Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Help, ik weet echt niet meer wat ik moet voeren.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Help, ik weet echt niet meer wat ik moet voeren.

Ik ben momenteel ontzettend aan het rotzooien met First zijn voer.
    Hij kreeg tot voorkort 's-morgens en 's-avonds 1 schep Havens Reform Muesli. Hij deed het daar op zich goed op, maar ineens vond hij het niet meer zo lekker en liet het af en toe staan. (Hij is niet ziek en heeft ook niets aan zijn tanden, ander voer eet hij wel !) Dit heeft hij vaker gehad, dan heeft hij er gewoon genoeg van.

Omdat ik het een en ander gelezen heb over insulineresistentie wilde ik eigenlijk liever geen voer meer geven waar melasse in zit. Het is niet zo dat hij strikt op een melassevrij-dieet moet ofzo, maar om het hem 2x daags toe te dienen, vind ik ook wat overdreven. Daarom eens een beetje rondgezocht. Het is mij opgevallen dat er in melassevrij-voer weer soya-olie voorkomt, wat geloof ik ook niet zo heel erg positief is. Wie kan mij hier meer over vertellen ? En is het dan zo dat je uit 2 kwaden de beste moet kiezen ofzo ?

Daarnaast is het zo dat de paarden bij ons 's-morgens geen ruwvoer krijgen, maar eerst hun krachtvoer en daarna direct het land op. Omdat er erg weinig op het land staat, dacht ik dat het een goed idee was om dan het ochtendvoer te vervangen door een emmer Lucerne (zit ook melasse in, maar okay !) Nou die lucerne moet hij dus niet. Omdat hij anders helemaal niets binnenkrijgt 's-morgens heb ik maar weer een beetje muesli door de lucerne gedaan, en die vist hij er keurig tussenuit en laat de lucerne liggen.

Ik was er nog niet helemaal uit wat ik toen moest gaan voeren en ik moest toch wat halen, want het was op. Toen heb ik dus maar een zak Equiral structuurmix meegenomen. Hij eet het in elk geval wel op, maar hier zit volgens mij nog meer melasse in dan in de Havens Reform Muesli. (kwam ik ook later pas achter !).

Wie heeft er een goed advies voor me ? First is een arabische senior die nog steeds bereden wordt. De meeste arabieren krijgen een haver-arm voer omdat ze anders te druk worden, maar First kan dat wel hebben. Als ruwvoer krijgt hij: de hele dag weidegang en 2x ingekuild hooi.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: Help, ik weet echt niet meer wat ik moet voeren.

Ik ga even nadenken voor je!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ik hoopte stiekem al op een reactie van jou ! Jij staat hier op het forum toch te boek als DE expert op het gebied van voeding ! (ik hoop niet dat andere mensen zich nu gepasseerd voelen !)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Nee hoor, ik niet . Ik weet alleen dat veel en vaak veranderen helemáál niet goed is, dus laat Jossie maar even rustig broeden. Maar: waarom ben je bang voor insulineresistentie?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik was ook ontervreden over mijn voer, ik gaf ook die reformmuesli (en een blauwe maandag ook stimix van Pavo).
    Nu geef ik Cavallor Strucomix, dit heeft extra structuur voor paarden die daar behoefte aan hebben (allemaal dus ). Of er melasse in zit heb ik eigenlijk niet eens op gelet Ik ben er iig erg tevreden over en Fenna vind ht ook lekker!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ik wil liever ook niet veranderen, maar als hij zijn voer niet meer eet, moet ik toch wat. Ik ben niet direct bang voor insulineresistentie, maar ik heb veel gelezen over hoe slecht suiker wel niet is (voor de mens ) en later las ik dat deze fenomenen dus ook steeds vaker bij onze paarden te zien zijn in de vorm van bijv. insulineresistentie, veroorzaakt door de toename van melasse in de voeding. Zelf snoep ik ook echtwel, maar er is natuurlijk een verschil tussen wel eens een snoepje of koekje nemen en het stelselmatig toedienen van suiker (in de vorm van melasse in het voer). Misschien slaat dit wel helemaal nergens op hoor, maar verbeter mij dan aub !

