Nee, gewoon met een: WOESHHH.. hoezo??Oorspronkelijk Geplaatst door lila
![]()
Zonder gekheid; Het hoeft niet hard te gaan om effectief te zijn, integendeel zelfs.
Er staat niet voor niks; L2 bij he!![]()
Nee, gewoon met een: WOESHHH.. hoezo??Oorspronkelijk Geplaatst door lila
![]()
Zonder gekheid; Het hoeft niet hard te gaan om effectief te zijn, integendeel zelfs.
Er staat niet voor niks; L2 bij he!![]()
Das het lastige, uitdagende en tegelijkertijd leuke van 2 paarden hebben. Ik vind het zo leuk hoe jij daar mee om gaat!
Nu kan ik 1 paard precies overzien, maar die is voor ahar beweging dan ook afhankelijk van mij... Misschien als ik 2 paarden op een landje had staan en ze zichzelf kunnen vermaken dat het dan wel zou gaan. Nu voel ik me te schuldig als ik niets doe, dan kan Fen haar energie niet kwijt.
Goed, ik ga weer bij de boer zeuren om een loopstal
En Trea, nogmaals petje af hoeveel emotional fitness jij tegenwoordig hebt. En dan nog wel met 2 (of 3) verschillende paarden! Je savvy groeit echt hard, leuk om dat op deze manier mee te kunnen maken![]()
Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl
Wauw Trea, jou verhalen over de paarden zijn altijd zo beeldend. geweldig om te lezen. Als ik dit lees dan denk ik dat ik nog veel van je kan leren met die twee knapperds die je daar hebt.
Geweldig hoe je omgaat met de dominantie van Enya.
Iets gelijkaardigs had ik deze week ook. We gingen een circel naar rechts rijden, aramis zei: nee we rijden hem naar links. Ik: oké naar links, hij: nee toch maar naar rechts. De 8tje rijden die ik wilde oefenen kon ik mooi vergeten.
We gaan draven hij; nee galop. Goed galop, hij: nee stap, ik ben moe.... aaahhhhh! soms stonden de haren op mijn hoofd toch wel recht, in dat opzicht kan ik dan wat van jou leren.
Maar in tegenstelling tot een merrie duren die 'kuren' bij een ruin niet zo lang en twee dagen erna kreeg ik dan wel een mega kado. Ik passenger rijden en Aramis gaat perfecte 8tje maken in draf, even later ook in galop met simpele leadchanges ertussen.... raar paard.
Maar nu weer naar jou![]()
Ik vind het grappig om te lezen hoe verschilllend jou twee schatten zijn. Ik had ook altijd gedacht dat Enya de makkelijkste was, blijkbaar dus niet. Maar zoals je zelf al aanhaald, je leert zoveel van hen beiden en bij ieder op een ander vlak. Geen wonder dat je zo snel zoveel savvy hebt, je moet praktisch wel.
Tjonge trea wat herken ik Sweety in jouw uitleg ! En Sweety word dus ook door iedereen als extreem lief gezien. Ze noemen haar een uit de kluiten gewassen hond zo een schat ! En beginners kunnen er zo op naar buiten dan is ze zelf nog voorzichtiger. En toch super LB dominant. Tot ik mijn L2 begon keek ik erover denk ik of zag t indd als dwars zijn.
Mmm als ik dat zo lees van jouw en de ervaring die jij al hebt, tjonge dan ga ik nog een hele kluif hebben![]()
Ja inderdaad, hoe onervarener de ruiter, hoe liever Enya ook is. En dat is ook wel verklaarbaar. Die "doen" namelijk niks, waardoor Enya meteen de leidersrol op zich neemt, en dat is een rol die haar prima bevalt, daarbij voelt ze zich in haar nopjes hoor! Ze is dan echt de overbezorgde (zo lijkt het vanuit menselijk oogpunt tenminste) liefdevolle alfa.
De "problemen" (ik heb ze tussen aanhalingstekens gezet, omdat het dankzij parelli geen problemen meer zijn, maar; hmmm how interesting-situaties) beginnen pas, als je het leiderschap wilt overnemen en haar dingen wilt laten doen..
Heel leuk, heel interessant, en absoluut nooit saai, zo´n paard. Er zijn dan ook absoluut momenten waarbij ik haar laat winnen, en haar laat bepalen waar we heengaan. Zo raakt ze niet gefrustreerd, en blijft ze lief en vrolijk.
Ik heb dus de arrows, maar soms laat ik ze bewust in my shiver.. met genoegen.![]()
He Trea, hoe oud is Enya eigenlijk? Wat betreft het op zich nemen van de alfa rol lijkt ze namelijk ook heel erg op een oude friese merrie bij ons op stal. en ik heb begrepen dat met name oudere merries ook de neiging hebben de 'zorg' taak naar zich toe te trekken. Deze merrie kun je met een peuter op haar rug naar buiten sturen en ze zal het kind veilig naar huis loodsen, ongeacht wat ze onderweg tegenkomt. Maar geef haar iemand mee die zichzelf als 'ruiter' beschouwt en het leed is niet te overzien (als zij het tenminste niet eens is met het idee van rijkunst van de persoon in kwestie, en dat is meestal het geval).
Dus als Enya al wat ouder is kan haar karakter dardoor nog versterkt zijn. En als ze nog jong is, zit het erin dat ze met de jaren alleen maar zelfverzekerder zal worden en dan kun je je lol nog op!![]()
Hahaha, Enya is 8. En ik kan me haar niet anders herinneren als zoals ze nu is. Ze is wel iets overtuigender dominant nu, dat wel, maar zelfs toen ik haar als 2half jarige kocht was ze al zo. Ik heb bij haar ook nooit geen puberteit-streken meegemaakt. Altijd heel moederlijk, stabiel, ouwelijk bijna.
Iemand zei mij, dat Enya een heel oude ziel heeft, en DAT is iets wat ik heel erg geloof als ik naar haar kijk.
Ben inderdaad benieuwd hoe ze op haar 20ste isMaar ja tegen die tijd, hoop ik dan heeeeeel veel savvy te hebben
![]()
Dat vind ik nou eens een prachtig concept, dat de ziel van paarden (en andere dieren) net als mensen (ook dieren) gewoon tot in het oneindige door de eeuwigheid reizen en steeds terugkeren. (heeft vast ook te maken met m'n state of mind sinds ik zondagavond m'n ouwe altijd-het-sukkeltje-uit-het-nest kat heb moeten laten inslapen)Iemand zei mij, dat Enya een heel oude ziel heeft
En past ook goed bij het gevoel van herkenning dat ik had toen ik mijn paard bijna 4 jaar geleden voor de allereerste keer zag. Terwijl ik toen nog niet kon vermoeden dat hij 10 maanden later van mij zou zijn.
Fijne gedachte voor het slapengaan.![]()
Bladwijzers