren zelfs schadelijk voor mijn paard.

Is het volgens jullie verstandig om een paard dat op de manier waarop hij nu bekapt wordt echt prachtig loopt, toch over te zetten naar een andere manier van bekappen, of zeggen jullie "You should never change a winning team"

Groetjes, Lacuna

Re: Pony over op NB of niet?

Hahaha uit je manier van schrijven blijkt al dat je er zelf niet achter staat, dat natuurlijk bekappen. Dus hoezeer IK er ook in geloof (al denk ik dat bijv ook strasser een goede methode is, maarja dat is eigenlijk óók natuurlijk bekappen) zeg ik nu:

dit werkt alleen als je er zelf in gelooft en helemaal achter staat.
    Als je gaat beginnen aan een methode als natuurlijk bekappen of strasser, dan kan er wel eens een moment komen dat je paardje moeilijker gaat lopen. Als je er dan niet 100% achterstaat en ervan overtuigd bent dat het GOED is wat je doet, en dat het belangrijk is om even door te zetten zodat dit niet voor niks is, dan wordt het niks..
    Dus in jouw geval; als je al vind dat je een "winning team" hebt, láát het dan maar zo

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Net als Lacuna zit ik er ook aan te denken over te stappen op NB.
    Mijn paardje loopt sinds ik 'm in februari 2003 kocht op blote voeten en ziet de smid maar 3 Ã* 4 keer per jaar, omdat hij keiharde voeten heeft die nauwelijks slijten.
    Sinds een jaar wordt hij weer door een 'gewone' smid bekapt. Daarvoor deed de NB smid die regelmatig meerdere paarden op de pensionstal bekapte hem. Die smid heeft echter wat steekjes laten vallen, waardoor verschillende mensen het vertrouwen kwijtraakten en overstapten naar een andere smid. Omdat mijn paard makkelijk te bekappen is en maar zelden hoeft, heb ik me aangesloten bij de grotere groep, wel zo handig en zelfs wat goedkoper.
    Maar zelf bekappen lijkt me erg leuk en nog veel handiger, dus heb ik het een en ander gelezen over NB-bekappen. Waarbij me direct opviel dat de NB smid die we op stal hadden niet op de lijst van paardnatuurlijk voorkomt.
    Dus twijfel alom, en nog een specifieke vraag waarop ik het antwoord nog niet heb gevonden:
    Pathos heeft aan z'n achterbenen altijd wat overvulde peesschedes (erfenis uit z'n jeugd, voordat ik 'm had). Nou vraag ik me af of het minimaal op de hielen zetten niet extra belastend is voor de pezen? Worden die niet opgerekt door het hiellanden?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Pathos heeft aan z'n achterbenen altijd wat overvulde peesschedes (erfenis uit z'n jeugd, voordat ik 'm had). Nou vraag ik me af of het minimaal op de hielen zetten niet extra belastend is voor de pezen? Worden die niet opgerekt door het hiellanden?
    Dit is geen probleem, het hiel landen zorgt juist voor een goede schokdemping omdat juist in de hielen het sponsachtige materiaal zich bevind, toonlanden zou juist meer van de pezen vragen omdat de krachten in de toon doorgegeven worden via de hefboomwerking.

Lagere hielen geeft dus betere schokdemping door het hiel landen, een beter hoefmechanisme (en dus weer betere schokdemping) betere doorbloeding (gezondere pezen en benen)

Maar het moet wel rustig aan, pezen zijn eventueel te trainen in lengte bovendien zitten de meeste pezen verbonden aan spieren.
    (bron; Klaas Feuth, natuurlijk bekapper)

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Nee, inderdaad, ik twijfel heel erg. Ook nog steeds aan de juistheid van het natuurlijk bekappen. Tenslotte is mijn paard geen wild paard, en vraag ik een hoop van hem.
    Maar dat betekent absoluut niet dat ik niet het beste voor mijn paardje zou willen. Niets liever dan dat! Alleen is de grote vraag natuurlijk "wat is nou het beste"
    Op dit moment gaat het prima zoals het nu gaat. Maar hoe gaat het over 10 jaar. Krijgt hij dan geen last van de manier van traditioneel bekappen?
    Zijn er eigenlijk onderzoeken verricht naar de gevolgen van natuurlijk bekappen over een langere periode? (lees tenminste 15 jaar ofzo) en waar zou ik die dan terug kunnen vinden?
    Verder leef ik in de paarden volgens het principe "van meer kennis is nog nooit iemand slechter geworden" en pik ik overal het (naar mijn idee) beste van mee.
    Dus ja, ik twijfel. Na het lezen van diverse sites, twijfel ik nog steeds Soms is paardeneigenaar zijn best moeilijk...
    Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Nou Lacuna, iedereen is blij met de huidige methode. Houen zo! Je hebt misschien weliswaar een normal-smid, maar wel een goeie (net als ik ).

Bladwijzers

Forum Rechten