Hier ben ik het toch niet mee eens, Maaike. Je moet het juist vanuit de voorwaarste beweging van achteruit aanleren. Jonge paarden die worden aangereden hebben dit als je het goed doet al bijna vanzelf. De kunst is er niet teveel aan te rommelen, want dan raak je het weer kwijt. Je moet 'm juist nageeflijk rijden, anders loopt ie misschien wel z'n hoofd "in de krul", maar dat is iets anders dan nageven.

Antwoord met Citaat
Ook zwaar gebouwd van voren etc. Maar vrijwel elke les krijg ik van mijn instructrice te horen dat zo licht en goed als pride aan de hulpen is élk paard zou moeten zijn. En dat hij heel fijn te rijden is etc etc. En reken maar dat dat aan het parelli programma ligt!! Voor-pnh moest ik altijd ( andere instructie ) met een scharen bit rijden met een correctie boog, hij was niet te houden etc etc. Nu rijd ik in de les met een paardvriendelijk myler bitje en is hij op je pinken te rijden. In het pnh programma zijn we nog lang niet beland bij vertical flexion en finesse maar ik vind het toch goed te combineren. Of bv zijgangen, alleen mijn focus is voldoende. Ik vind het dus het geld dubbel en dwars waard. Het parelli pakket is tot nu toe mijn beste koop geweest. 
Bladwijzers