hoi allemaal
even een vraagje, een paardje van me heeft een vlek op haar achterbeen, en denk dat dit schimmel is ofzo...
nu mijn vraag...
waarvan komt dit en wat kan ik eraan doen?
komt dit door eten, weer,...
hoi allemaal
even een vraagje, een paardje van me heeft een vlek op haar achterbeen, en denk dat dit schimmel is ofzo...
nu mijn vraag...
waarvan komt dit en wat kan ik eraan doen?
komt dit door eten, weer,...
Als het echt schimmel is moet je opletten want dat is besmettelijk. ook voor jouw.
ik zou even op internet kijken of er plaatjes staan die er op lijken. schimmel ziet er uit als kleine schilferige bultjes, meestal geen jeuk. ringworm is ook een vorm van schimmel.
het kan ook hoge mok zijn. hou het been droog.
[url=http://www.TickerFactory.com/]
schimmel is inderdaad besmettelijk, mischien heeft ze het ergens opgelopen.
Je kunt (als het schimmel is tenminste) met Imaverol behandelen, wel goed de bijsluiter lezen.
Je moet dan alles reinigen, borstels, zadeldekjes etc...
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Je moet eerst een diagnose laten stellen door de DA. Die kan je ook antwoord geven op je vragen en de juiste therapie instellen. Schimmel is een vervelende besmettelijke aandoening, maar goed te behandelen. Je hebt ook nog veulentjes op stal, dus echt even de DA vragen! Succes!
hoi
bedankt hoor, de DA komt zo snel als hij tijd heeft...
heb haar wel ondertussen al ontwormd met Bimectine...
weet niet of dat er iets aan zal verbeteren.
Ik ben daarjuist nog bij haar geweest en heb ontdekt dat ze nu ook nog een kale wonde heeft op haar staartwortel... die had ze enkele dagen terug niet. ze schuurt niet en de rest van de haren lagen mooi over de wonde maar vraag me toch echt wel af wat het is... hoop alleszins dat het vlug beter wordt!
ze staat gelukkig nooit samen met het veulentje en de mamie. die lopen op een andere weide.
tips zijn steeds welkom!!
morgen alles nog maar eens ontsmetten...en hopen dat het baat heeft.
grtz
Onze Speedy had ook kale korstige plekken. We gingen er ook zo'n beetje van uit dat het wel schimmerl zou zijn, maar het bleek een bacteriƫle infectie en na een paar keer wassen met betadine was het over.
'T kan dus vanalles zijn.
kan je geen foto van de plekken plaatsen?
(oke, niet dat we nou dierenartsen zijn, maar toch...)
Stampt het paard met de plekken op het been? Gedraagt het zich alsof het jeuk heeft? In geval van jeuk is het namelijk schurft en geen schimmel en dient de VA te bepalen welke behandling het beste is.
In geval van schimmel kun je kiezen voor behandelen of uitzieken. Behandelen doe je met Imaverol en is kostbaar qua tijd en spullen (alles dient gewassen te worden, ook de spullen van het paard en het paard zelf ook meerdere malen). Uitzieken duurt minstens 6 weken en het is de vraag of dat handig is, aangezien je onder de kosrt zeer kwetsbaar weefsel hebt waar makkelijk een bacteriƫle infectie overheen kan komen...
Kortom, eerst de VA laten kijken en dan bepalen wat te doen als je hier (nog) geen ervaring mee hebt!
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Bladwijzers