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik zal je even verbeteren . Insulineresistentie bestaat al jarenlang, niet sinds de tijd dat PN het op de site vermeldde hoor. Het lijkt daar alsof het gloedjenieuw is, maar helaas... het is allang bekend! Dat is het eerste misverstand.

Het tweede is dat er een toename zou zijn van melasse in de voeding, ook niet waar. Dat zit er al jaren in hoor! Het bindt de korrels namelijk, maakt het hapje smakelijk en is een prima conserveerder. Voorheen werd er over een graskuil ook melasse verspreid simpelweg om broei en de kwalijke boterzuurbacterie te voorkomen.

Wel is het zo dat pas sinds een aantal jaren de gehaltes aan suikers/zetmeel op zakken paardenvoer staan. Waarschijnlijk ligt hier de oorsprong van de insuline-hype. Nogmaals, dat er een soort ouderdomssuiker (wat insuline-resistentie eigenlijk is) bij dieren bestond is niet nieuw!

Waar je bij oudere dieren rekening mee dient te houden is dat de vertering anders gaat werken, waardoor suikers en zetmeel kunnen gaan gisten in de dikke darm. En daardoor ontstaan er gifstoffen die onder andere hoefbevangenheid veroorzaken (dus ook het fructaanverhaal is niet een vinding van PN, maar al lang en breed bekend ). En dat is waar jij vastloopt met Firsty, naast het feit dat hij deze Reform Muesli niet meer wil bevat deze ook enorm veel suikers! Uiteraard heeft hij wel suikers nodig, net zoals bij mensen heeft suiker ook andere functies.

Wat het probleem eigenlijk is, is volgens mij dat Firsty het gewoon niet lekker meer vindt om de een of andere reden. Een goed alternatief zou geweekte bietenpulp met lucerne (aangevuld met vitaminen en mineralen!) kunnen zijn, maar hij wil geen lucerne . Wat veel paarden erg lekker vinden is kant en klare slobber. De slobber die ik Kate geef (aangezien madam alle brok weigert) is verrijkt met de juiste mineralen en vitaminen, zodat alles erin zit. Ook voor Firsty kan dit een goede optie zijn en makkelijk weg te kauwen. Ik zal morgen even kijken hoeveel suikers daarin zitten, maar voer zonder suikers is er nagenoeg niet.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb ook lang gezocht voor suikervrij voer voor zomereczemer Blacky... En ik heb het gevonden!

Omdat ik geen brok wilde voeren (zit bij Pavo dierlijk restafval in, nein danke...), ben ik begonnen met muesli, af en toe afgewisseld met kruidenmuesli of structuurmuesli als er een nieuwe zak bij de boerenbond lag. Het probleem was niet dat de pony's het niet lusten - integendeel, maar dat ik het zelf ook eens geprobeerd heb omdat het allemaal zo ontzettend lekker rook - en het was gewoon zoet!

Dat leek me niet erg verstandig met een pony met ernstige zomereczeem, dus ben ik op zoek gegaan naar iets met zo min mogelijk bewerking en vooral zo min mogelijk melasse toegevoegd. Het eindresultaat van onze zoektocht in de Pavo granenmix+ die we nu ruim een jaar voeren. Het is precies wat de verpakking zegt: granen, niets meer en niets minder. Het wordt op de markt gezet als aanvullend voer, dus wat je over brok moet gooien, maar wij voeren het als zelfstandig voer omdat de shetten toch niet zo veel nodig hebben. Het is gewoon een zak vol graantjes zonder enige vorm van bewerking of toevoegingen, ruikt dus ook saai en stoffig en na de heerlijk geurende zoete muesli's moesten de pony's er wel even aan wennen, maar ze doen het er uitstekend op.

Misschien een idee voor jouw paard? Als hij niet snel te heet of te dik wordt, dan kun je de granenmix denk ik wel eens proberen (er zit volgens mij redelijk wat haver in), maar je loopt natuurlijk altijd het risico dat hij het niet zoet genoeg vindt...
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Wie of wat is PN ?

