Hoi,
Ik vroeg mij af hoe jullie de wei proper houden. Ik probeer elke dag de hoopjes van de wei af te halen. Maar dat is toch wel een redelijk werk.
Iemand tips??? En wie ruimt nog poep op de wei en wie niet?
Mvg
Stefanie
Hoi,
Ik vroeg mij af hoe jullie de wei proper houden. Ik probeer elke dag de hoopjes van de wei af te halen. Maar dat is toch wel een redelijk werk.
Iemand tips??? En wie ruimt nog poep op de wei en wie niet?
Mvg
Stefanie
Mvg Stefanie
Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.
Bij ons wordt in de zomer dagelijks gedaan als de paarden naar binnen zijn gehaald, en soms tussen de middag een keer als we tijd en zin hebben. Anders wordt het een zootje. We halen met 4 paarden een dikke kruiwagen er dagelijks vanaf. Nu houden we de wei netjes, zóveel land is er niet, en zo gaat het prima.
hihi... beetje flauw maar ik herinner me een gelijke vraag eerder op een forum en daar werd een golfstick geadviseerd.![]()
Kan je gelijk je "hoe heet zo'n slag?" oefenen.![]()
Sorry, ik kon het niet laten. Ben overigens wel benieuwd naar andere suggesties. Wij zijn van plan om, om de 8 weken van wei te wisselen en dan met de trekker en een sleep de bepoepte wei te slepen.
"The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli
zo gaat het bij ons, alleen niet om de 8 weken maar om de 2 Ã* 3 weken.Wij zijn van plan om, om de 8 weken van wei te wisselen en dan met de trekker en een sleep de bepoepte wei te slepen.
op een wei lopen eerst 2 weken koeien dan 2 Ã* 3 weken paarden, dan wordt de wei gesleept met de trekker en de weidesleep en met rust gelaten tot de koeien weer komen enz.
De plaat in de winter wordt idere dag geschept, niet door de boer, die ziet daar het nut niet van in, maar door 1 andere stalgenoot en mij, met de hand, met een sneeuwschep. Een forse investering in tijd, maar wel de moeite waard!
Wij slepen de weitjes ook regelmatig, ook ga ik met onze tuingrasmaaitractor de hoge planten maaien en dan neem ik tevens de drollen mee, de gemaaide drollen vliegen me dan om de oren![]()
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Onze paddock en kleine wei ruim ik leeg met de hand (2x per dag). De grote wei wordt regelmatig getrokken (iedere 4 weken). In de wintermaanden, komen de paarden niet op de grote wei, en heb dan ook geen wormbesmetting, da´s wel fijn.
Ik doe ook gewoon met de hand uitmesten, een mestschep (zo'n schep maar dan met uuhm harkstekels..?) en een kruiwagen, gaat minstens iedere dag 1 hele volle kruiwagen uit! Met maar twee paarden en een shet..
Bij ons wordt het land niet afgemest, is niet te doen met 14 hectare land. Elke winter staat de boel toch onder water en dan wordt de mest mooi afgevoerdDaarintegen wordt de plaat wel elke dag afgemest.
In de tijd dat ik de belg nog had, gingen we regelmatig het land slepen. Misschien dat ik dat met Waldjo weer ga oppakken, wordt ie lekker gespierd van![]()
ook wij doen helemaal niks aan het land, moet zeggen dat ik dat wel erg fijn vind natuurlijk.
groetjes Elianne
ps; het zijn ook maar 4 paarden die op 3 hectare grond lopen dus.
The darkest hour is befor it get light!!!
Wij mesten hier met de hand uit. Momenteel (nu ze de hele 3,5 ha gebruiken) alleen de paddock, maar als de wei straks is bemest en het gras weer gaat groeien, mesten we ook de wei uit (ze staan dan op een stuk van 100 bij 50 ongeveer wat steeds verschuift. Dan halen we er wel iets van 4 of 5 kruiwagens per dag af, maar ieder hoeft dat maar 1 keer (of 2 als je 2 paarden hebt) per 10 dagen te doen... (Komt er wel op neer dat Maaike Tessa en ik het toch nog 3x doen aangezien we meestal samen zijn
)
Kost af en toe best wat tijd, maar het ziet er wel een stuk beter uit en de mest van 9 paarden laten liggen.. jekjek..
Wij ook dagelijks 2 maal met een speciale mestschepper en bak.
Steken we enorm veel tijd in maar het loont enorm plus ik wil geen potweide
We hebben gisteren en eergisteren gesleept. Moest je de mest laten liggen, vererger je je wormbesmettingskans, omdat je de mest gewoon verspreidt.
Met 5 paarden is het een hele klus maar zoals gezegd het loont enorm!
Parelli Natural Horsemanship:
Waarom we begonnen zijn met paarden
kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!
Grappig!!!! Maar idd ook mijn idee, eraf met die stront als het enigszins haalbaar is!Oorspronkelijk Geplaatst door haidi
Als de dames achter de koeien aangaan (zomers) komen ze op een gesleepte weide. Zodra zij eraf gaan, wordt de wei weer gesleept en gaan de koeien/schapen er weer op. Uiteraard ontworm ik wel zeer strikt, aangezien ik geen wormbesmetting wil. Ter verduidelijking waarom ik de poep niet uit de wei haal: Ze lopen met z'n tweetjes op een kale weide van 2 tot 4 hectare...
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Onze wei in de zomer is ook echt te groot om te ruimen, daarbij zijn er nogal wat eigenaren die vaak verstek laten gaan. Het is nu al een drama om het straatje schoon te houden en das maar een klein stukje!
De paarden wisselen wel 3 á 4 keer tussen 2 grote weides waar eerst schapen en koeien hebben gelopen.
Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl
daar zien bij ons maar hel weinig mensen het nut van in, maar alle dagen dat een ander het doet, zijn mooi meegenomen!Het is nu al een drama om het straatje schoon te houden en das maar een klein stukje!
Als ik kom en het is niet gedaan, dan doe ik het gewoon zelf (eiegnbelang, want mijn paard is de enige die buiten staat als het slecht weer is en dan staat ie dus schoon en droog)
Bladwijzers