Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: [L1] Friendly at liberty probleem

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

[L1] Friendly at liberty probleem

Met Blacky ben ik inmiddels bezig met de seven games at liberty van Level 2 en dat gaat heel netjes, zowel circling, driving, sideways zonder hek en yo-yo, maar het struikelblokje is en blijft het friendly met halster en leadrope voordat we gaan trainen, zoals bijvoorbeeld verwacht wordt in het L1 examen.

Black heeft er gewoon niet het geduld voor, wil werken en iets doen. Als ik met het halster voor hem ga staan/zitten, dan duwt hij zijn neus erin en gaan we aan de slag. Het was dus al even omtrainen om daar het halsteren a la Parelli van te maken (van de zijkant dus, passiever voor het paard). Als ik voordat we trainen aan hem wil frutten, wordt meneer erg zuur. Dus weglopen en onaardig kijken. De enige manier om hem voor het trainen stil te kunnen laten staan is op de stemhulp 'ho' en vervolgens tijdens het frutten 'mooi' tegen hem blijven zeggen. Dat kent hij uit de vrijheidsdressuur als teken van dat als hij zo blijft staan, hij binnenkort een beloning kan verwachten en ook dan is het met tegenzin (moet tenminste 1 x ho herhalen), maar dat is volgens Parelli natuurlijk frauderen en ik denk niet dat voedselbeloningen toegestaan zijn tijdens een examen. Een andere manier is om hem met de voorbenen op het plateau te zetten omdat hij dan in elk geval een kunstje doet en het los staan friendlyen wel volhoudt, of om gewoon eerst een half uur met hem on line of at liberty te werken om de eerste speeldrang een beetje weg te krijgen.

Toen ik gisteren met hem bezig wilde gaan, probeerde ik dus weer te friendlyen met het halster voordat ik het om zou doen en we aan de slag zouden gaan, en dat had dus als resultaat dat Blacky wegliep. Met een draw kon ik hem dan gewoon weer naar me toe halen, en het friendlyen opnieuw proberen, maar zodra Blacky dat doorhad liep hij weer weg. Herhalen van de draw en friendlyen had geen zin, op een gegeven moment liep Black al weg zodra het halster voor zijn neus verdween. Friendlyend met hem meelopen tot hij stilstond had ook niet echt succes, aangezien Blacky dan overgaat in draf en ik nog niet echt de coordinatie heb om rennend te friendlyen. Op een gegeven moment besloot ik dan maar eens te kijken of het probleem niet gewoon zat bij het feit dat Blacky niet wilde spelen of niet bij me wilde zijn vandaag, dus heb ik het halster op de grond gelegd en ben middenin de bak gaan zitten, lekker in het zonnetje. Niet dus, want ik bleef 40 minuten lang omringd door zowel Blacky als Sjors, die heel effectief alle zon blokkeerden. De monsters... Na dertig minuten naast me rusten was Blacky het een beetje zat en begon hij steeds aan me te frunniken, met het halster te klooien en dus ben ik maar gezwicht. Ik hield het halster voor hem, Black stopte zijn neus er in, ik trok mezelf aan Blacky omhoog (geweldig slaapbeen gekregen ) en ben met hem de bak uit gehinkeld om te gaan spelen.

Black is leftbrained, erg speels en erg dominant, en gaat veel liever actief spelletjes doen dan gefrut aan zijn lijf te tolereren. On line gaat friendlyen aan het begin van een training trouwens ook maar matig, pas als hij meerdere oefeningen heeft gedaan, heeft hij net genoeg geduld om stil te blijven staan. Als beloning na een oefening accepteert hij het trouwens wel, en friendlyen met de stick of zwaaien met het touw vindt hij ook wel stoer, maar dat is ook alles. Ik friendly nu dus steeds als we al het halster omhebben, op ons speelveldje staan en al wat geporcupined en gedrived hebben, of door Blacky at liberty met de voorbenen op het plateau te zetten om eerst te friendlyen en dan pas het halster om te doen. Hebben anderen hier ook zo'n niet heel erg friendly paard, en wat is jullie taktiek? Alle ideeen zijn welkom.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: [L1] Friendly at liberty probleem

Friendly game heeft weinig te maken met 'geduld'... je paard kan toch ook minuten lang 'dood' liggen?

