Afgelopen weekeinde had ik de kans om naar de videobanden van oude Parelli-pakketten te kijken en had het idee dat ik af en toe naar hele andere methodes keek dan in de nieuwe versies ten toon gesteld worden. Ik schrok op de L1 video eerlijk gezegd van hoe gestresst het grondwerkpaard van Parelli op mij overkwam, in het nieuwe pakket zijn de paarden die Linda voor het eerst nieuwe oefeningen leert dat ook, maar hier ging het om een gevorderd paard dat geen rust leek te vinden in het werk. Misschien waren dat de omstandigheden, dus met de camera op de neus, maar op de L3 grondwerkvideo kwam ik eigenlijk hetzelfde tegen. Zowel de paarden als de fases waren toch wel wat heftiger dan ik met mijn nieuwe-pakketten-oogjes gewend was.
Maar wat ik me het meest afvroeg, waren de verschillen in opbouw van fases en uitvoering van oefeningen. Twee dingen die me opvielen, waren de Squeeze game en de fases van de send. Bij de squeeze game beoordeling van het examen op de nieuwe L1 dvd's geeft Linda aan dat als de student even een stapje achteruit zet, hij eigenlijk stil had moeten blijven staan, maar dat dit voor L1 nog wel acceptabel is. Terwijl op de oude video's Pat als hulpen voor de squeeze game geeft dat je als trainer achteruit loopt om je paard tussen jou en het hek door te krijgen, als fase 1 dus al. Ga je in de latere levels inderdaad het achteruit lopen toevoegen aan de squeeze game, of is dat gewoon verouderd?
Bij de send van de driving game was ik helemaal ietwat verward, aangezien Pat op de L3 video bijna elke send eindigde met een fase vier. Het meest apart vond ik die keren dat hij met de leidhand in de richting wees en het paard in galop wegsprong de goede kant op, hij vervolgens de carrot stick optilde en op de grond achter het paard sloeg en vervolgens met het paard meedraaide en twee keer op de achterhand sloeg. Terwijl het paard al op zijn fase 1 in galop aangesprongen was en ook al lang en breed op de volte rende, en daarna ook niet sneller ging rennen (was fysiek ook niet echt mogelijk in die round pen. lijkt mij). Als ik dat dan vergelijk met de L2 dvd's van Linda met Remmer waarin de stick tegen haar buik geparkeerd staat en ze alleen aanwijzingen geeft met het optillen van haar hand of het focussen op lichaamsdelen tijdens de circling game, dan is dat verschil erg groot.
Nu heb ik de boekjes van L3 niet gelezen, dus misschien is er een reden voor deze verschillen? Is het zo dat je daar inderdaad andere hulpen aanleert en ook meer fase 4 gaat gebruiken tijdens het grondwerk? Of geeft dit gewoon de ontwikkeling weer die het hele Parelli programma de afgelopen jaren heeft doorgemaakt?
Ik vond het eerlijk gezegd best apart om de oude banden te zien nadat ik net alles van grondwerk van de nieuwe pakketten had gekeken, maar ik denk ook niet dat ik met de oude pakketten veel had gekund als doe-het-zelver. Dus sowieso petje af voor degenen die het daarmee hebben geleerd, de nieuwe pakketten zijn echt een verbetering!
Bladwijzers