Soms denk ik wel eens: Enya had eigenlijk een hengst moeten zijn. Zo dominant en blufferig als ze telkens weer probeert te zijn..
Gister bedacht ik mij dat het misschien wel weer eens nodig was om Enya zelf een keertje te rijden. Omdat Enya zo´n braaf paard is, wordt zij meestal gereserveerd voor anderen. Leo, Marjolein, Issiem, Peaches, Brenda iedereen rijd op enya.
Daardoor heb ik haar zelf niet zo vaak in handen.
De laatste keer met Peaches, merkten we al dat Enya weer erg veel dominance-games aan het spelen was. Voor niet pnh-ers, lijkt het of ze heel nukkig en dwars is, maar leuk dat ik dankzij de nieuwe level 2 er een naam aan kan geven: LB dominance!
Nu ze hengstig is, steekt het gedrag erger de kop op.
Ik dus gister naar het bos met haar. En al snel begon het dialoog;
E; ik wil NU draven
Ik; nee, we gaan nog even stappen (10 keer de ors vanuit stilstand gedaan, zodat ie er weer goed inzat)
E; we gaan hier rechtsaf
ik; nee, laten we links gaan, anders zijn we zó weer thuis
Door de stuurissues die we telkens wer hadden, bij iedere splitsing (en dat zijn er VEEL in het bos), besloten de teugels om de knop te hangen en te rijden met de stick. Sturen heeft zo weing zin, want ze braced gewoon, en ik wordt er doodmoe van). Oei, en stickrijden heeft ze véél ontzag voor (effectieve fase 4), zodoende waren - op 1 keer na - de stuurissues ook afgelopen. Die ene keer dat het misging, was ze me nét te snel af, en belandden we in de bosjes
lachuhh
Zo hebben we 2 uur door de bossen gestruind, zij lekker dwars, en ik (gelukkig) nu de arrows hebbend om niet gefrustreerd en in tranen over dat "stomme paard" thuis te komen.
Ze heeft zich er tijdens die 2 uur niet bij neergelegd. Ze blijft het proberen. Eigenlijk hoop ik ook niet dat het ooit overgaat, want is wat Enya tot Enya maakt![]()
Op de terugweg afgestapt en stick tot me gedaan (zoals met Amy dat zooo geweldig gaat)
Ja je raad het alze doet het voor een dominant, selfconfident paard eigenlijk heel erg goed. Ze blijft netjes bij me, tot ik haar iets wil laten doen, een squeeze of zo, dan steekt ze lekker haar tong uit tegen mij, disengeged niet en duikt het gras in.
Daar gaan we aan werken![]()
Bladwijzers