Mijn zus voert ook slobber (van Havens) en af en toe (1x per week ofzo) krijgt First hier ook wel eens wat van. Dit vind hij erg lekker. Bedoel jij ook die Slobber Mash ? Daar zit geen melasse in ! (heeft alleen als nadeel dat wij op stal ons voer klaar moeten zetten voor 's-morgens, en da's nie handig met slobber)
    Dus eigenlijk zeg jij dat ik me niet zo heel erg druk moet maken om die suikers, omdat hij ze bestwel nodig heeft ? Dat wanneer ik een voersoort kan vinden met een niet al te hoog suikergehalte, ik dat best kan voeren ?
    Nog een vraagje: hoe zit dat met die soya-olie ?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Kom ik weer aan met m'n Subli ponybrokken ?? Is dat misschien wat?

Suikers zitten natuurlijk ook gewoon in granen e.d.
    Even over suikers bij mensen: dankzij de lobby van de suikerindustrie is lang niet erkend hoe schadelijk suikers kunnen zijn voor je lichaam. Suikers zitten bijna overal in verwerkt, zelfs in vlees. Tsja, het is natuurlijk een goed conserveringsmiddel, maar het kan vaak ook prima zonder.
    Het gaat dan niet alleen om suikers, maar ook om zetmelen etc. Ook is volkorenbrood een stuk beter dan wit bijvoorbeeld. Zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken.

Het kan wel zijn dat paardnatuurlijk de insulineresistentie niet heeft uitgevonden, maar ik weet wel zeker dat de informatie op die site wel veel paardenhouders heeft ingelicht over het bestaan hiervan.
    Zelfde geldt voor het fructaanverhaal, hoeveel mensen denken er nog wel niet dat eiwitten de enige oorzaak zijn van hoefbevangenheid? Zelfs dierenartsen?

Ik zit zelf ook te overwegen om over te stappen naar een ander soort voer voor Walter, het liefst een voeding zonder al te veel toevoegingen, dus ik zit te denken aan de summerfit van pavo. Zit toch alles in.

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik voer Kate inderdaad Slobber Mash van Havens (alhoewel daar wel aardig wat suikers/zetmeel inzittten), simpelweg omdat ze verder niets lust . Misschien kun je de slobber (droog) klaarzetten met een beetje water ernaast? Dan zijn het twee bakjes die geleegd moeten worden in de voerbak 's ochtends, ipv eentje.

Overigens geef ik Kate vanaf het voorjaar weer gewoon Pavo Vital, wat weer vergelijkbaar is met Summerfit. Maar Kate blieft geen koeken, dus vandaar dat Summerfit voor mij afvalt!

Het nadeel van de suikers in brok is dat het de zogenaamde snelle suikers zijn, dus snel beschikbaar. De suikers in granen etc. zijn langzamer en komen dus geleiderlijker vrij, wat natuurlijk handiger is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Jij hebt toch ook een lastige dame wat voer betreft zeg ! Ze lust geen brok, ze lust geen koeken, wil alleen maar slobber, wat voor de meeste paarden een traktatie is wat ze hoogstens 1x per week krijgen. Ben je klaar mee ! Hahaha.

Pavo Vital, zijn dat niet die vitaminekorrels ?

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ach, wat de boer (Kate) niet kent, vreet ze niet .
    En Pavo Vital zijn inderdaad die vitaminekorrels!

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Maar waarom voeren??

Ik merk dat veel mensen brok voeren, is dit voor je eigen gemoets toestand dat hij wat lekkers krijgt zoals jij elke ochtend, middag en avond jou avond eten?

Een paard zal het niet snel nodig hebben.

Van't zomer reed ik 4 tot 6 aangespannen met mijn shetlander, die overgens alleen gras en hooi kreeg.
    Maar de ritten bestonden niet uit een blokje om.
    Nee dit waren serieuze ritten van soms wel 5 a 6 uur (voornamelijk draven)

Aan zijn vacht, hoeven en verdere conditie kon ik zien dat hij in ieder geval geen extra voer nodig had.

Wel ben ik voor extra kruiden, aangezien deze nogal eens missen in ons graslandje.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten