Ik ben momenteel ontzettend aan het rotzooien met First zijn voer.
Hij kreeg tot voorkort 's-morgens en 's-avonds 1 schep Havens Reform Muesli. Hij deed het daar op zich goed op, maar ineens vond hij het niet meer zo lekker en liet het af en toe staan. (Hij is niet ziek en heeft ook niets aan zijn tanden, ander voer eet hij wel !) Dit heeft hij vaker gehad, dan heeft hij er gewoon genoeg van.
Omdat ik het een en ander gelezen heb over insulineresistentie wilde ik eigenlijk liever geen voer meer geven waar melasse in zit. Het is niet zo dat hij strikt op een melassevrij-dieet moet ofzo, maar om het hem 2x daags toe te dienen, vind ik ook wat overdreven. Daarom eens een beetje rondgezocht. Het is mij opgevallen dat er in melassevrij-voer weer soya-olie voorkomt, wat geloof ik ook niet zo heel erg positief is. Wie kan mij hier meer over vertellen ? En is het dan zo dat je uit 2 kwaden de beste moet kiezen ofzo ?
Daarnaast is het zo dat de paarden bij ons 's-morgens geen ruwvoer krijgen, maar eerst hun krachtvoer en daarna direct het land op. Omdat er erg weinig op het land staat, dacht ik dat het een goed idee was om dan het ochtendvoer te vervangen door een emmer Lucerne (zit ook melasse in, maar okay !) Nou die lucerne moet hij dus niet. Omdat hij anders helemaal niets binnenkrijgt 's-morgens heb ik maar weer een beetje muesli door de lucerne gedaan, en die vist hij er keurig tussenuit en laat de lucerne liggen.
Ik was er nog niet helemaal uit wat ik toen moest gaan voeren en ik moest toch wat halen, want het was op. Toen heb ik dus maar een zak Equiral structuurmix meegenomen. Hij eet het in elk geval wel op, maar hier zit volgens mij nog meer melasse in dan in de Havens Reform Muesli. (kwam ik ook later pas achter !).
Wie heeft er een goed advies voor me ? First is een arabische senior die nog steeds bereden wordt. De meeste arabieren krijgen een haver-arm voer omdat ze anders te druk worden, maar First kan dat wel hebben. Als ruwvoer krijgt hij: de hele dag weidegang en 2x ingekuild hooi.
Bladwijzers