Oorspronkelijk Geplaatst door
trea
Je paard vertelt aan je, dat hij het ergens heel moeilijk mee heeft, en jij geeft als antwoord; maximale druk, terwijl je je ook nog eens doodergert aan je "klierend" paard. Dat noem ik nou echt respectvol..
Je paard voelt het, als je negatieve gevoelens hebt, je paard ziet je oplaaiende frustratie en boosheid en zal onder deze omstandigheden nooit de douche ingaan.
Je zegt dat er tussen woensdag en zondag niks engs is gebeurd, maar het structurele, gerichte "oefenen", wat jullie woensdag met hem hebben gedaan, heeft een dusdanige impact op hem gehad (er was dus wèl iets engs gebeurd, en dat was de trainnig van woensdag) dat hij het zondag vertikte.
Jullie hebben woensdag het paard totaal overdonderd en uiteindelijk de douche ingekregen. Toen het eenmaal zondag was, en hij wéér moest, had hij zijn arrows gevonden, om dit te voorkomen.
Het beste is om het doel; de douche dus, helemaal los te laten. Ga met hem spelen bij de douche in de buurt, en speel héél veel friendly, maar probeer onder geen beding hem in die douche te krijgen. Veel approatch en retreat.
Het is net als bij trailerladen; zogauw jij WIL dat ie erin gaat, lukt het niet hoor.
Je zal nèt zolang moeten spelen, tot hij ZELF aanbied om de douche in te gaan, en vanwege zijn tot nu toe opgedane, slechte ervaringen, heb ik zo het vermoeden het best heel veel langer kan duren dan two days.
Als je dit forceert (zoals je nu aan het doen bent), wordt zijn angst steeds groter, en zou het wel eens zo kunnen zijn dat je paard je een keer aanvalt. En terecht..
Ik hoop dat je een beetje begrijpt hoe erg het is wat je jouw paard hebt aangedaan door hem zó onder druk te zetten. Eerlijk gezegd heb ik het vermoeden dat die hulp die je krijgt, niet echte goeie hulp is.
Waarom moet je paard de douche eigenlijk in? Ik heb mijn paarden in alle jaren dat ik ze heb, nog nooit gewassen..
Laat hem een keer lekker in een plensbui staan en trek hem dan af met een zweetmes. Poepvlekken ed. krijg je er ook goed af met een emmertje sop.
Bladwijzers