En friendly hoeft ook niet altijd 'overal aanraken' te betekeken, probeer eens uit te vinden op welke manier blacky het wel fijn vindt om friendly game te spelen.

Friendly is de BASIS van alle games, als dat niet ontspannen en relaxt kan, dan zijn de rest van de oefeningen eerder kunstjes dan werkelijke communicatie.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik kan Blacky ook wel aanraken voordat we aan de slag gaan en aaien over zijn hoofd vind hij dan ook wel prettig, maar niet als het uitgebreider wordt. Met geduld bedoelde ik dan ook puur het geduld voor een uitgebreide friendlygame voordat er echt gespeeld wordt. Ik vind het prima zo, maar vandaag keek ik het logbook van Level 1 eens door en zag daar achterin de task staan om te friendlyen met je paard voordat je het halster omdoet. En ik denk dat ze daar meer mee bedoelen dan alleen over het hoofd aaien, iets wat we nu ook wel doen omdat hij dat wel prettig vindt. Dat doen we trouwens ook tijdens het Parellien zelf: Als beloning aai ik zijn hoofd, gooi het touw tegen hem aan of kriebel en aai hem met de stick, dingen die hij wel aangenaam vindt als we eenmaal bezig zijn. Ik vraag me af heo jullie dat met zo'n paard tijdens een examen aan zouden pakken: toch van tevoren al met hem gaan werken?

Ik bedacht me trouwens net dat Pat in Level 1 of 2 volgens mij vertelt dat Linda met Allure ook niet kan friendlyen voordat ze eerst met hem gespeeld heeft omdat Allure daarvoor een te hoge 'playdrive' heeft. Zijn de seven games bij Allure dan ook eerder kunstjes dan werkelijke communicatie omdat hij zich daarvoor niet ontspant in het friendlyen? Of heeft Linda zoveel savvy dat dat gewoon een heel ander geval is en je de situatie niet kunt vergelijken?
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Jep, ik heb voor het filmen eerst ff lekker gespeeld, tot hij relaxt genoeg was om het liberty gedeelte te filmen. Daarna weer ff gespeeld tot hij weer actief genoeg was om online te filmen, haha.

Het is wel ff een verschil of je 'nooit' friendly game kan doen of alleen in het begin. Kan me goed voorstellen dat je paard dan iets heeft van 'ja, jou heb ik al een dag niet gezien, ik ga lekker grazen'... zou me er niet te druk om maken in elk geval. Ik ga ook niet direct at liberty spelen, maar meestal eerst ff on-line (of iig stick to me, voor ik ga yoyo-en en circlen)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Het is echt dat frutten aan Blacky voordat we met werken beginnen dat hem niet zo zint. Daarna is het inderdaad okee, iets wat ook wel duidelijker is sinds het Parellien en friendly game spelen met stick en leadrope. Maar dan doe ik het denk ik ook gewoon zoals ik ook al wel deed en jij ook, dus eerst spelen en dan beginnen met werken. Aan de friendly game dus.

Bij Blacky is het vooral dat ik soms twijfel over of ik nou mee moet gaan in wat hij wil of niet. Hij doet erg graag dingen op zijn manier, hoe hij het wil en wanneer hij dat wil en dan is het wel eens de vraag of ik daar in mee moet gaan of niet. Bij de friendly game voor het trainen is het bijvoorbeeld duidelijk zo'n gebied waar hij de regie in handen neemt: hij bepaalt dat er niet gefrunnikt wordt. Punt voor Blacky. Dat punt gun ik hem dan ook maar omdat het mij niet echt stoort en we het later in de training ook kunnen doen, maar ik was benieuwd naar hoe andere trainers hier tegenover zouden staan, vooral omdat het friendlyen inderdaad de basis van het hele systeem is en het in het examen ook zo duidelijk gevraagd wordt.

