Hallo allemaal
Zoals sommigen wel weten heb ik een shetlander. Hij staat lekker 24/7 buiten op het weiland, en loopt zeer regelmatig op een harde ondergrond.
De pony is altijd gewoon traditioneel bekapt, heeft geen ijzers (ook nooit gehad) en loopt moeiteloos over de vreemste ondergronden. De hoeven zijn ook goed hard.
De pony gaat een a twee maal per jaar naar de hoefsmid, om alles even te controleren. De pony heeft een licht afwijkende beenstand, zowel voor als achter, maar heeft daar (nog?) geen last van. Mijn smid doet er weinig aan. Zelf rasp ik de hoefjes als er haakjes of kleine brokkeltjes aan zitten, zodat de hoef mooi van vorm blijft (en er dus geen scheuren zullen ontstaan)
Al met al ben ik heel tevreden over hoe mijn pony nu loopt en beweegt. Ik heb nooit problemen die voortkomen uit zijn hoeven. Daarom zit ik te twijfelen. moet ik hem wel overzetten naar NB? Als ik de sites moet geloven is NB de enige juiste manier om je paard te bekappen, en zijn alle andere manieren zelfs schadelijk voor mijn paard.
Is het volgens jullie verstandig om een paard dat op de manier waarop hij nu bekapt wordt echt prachtig loopt, toch over te zetten naar een andere manier van bekappen, of zeggen jullie "You should never change a winning team"
Groetjes, Lacuna
Bladwijzers