Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: LB-dominance (L2)

LB-dominance (L2)

Soms denk ik wel eens: Enya had eigenlijk een hengst moeten zijn. Zo dominant en blufferig als ze telkens weer probeert te zijn..

Gister bedacht ik mij dat het misschien wel weer eens nodig was om Enya zelf een keertje te rijden. Omdat Enya zo´n braaf paard is, wordt zij meestal gereserveerd voor anderen. Leo, Marjolein, Issiem, Peaches, Brenda iedereen rijd op enya.
    Daardoor heb ik haar zelf niet zo vaak in handen.
    De laatste keer met Peaches, merkten we al dat Enya weer erg veel dominance-games aan het spelen was. Voor niet pnh-ers, lijkt het of ze heel nukkig en dwars is, maar leuk dat ik dankzij de nieuwe level 2 er een naam aan kan geven: LB dominance!
    Nu ze hengstig is, steekt het gedrag erger de kop op.

Ik dus gister naar het bos met haar. En al snel begon het dialoog;
    E; ik wil NU draven
    Ik; nee, we gaan nog even stappen (10 keer de ors vanuit stilstand gedaan, zodat ie er weer goed inzat)
    E; we gaan hier rechtsaf
    ik; nee, laten we links gaan, anders zijn we zó weer thuis

Door de stuurissues die we telkens wer hadden, bij iedere splitsing (en dat zijn er VEEL in het bos), besloten de teugels om de knop te hangen en te rijden met de stick. Sturen heeft zo weing zin, want ze braced gewoon, en ik wordt er doodmoe van). Oei, en stickrijden heeft ze véél ontzag voor (effectieve fase 4 ), zodoende waren - op 1 keer na - de stuurissues ook afgelopen. Die ene keer dat het misging, was ze me nét te snel af, en belandden we in de bosjes lachuhh

Zo hebben we 2 uur door de bossen gestruind, zij lekker dwars, en ik (gelukkig) nu de arrows hebbend om niet gefrustreerd en in tranen over dat "stomme paard" thuis te komen.

Ze heeft zich er tijdens die 2 uur niet bij neergelegd. Ze blijft het proberen. Eigenlijk hoop ik ook niet dat het ooit overgaat, want is wat Enya tot Enya maakt

Op de terugweg afgestapt en stick tot me gedaan (zoals met Amy dat zooo geweldig gaat)
    Ja je raad het al ze doet het voor een dominant, selfconfident paard eigenlijk heel erg goed. Ze blijft netjes bij me, tot ik haar iets wil laten doen, een squeeze of zo, dan steekt ze lekker haar tong uit tegen mij, disengeged niet en duikt het gras in.

Daar gaan we aan werken

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: LB-dominance (L2)

Dat zijn de leukste paarden, vind ik, die geven het niet cadeau! Wel grappig dat Enya toch als het brave paard wordt gezien en iedereen er op kan. Maar dan rijdt jij natuurlijk op Amy, en dan volgt ze die blijkbaar? Wie van de 2 is de "baas" van je koppel eigenlijk? Dat lijkt dan toch Amy?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Dat zijn de leukste paarden, vind ik, die geven het niet cadeau! Wel grappig dat Enya toch als het brave paard wordt gezien en iedereen er op kan. Maar dan rijdt jij natuurlijk op Amy, en dan volgt ze die blijkbaar? Wie van de 2 is de "baas" van je koppel eigenlijk? Dat lijkt dan toch Amy?
    Eigenlijk is Amy braver, zij zou in principe beter geschikt zijn als allemans paardje, mits... zij er zelf niet zo´n problemen mee had. Ze wordt enorm hectisch, rb en geen enkele knop werkt meer. Dat doe ik haar dus maar niet aan

Ja en inderdaad, als we met alletwee gaan, loopt Amy (met mij) bijna altijd voorop, terwijl Enya de alfa is. Dat doen we bewust. Dat is heel goed voor Amy´s zelfvertrouwen, en bovendien heeft Amy het vrije zicht nodig om fatsoenlijk te kunnen lopen. Als ze ook nog eens met haar slechte zicht achter de kont van Enya loopt, wil ze de hele tijd erlangs kijken, maar dat laat Enya weer niet toe. Die zet zich ook expres precies voor Amy´s neus. Dus Amy mag voorop

En als je Enya achter de kont van Amy laat lopen, heb je ook geen issues met haar. Pas als je zelf het heft in handen neemt, dan komt haar aard ineens boven. En dan heb je gewoon savvy nodig. Heb je dat niet, dan kan je beter gewoon passengeren, want je verliest het.. gegarandeerd

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Leuk verhaal Trea! Je kon in ieder geval lekker je arrows kunnen proberen. Lief van Enya dat ze je laat oefenen

Klinkt als een geslaagde rit. Lekker als je niet gefrustreerd meer raakt he? Gewoon lekker lol hebben
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

hey leuk om te lezen, nu weet ik waarschijnlijk hoe het mijzelf straks vergaat met Kabriche

Wel heel fijn dat het nu een naam kan geven en mede daardoor niet meer gefrustreerd raken

Graag meer van dat soort verhalen, kan ik een boel van leren!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Als ze ook nog eens met haar slechte zicht achter de kont van Enya loopt
    Heeft Amy slecht zicht?

Als ze ook nog eens met haar slechte zicht achter de kont van Enya loopt
    Heeft Amy slecht zicht?
    Ja . Ik vermoed een soort overgevoeligheid voor licht, zoals je ook ziet bij albino´s.
    Ze ziet dingen op de grond (zoals schaduwplekken, plassen en takken) pas op het moment dat ze eroverheen gaat. Dat brengt vaak een heftige schrikbeweging tot stand, gevolgd door een zijwaardse sprong. Daarom is Amy zo lastig zonder zadel te rijden.

