Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Bend to a stop?

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Bend to a stop?

Pjelk kan bij halthouden goed lateral flexion. Ik kan hem vanuit stap of draf heel makkelijk terugnemen maar een combinatie van beide lukt niet! Als ik één tuegel op pak stopt hij al om pas na het halthouden in te buigen. Hoe belangrijk is het dat een paar ook in beweging zijn hals kan buigen en hoe zou ik het kunnen oefenen dat Pjelk eerst zijn hals buigt en dan pas stopt? Ik denk namelijk dat ik wel meer controle heb Ã*ls ik hem in de beweging kan buigen. Tot nu toe laat hij zich goed terugnemen maar ik denk dat op een kritiek moment (in een buitenrit met meerdere paarden bijvoorbeeld) hij tegen de druk in zal bracen en dan niet wil stoppen en al helemaal niet buigen..

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Re: Bend to a stop?

ik ken het wel een beetje... mijn probleem is dat siets lichamelijk niet in staat is om goed in te buigen... ze stopt ook meestal al als ik de teugel optil en uitadem. maar ja in een nood situatie....
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik zie het buigen in de hals bij een bewegend paard als een andere oefening dan het helemaal ombuigen van het paard dat stilstaat. Doel van buigen in beweging zie ik dan hetzelfde als stelling in de dressuur: gymnastiseren en op eigen benen lopen.
    Stilzetten en inbuigen en daar houden heeft als doel een RB paard weer LB te krijgen en is voor mij 1 van de meest geweldige dingen van Parelli want ik heb zo'n heefthoofd die heel erg graag wil rennen en ons dus van de ene kritieke situatie in de andere stort. En dan bij voorkeur op zondagmiddag temidden van onschuldige wandelaars.
    Ik kan erbij vermelden dat Pathos behoorlijk soepel is, maar dat ook hij vanuit zo'n he-baas-ik-heb-een-goed-idee-we-gaan-racen!-galop eerst stopt en dan (met grote tegenzin) inbuigt. Maar daarvoor heb je dus de power-position. Eén hand gebruik je om 'm te buigen, en met de andere op de schoft of voorboom duw je jezelf diep in het zadel en creëer je tegendruk om zeker te zijn dat je die eigenwijze kop om krijgt. Bijkomend voordeel is dat je niet met je benen gaat klemmen omdat je je zit door het duwen zwaarder maakt.
    Voor zover ik weet is het buigen van de hals in beweging, als gymnastiserende oefening tijdens het rijden en niet om te sturen, iets dat aan het eind van L2 of in L3 aan de orde komt (ik ben zelf pas halverwege L2).

Maar misschien heb ik iets gemist of verkeerd begrepen, dus ik ben ook erg benieuwd hoe anderen hierover denken.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

ja die buiging komt pas in level 3 aan de orde

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Goh, dan heb ik het `buigen tot een stop` verkeerd geinterpreteerd denk ik. Ik dacht juist dat je dan bij een moeilijk rembaar, RB paard, de hals inbuigt om hem tot een stop te brengen. Maar misschien ben ik dan nu in de war met de indirect rein en het disengagen van de achterhand.
    Is het dan wèl de bedoeling dat je paard remt als je de teugel opneemt en pas lateral flexion laat zien als het eenmaal stil staat?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Jep, want hij kan niet in galop zn hoofd naar je knie buigen he! Het theoretische idee is dat je paard denkt: "oh, ik moet inbuigen en daarvoor moet ik wel langzamer lopen" dus remt hij af om vervolgens zn hoofd in te buigen.

Maar da's de mooie theorie...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Tsja... de theorieen zijn vaak heel mooi en ljikt zo makkelijk.... maar de praktijk is toch andere koek
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Bladwijzers

Forum Rechten