Orchid wil dus absoluut niet meer op de trailer.
Ik zal de geschiedenis even uitleggen:
We hadden haar naar de hengst gebracht om te laten dekken, ze wou prima de trailer op, stond er in 5 minuutjes al op.
Dat ging de voorafgaande keren net zo simpel, al was ze al erg lang niet meer op de trailer geweest.
Toen we haar na een weekje weer op wouden halen wou ze ineens absoluut niet meer op de trailer, dus wij het tussenschot even opgeschoven dat het wat ruimer was en een beetje kalmerend praten en dan proberen de trailer op te laden.
Maar dat werkte dus niet.
Aangezien ze er vrij veel op stal had gestaan dacht ik dat ze wel eens vervelend kon zijn door een energie-overschot, dus ben ik even een paar rondjes gaan draven aan de hand met dr.
Dat vond ze wel leuk.
En toen weer verder gegaan met trailerladen, ze deed er al 1 voetje op, dus ik haar goed belonen, een 2e voetje was ook ok.
En dan ineens volop in de achteruit.
Ze leek het echt eng te vinden.
En toen hebben ze (eigenaren van de hengst en m'n vader) iets gedaan wat ik dus absoluut niet wou, er met z'n allen omheen gaan staan de een een zweep in de hand en de rest wat in de handen klappen en schreeuwen als ze er een voetje opzette, en tikjes geven met de zweep ed..
Naja dat gaf dus 100% een averechts effect, wat ik ook al had gezegd, ik weet precies wat Orchid doet bij pure dwang, hoofd omhoog en precies dat doen wat je niet wil.
Dus dat heb ik ook altijd vermeden.
En het werkte met rust en geduld vrijwel altijd, tot nu..
Naja toen begon het te regenen en hebben we de trailer half in de binnenbak gezet, en dan de deuren dicht, en dan vanuit de binnenbak maar weer verder.
Naja een berg geduld en rustig praten verder kwam het er nog steeds op neer dat ze echt absoluut niet wou.
Ze vond het gewoon eng.
En zeker als er iemand achter haar ging staan, of er schuin naast.
3 uur verder werd het nog niks, dus hebben we haar in haar box gezet en zijn naar huis gegaan...
Ze heeft toen een kalmerend middel gekregen en we zijn het de volgende dag weer gaan proberen.
Weer vanuit de binnenbak, omdat dat een stuk rustiger was en er minder was te zien voor Orchid.
Eerst weer even geprobeerd zoals altijd, gewoon proberen erop te lopen met dr.
Naja dat vertikte ze dus, en toen hebben we een ander ponytje opgehaald die heel makkelijk de trailer in kon lopen.
Dus dat ponytje in de trailer en dan Orchid erin proberen te doen.
Werd al wel iets beter, maar ze kwam niet verder dan 2 voetjes.
Toen is ze van achter iets aangedrukt en stond ze er zo in.
Alleen dan weer iets wat ze absoluut niet leuk vind, als een gek naar de trailer rennen om zo snel mogelijk de buis erachter vast te doenDaar werd Orchid ook erg bang van.
Onderweg was ze vrij rustig, alleen wel -zo als anders- ontzettend kijkerig (naar achter en uit de raampjes).
De keren daarop wou ze ook absoluut niet op de trailer.
Ik vermoed dat er iets is geweest in de trailer wat ze eng vond (misschien evenwicht verloren?) en toen wou ze er niet meer in, en met die dwang behandeling is ze alleen banger geworden.
Wat voor oefeningen kan ik met haar doen om te zorgen dat ze de trailer niet meer eng vind?
Ik heb al verscheidene dingen met haar gedaan als langs dingen lopen die ze erg eng vind (witte piepschuimblokken), en ook over een wit touwtje heen lopen (vind ze ook eng).
Eerst probeerd ze dan vaak in protest te komen, maar als ik er tegelijk met haar overheen ga en haar aanmoedig doet ze het altijd
Zijn er meer oefeningen die ik kan doen voordat ik weer rustig aan de trailer begin?
Is best lastig, omdat we zelf geen trailer hebben, we lenen wel eens een van vrienden van ons...
Bladwijzers