Redelijk goed,als de paddocks wat begaanbaar zijn zetten we hem er maandag op,maar de reden daarvoor heb ik je gepb'tOorspronkelijk Geplaatst door lila
![]()
Redelijk goed,als de paddocks wat begaanbaar zijn zetten we hem er maandag op,maar de reden daarvoor heb ik je gepb'tOorspronkelijk Geplaatst door lila
![]()
Wat een mijlpaal! Lekker voor 'm!
Vandaag is er een NB langsgeweest.
Daaruit kwam dat zijn hoeven toch echt té droog waren en in water moesten.
Hier zitten we weer met dat probleem![]()
![]()
De douche oefenen zie ik momenteel niet echt zitten om eerlijk te zijn.
Misschien maar een alternatiefje zoeken?(voet in emmer?)
Is ook weer oefenen daar hij niet wilt blijven staan erin
Je paard dikke sokken aantrekken en die natmaken met een beetje water uit een emmer
Paar keer herhalen en in totaal een uurtje laten zitten. Zo maak je ze het beste nat, als alternatief voor een echt voetenbad.
Staat hij ondertussen alweer in de wei of paddock?
Dan zou je misschien daar rond de voerbak of drinkbak een klein modderbadje kunnen aanleggen![]()
Hij staat al buiten ja,een kunstmatig badje aanleggen had ik ook al aan gedacht.Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
Met die sokken:bereik je dan hetzelfde effect dat als je de hoeven elk een kwartier lang in een emmer water zet ofzo?
Tuurlijk! Goed nathouden die sokken.
Ik deed mn haflinger altijd sokken aan in haar schoenen, dan flink water erin gieten en zo gingen we soms wel een uur over de harde weg wandelen. Doordat het voor een langere tijd vochtig blijft, trekt het water nog beter in de hoef dan met 10 minuutjes in een voetenbad (en dan was het dus niet eens extreem nat)
Na een uurtje wandelen met natte sokken waren de hoeven ook veel makkelijker te bekappen.
Voor optimaal resultaat werkt het natuurlijk beter om de sokken tussendoor steeds wat nat te maken. Maar het is makkelijker om je paard een half uur met natte sokken aan te laten staan, dan 10 minuten in een waterplas of emmers stil te laten staan he(kun je ondertussen lekker poetsen enzo)
Niet met de sokken gaan lopen zonder schoenen trouwens, dan zijn ze in 10 stappen doorgesleten(met schoenen ook na 3x wandelen trouwens)
Oh, op de Romerhof, een grote Natural stal in duitsland hebben ze een paarden-hoefbadje gebouwd.
Ongeveer 2x1 meter badkuip van 10 cm diep met water, en daar een hek omheen. Je kunt je paard erin zetten en hooi laten eten. Hij kan niet uit het water stappen, want er zit een hek langs. Speciaal voor de echte probleemgevallen. Het was heel simpel gemaakt, gewoon 4 paaltjes met planken er tegenaan. Maarja, dan moet je dus wel de eigenaar en de stalhouder zo gek zien te krijgen dat je het mag aanleggen![]()
Momenteel staat hij lekker in de modder.
Je moet hem dus hoefschoenen aandoen eer je sokken mag aandoen?Sjips,dat heb ik niet![]()
Nou, als je hem op de poetsplaats zet, of op het zand, kan hij gewoon sokken aan, zolang hij maar stilstaat (dus bijv tijdens het poetsen ofzo)
dat kan wel natuurlijk.Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
Paddock of op vlas mag evt ook?[/list]
ja, op vlas staan kan ook, mits je gewoon dr bij bent en steeds natmaakt he
In stro drogen ze denkik wel sneller weer op. In droog zand ook![]()
Momenteel staat hij gezellig te genieten van het lenteweer(ahum)
Hij voelt zich duidelijker veel beter in zijn vel en ik zou graag wat meer met hem gaan doen.(momenteel ligt het ff stil)
Graag wil ik eens het doucheprobleem opnieuw proberen aan te pakken.
Momenteel ga ik met sokken werken,dan went hij toch al aan iets nattigs aan zijn hoeven.Later wil ik dit uitbouwen dat ik op zijn hoeven kan spuiten.
Ok,als hij de douche niet in wilt,de reden waarom zal ik nooit weten.Is de combinatie douche +water te eng?Te donker?Te vervelend??.....
In principe kan ik nergens anders afspoelen dan in de douche,toch zal ik (zeker voor de eerste keren)proberen te overleggen of ik hem op de paddock mag afspoelen(proberen tuinslang aan te leggen).
Hopelijk zal ik dit later kunnen uitbreiden naar de douche zelf.
OF vinden jullie Conrad's methode goed?Moet ik het op deze manier weer aanpakken?
De reden WAAROM ik eraan wil werken is : altijd handig en je hebt weer iets overwonnen.Bovendien is het praktischer.
Verder ga ik me nu echt concentreren op Parelli en evt een kleine VD erbij te doen
Bladwijzers