We werken hieraan door veel in het donker te rijden. Dan ziet ze helemaal slecht, en moet dus helemaal op mij vertrouwen. Dat doet ze heel aardig, het gaat steeds beter.. In het begin van parelli, raakte ze helemaal overstuur omdat ze geen sturing kreeg van de ruiter. Passenger is ontzettend moeilijk voor haar. Ze begint nu langzaamaan te vertrouwen op mijn lichaamshouding als sturing. Dat heeft dus bijna een jaar geduurd.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Wow Trea, dat wist ik niet.

Jeetje wat bijzonder moet dit voor haar zijn het Parelli gebeuren, vertrouwen kunnen op een roofdier

Nu snap ik ook waarom jij vaak Amy rijdt en 'gasten' Enya.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

agossie! Kan me voorstellen dat ze daar niet één twee drie aan gewend is. Er zijn van die dikke neusbontjes in de handel, als jij dan goed let op wáár ze loopt, hoeft ze niet te schrikken van schaduwen enzo op de grond? Maar ja, als ze dan een keer struikelt.....nee geen goed idee. De manier waarop je nu bezig bent is denk ik fijn voor haar. Extra knap dat ze zo haar best met je doet. Ze voelt vast dat je het beste voor hebt!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

O wat is Enya toch een lekker ding, aangezien ik haar onder me heb gehad weet ik precies hoe het voelt in die bosjes, mijn laars is nog steeds de stille getuige
    Ik verheug me dan ook weer mateloos op zaterdag, zal de tas met arrows op mijn rug binden
    En Amy, zij is gewoon de grootste lieverd die ik ken, zo'n zacht en lief paardje, en het is een enorme pluim voor jou dat ze je zo vertrouwd, want ik heb gezien hoe jullie samen zijn en dat is een enorme liefdevolle band.
    Hé is het al zaterdag? zucht.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

ja enya is echt wel een uitdaging...een zeer goeie test voor jezelf! Ze wilde ook constant elke plukje gras proberen...en kreeg het eigelijk niet voor elkaar zodat ze dat op de terug weg niet meer deed..ze was me telkens voor en ik gewoon telaat!!

In de bossen merkte ik wel dat ik in het bgin ook niks te zeggen had over waar we liepen..zelfs niet met focus en al mn ogen..of been..ook de rem werkte niet echt..en heb dit op een gegeven moment aangegeven en toen even stilstaant geoefent en daarna ging het iets beter..

Later toen ik voorop ging merkte ik aan haar dat ze veel oplettender was..zovan hey..normaal kan ik gewoon achter amy aan sjokken dus we kunne wat mij betreft gewoon door sjouwen..maar voorop reageerde ze wel vele malen beter..van draf naar stap tot fase 2...ors ging sneller..sturen ging meer op been...

Maar twas een grote test...voor mij dan..van hoe pak ik dit aan en merkte dat dit echte de eerste keer was dat ik echt reed! En zo voelde ik me ook...maar ja als ik zo'n licht paarde onder mn kont had als amy had ik waarschijnlijk amy veel dingen laten doen terwijl ik niet eens wist wat ik deed of hoe! Dus het is wel echt een leerpaard die enya...en daarom in mijn ogen zeer geschikt voor de gevorderde beginner...want het is zeer stimulerent om te leren wat je kan!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    ...want het is zeer stimulerent om te leren wat je kan!
    Wat heb je DAT mooi gezegd! Die neem ik mee. Dankjewel!

May the horse be with you!

Ja Lieke, dat klopt! En dan krijg je wat Linda verteld op dvd 1 over die effectieve fase 4. Je kan Enya zo hard rammen met de stick als je kunt.. ze zal niet veel méér doen, dan de schouders ophalen en zeggen: is dat alles wat je kunt? Je moet bij haar dus heel creatief zijn, om een effectieve fase 4 te verzinnen. Ik had op de heenweg vandaag ook het gras-probleem, en was het na 20 meter en 20 keer stilstaan echt zat hoor.. Toen gaf ik haar telkens 3 tikjes op de hals en de vierde was recht tussen de oren. Oei dat vond ze niet leuk.. Met mijn eigen paard ga ik zo experimenteren, met een vreemd paard zou ik dat niet gauw doen, dus ik snap je wel. Ze is zo verdomde snel en vasthoudend he!?

In het bos bracede ze ook met sturen en stoppen, maar dan neem ik (net als jij deed) even de tijd om dat te oefenen en duidelijk te maken.

En van "trekken" aan het touw wordt Enya geirriteerd (en dus dwars), en ze is zoo sterk! Het beste is dan; alles losgooien en iets effectiefs bedenken (de stick dus) Als ze een paar keer niet geluisterd heeft naar alle ogen die ik in mijn lijf heb, en die vervelende draaiende stick naast haar ogen ziet (schrik!!), dan is ze ineens? supersensitief en meegaand en zooo licht in haar sturen!

Wat is het toch een raar beest he!

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Trea, als eerste bedankt dat je je verhalen over Enya deelt met ons, net als voor andere is het ook mij super leerzaam. (ik herken sommige dingen maar al te goed)

verder heb ik echt geen tips, ik bewonder alleen maar hoe goed jij met je paarden omgaat!

groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Toen gaf ik haar telkens 3 tikjes op de hals en de vierde was recht tussen de oren
    Wel voorzichtig zijn daar hoor, hun dopje is daar dun. Maar zal in dit geval wel een vliegentikje zijn denk ik . Maar voordat mensen op een idee worden gebracht......

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten