-
Forum Meubilair
rare ring in de zool van Shanna's hoeven
Deze week mn pony Shanna opgehaald. Erg mager, en slecht verzorgd, maar gek genoeg zagen haar hoefjes er bijna perfect natural uit!
Wow, een mooie holle zool, mooie regelmatige witte lijn en een hele nette straal. Goed begin is het halve werk he. Alleen de hielen mogen wat korter, maar dat doen we langzaamaan.
Een ding valt me wel op aan haar hoeven. En mn werkgever (die een jaarcursus bekappen heeft gedaan) viel dit ook op.
Haar zool is dus heel mooi hol, maar bijna een centimeter voor de witte lijn raakt de zool de grond en is dus plat afgesleten. Er is dus zeg maar een extra ring in de hoef van de witte lijn tot waar de zool hol wordt. Wat zegt dit over de kwaliteit van de hoef en over de manier van bekappen.
Het lijkt er, vind ik, dus eigenlijk meer op dat de zool niet zozeer hol is, maar hol is gesneden. Maar waarom dan pas 1 centimeter vanaf de wittelijn?
heeft iemand een idee?
-
Re: rare ring in de zool van Shanna's hoeven
Die ring ontstaat spontaan, en geeft een overgangsfase aan in het binnenste van de hoef. Het hoefbeen is zich aan het optrekken. Die ring verdwijnt over een tijdje vanzelf weer. Het wordt ook wel eens een eeltring genoemd.
-
Actief Forumlid
volgens mij heeft mijn paard dat ook... als je de hoef van onder bekijkt dan lijkt het of de hoef te veel is afgesleten, net of de zool al aan het afslijten is. er zit een soort halve maan extra aan de binnenkant van de witte lijn, dus voordat de hoef echt hol wordt. Is dat ong. wat jij bedoelt, sandra ??
terwijl als je van opzij of van voren kijkt naar de hoef dan lijken de hoeven best wel lang.
volgens mijn bekapper zou het misschien kunnen zijn dat er een dubbele zool of iets zit en dat het vanzelf wel weggaat. het komt bij mijn paard in ieder geval niet door te veel slijtage wat ik eerst dacht en daarom maar een tijdje niet op het harde kwam, maar dat maakte geen verschil met toen ik wel weer op het harde kwam. dat halve maantje bleef.
Dat de hoef aan het veranderen is, is wel duidelijk bij eagle, er komt nu ook een compleet nieuwe straal te voorschijn. dus ik heb goede hoop dat dat rare halve maantje ook wel verdwijnt
-
Sandra, bedoel je zoiets? http://www.mijnalbum.nl/Foto=KDPTIQEB (is de hoef van Waldjo)
-
Forum Meubilair
ja inderdaad, dat bedoel ik precies. vooral die hoef die trea liet zien lijkt exact op die van Shanna. ik hoef me dus geen zorgen te maken. gelukkig maar.
Forum Rechten