Met Blacky ben ik inmiddels bezig met de seven games at liberty van Level 2 en dat gaat heel netjes, zowel circling, driving, sideways zonder hek en yo-yo, maar het struikelblokje is en blijft het friendly met halster en leadrope voordat we gaan trainen, zoals bijvoorbeeld verwacht wordt in het L1 examen.
Black heeft er gewoon niet het geduld voor, wil werken en iets doen. Als ik met het halster voor hem ga staan/zitten, dan duwt hij zijn neus erin en gaan we aan de slag. Het was dus al even omtrainen om daar het halsteren a la Parelli van te maken (van de zijkant dus, passiever voor het paard). Als ik voordat we trainen aan hem wil frutten, wordt meneer erg zuur. Dus weglopen en onaardig kijken. De enige manier om hem voor het trainen stil te kunnen laten staan is op de stemhulp 'ho' en vervolgens tijdens het frutten 'mooi' tegen hem blijven zeggen. Dat kent hij uit de vrijheidsdressuur als teken van dat als hij zo blijft staan, hij binnenkort een beloning kan verwachten en ook dan is het met tegenzin (moet tenminste 1 x ho herhalen), maar dat is volgens Parelli natuurlijk frauderen en ik denk niet dat voedselbeloningen toegestaan zijn tijdens een examen. Een andere manier is om hem met de voorbenen op het plateau te zetten omdat hij dan in elk geval een kunstje doet en het los staan friendlyen wel volhoudt, of om gewoon eerst een half uur met hem on line of at liberty te werken om de eerste speeldrang een beetje weg te krijgen.
Toen ik gisteren met hem bezig wilde gaan, probeerde ik dus weer te friendlyen met het halster voordat ik het om zou doen en we aan de slag zouden gaan, en dat had dus als resultaat dat Blacky wegliep. Met een draw kon ik hem dan gewoon weer naar me toe halen, en het friendlyen opnieuw proberen, maar zodra Blacky dat doorhad liep hij weer weg. Herhalen van de draw en friendlyen had geen zin, op een gegeven moment liep Black al weg zodra het halster voor zijn neus verdween. Friendlyend met hem meelopen tot hij stilstond had ook niet echt succes, aangezien Blacky dan overgaat in draf en ik nog niet echt de coordinatie heb om rennend te friendlyen.Op een gegeven moment besloot ik dan maar eens te kijken of het probleem niet gewoon zat bij het feit dat Blacky niet wilde spelen of niet bij me wilde zijn vandaag, dus heb ik het halster op de grond gelegd en ben middenin de bak gaan zitten, lekker in het zonnetje. Niet dus, want ik bleef 40 minuten lang omringd door zowel Blacky als Sjors, die heel effectief alle zon blokkeerden. De monsters...
Na dertig minuten naast me rusten was Blacky het een beetje zat en begon hij steeds aan me te frunniken, met het halster te klooien en dus ben ik maar gezwicht. Ik hield het halster voor hem, Black stopte zijn neus er in, ik trok mezelf aan Blacky omhoog (geweldig slaapbeen gekregen
) en ben met hem de bak uit gehinkeld om te gaan spelen.
Black is leftbrained, erg speels en erg dominant, en gaat veel liever actief spelletjes doen dan gefrut aan zijn lijf te tolereren. On line gaat friendlyen aan het begin van een training trouwens ook maar matig, pas als hij meerdere oefeningen heeft gedaan, heeft hij net genoeg geduld om stil te blijven staan. Als beloning na een oefening accepteert hij het trouwens wel, en friendlyen met de stick of zwaaien met het touw vindt hij ook wel stoer, maar dat is ook alles. Ik friendly nu dus steeds als we al het halster omhebben, op ons speelveldje staan en al wat geporcupined en gedrived hebben, of door Blacky at liberty met de voorbenen op het plateau te zetten om eerst te friendlyen en dan pas het halster om te doen. Hebben anderen hier ook zo'n niet heel erg friendly paard, en wat is jullie taktiek? Alle ideeen zijn welkom.
Bladwijzers