Het is wel ff een verschil of je 'nooit' friendly game kan doen of alleen in het begin. Kan me goed voorstellen dat je paard dan iets heeft van 'ja, jou heb ik al een dag niet gezien, ik ga lekker grazen'...
    Helaas is Blacky wat minder complimenteus. Zijn versie is eerder 'ik sta nu al 23 uur zonder jou in deze bak en als je niet komt om iets actiefs te doen, dan red ik het ook best zonder jou, ik ga lekker aan die drol snuiven'...

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Friendliet Blacky wel met Sjors? Mijn paardje is namelijk naar z'n vrienden toe geen knuffelbeest en heeft ook geen interesse in een uitgebreide friendly game. Z'n beste vriendje wil wel eens gezellig aan z'n schoft geknabbeld worden, maar daarvoor moet hij dan niet bij mijn paard zijn. Als 't vriendje is uitgeknuffeld gaat hij gauw weer naar mijn paard om verder te spelen.
    Mijn friendly bestaat dus ook niet zozeer uit aaien, maar uit even een aai over het brave deel van m'n paard en dan met rust laten tot hij klaar is met kauwen, voor zich uitkijken of whatever hij doet om te verwerken wat hij gepresteerd heeft.
    Ik kan trouwens wel overal aan komen, m'n vingers in z'n mond, neus en oren steken en zelfs terwijl hij helemaal los staat de indianenzwaai oefenen (en dat kon ik pré-Parelli niet, en zou ik ook niet durven bij de gemiddelde 7-jarige volbloed arab).
    Volgens mij is m'n paardje LB zat, maar omdat ik hem ook echt helemaal nooit met een ander paard zie kroelen denk ik dat Pathos gewoon geen knuffel is. Sterker nog, hij is een keer heel vreselijk schattig en aanhalig geweest, maar dat was toen hij een slokdarmverstopping had gehad en dus een rauwe strot had. Voor mij is aanhaligheid in Pathos dan ook een reden om 'm helemaal na te kijken want dan is hij meestal ziek.
    Vandaar dus mijn vraag of Blacky met z'n vriendje wel knuffelig is. Zo niet, dan zou ik me er, zoals Callippo ook al zei, geen zorgen over maken dat hij niet steeds uitgebreid geaaid wil worden voordat er actie komt.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Goed dat je dat noemt! Blacky is inderdaad ook naar Sjors toe absoluut geen knuffel. Ze eten samen, drinken samen, slapen rug aan rug en vechten samen, maar echt kroelen niet. Ze kroelden nooit aan elkaar en het is zelfs iets geweest wat ik Blacky en Sjors gewoon actief aangeleerd heb door zelf in het midden te gaan staan, Sjors te kriebelen en die dan met zijn neus die terug wilde kriebelen naar Blacky's schoft te sturen, waarna Blacky met zijn zomereczeemjeuk inzag dat dit toch ook wel z'n voordelen had en langzaam terug begon te kriebelen. Dan clickte ik, beloonde met voer en begon opnieuw. Dat hebben we zo een paar keer gedaan, steeds als ik er aan dacht en de pony's na een training weer samen in de bak stonden, en op een gegeven moment begonnen ze het ook op eigen initiatief te doen. Wel heel voorzichtig, want Sjors zie ik zichzelf soms wel eens echt in jeukhouding voor Blacky parkeren met de staart schuurklaar, dan denkt Blacky 'Ha! Billen!' en vervolgens is het weer een kwartier rengalop door de bak.

Blacky is ook gewoon geen knuffel (Sjors bijvoorbeeld wel), maar daarom vroeg ik me ook af of het ook voor niet-knuffelige paarden 'erg' is als ze gewoon weinig interesse hebben in uitgebreid friendlyen. Maar dan denk ik inderdaad dat dit gewoon accepteren als echt Blacky zoals ik dat nu doe het beste is en hem niet te 'straffen' met verplicht uitgebreid friendlyen voor het spelen. Want het moet natuurlijk wel leuk blijven!

Bladwijzers

Forum Rechten