Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: [L1] De richting van de send

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

[L1] De richting van de send

Als ik met Blacky aan het circlen ben, gaan de allow en de bring back heel lekker, maar met de send blijf ik gewoon klungelen... Waar moet ik mijn leidhand precies naar richten, naar zone 1/2 van de pony of echt naar opzij uitgestrekt? op de dvd's zie ik volgens mij redelijk vaak het laatste gebeuren, maar dan duurt het toch een volledige ronde voordat Blacky aan het uiteinde van de lijn is. Nu klungel ik een beetje aan, en wat lijkt te werken is dat ik Black eerst een paar passen achteruit stuur, vervolgens mijn leidhand schuin naar voren uitsteek en dan naar zijn zone 2 blijf wijzen (lijkt me ook logischer en zo heb ik het hem ook vroeger met longeren/Hempflingen aangeleerd, dat deel van de pony moet als eerst weg naar buiten?). Als hij dan wat traag reageert of niet naar buiten gaat, dan slinger ik eens met de buik van het touw tegen die schouder waarna hij echt schouder binnenwaarts naar buiten wijkt.

En dan hebben we het nog niet eens over de stick... Want in de boekjes staat overal geschreven dat de stick bij de send alleen op zone 1 en 2 in mag werken, maar als je op de dvd's kijkt dat zie je bij de long range circling game dat elke stickactie achter het paard valt, niet alleen bij het aanzetten in draf maar ook bij de send zelf.

Hoe doen jullie dit?
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: [L1] De richting van de send

je 'send' je paard in de richting waar in je wil dat hij gaat lopen. daar wijs je dus naar toe, met je hele lichaam!

Zie het voor je als een klok: jij staat in het midden van de klok, je handen zijn de wijzers. Je paard staat recht voor je op 12 uur.

Wil je rechtsom cirkelen, met de klok mee dus, dan wijs je met je hele lichaam die richting op. Je rechter-voet zet je op 4 uur, je navel draait hierdoor die kant uit en met je arm wijs je ook opzij (ongeveer naar 2 uur zegmaar)
    De SEND is een PORCUPINE game, je maakt dus contact met het halster via de leadrope. Deze komt dan ook 'strak' (niet trekken, gewoon contact) wanneer je je arm uitstrekt.

De stick gebruik je vanaf fase 2, eerst til je hem omhoog naast je (9 uur) dan maak je er een cirkelvormige zwaai van, richting zone 1/2 en vervolgens raak je je paard in zone 2 met de string (fase 4 dus)

Als het paard op tijd weg is, valt de string op de grond op de plek waar zn voorbenen stonden, dat is dan idd achter hem. Is hij niet op tijd weg, dan wordt hij wel geraakt...

Als je paard niet snel op de cirkel gaat, of een klein rondje blijft lopen, probeer dit dan niet te corrigeren maar werk aan je send, hoe actiever jij je paard naar buiten send, hoe groter en sneller hij de cirkel zal maken.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

[quote="Callippo"]Wil je ]
    Nóu weet waarom jij zoveel dingen op één dag kan doen ! Het gaat bij jou andersom !

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Super, bedankt Calippo! Ik heb het vandaag meteen uitgeprobeerd en het werkt geweldig, met dank aan jouw duidelijke uitleg. Ik heb het geoefend met de fases van level 2, waarbij ik een erg lange fase 1 gebruikte (vooral omdat het flink nadenken was over welk lichaamsdeel nu precies wat moest doen) en fase 3 en 4 sneller op 2 liet volgen, met als resultaat dat Blacky uiteindelijk op fase 2 al een soort galophuppel op zijn as draaide en vervolgens vlot wegdraafde.

Nog een vraagje: om mijn lichaamshouding zo duidelijk mogelijk te maken keek ik bij de send in de richting van mijn leidhand, dus naar 4 uur op de klok. Maar op die manier ben je niet meer echt gefocust op je paard, klopt dat?
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Klopt! Je focust naar waar je wilt dat je paard heen gaat.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

A ha! Weer een eye-opener. Dat zijn dus net even de details die ik dan net niet duidelijk genoeg terug kan vinden in de boekjes (vooral omdat ze eerst met de short range circling beginnen en ik daar volgens mij een beetje door in de war ben geraakt). Maar het klinkt inderdaad logisch, helemaal aangezien Blacky er dus ook gewoon goed op reageerde. Dus nu kan ik weer rustig slapen...

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik heb dat trouwens aan Eddy gevraagd, over het kijken bij de send. Mij leek het namelijk ook logisch om die kant uit te kjiken waar je je paard heen wilt hebben. Volgens hem maakt dat niet zo uit, als je lichaam (vooral je navel) maar wel die kan opgaat.

Voor veel mensen is dit dus vele malen makkelijker als je er ook naar kijkt, je lichaam gaat waar je ogen kijken. Tenzij je veel geoefend hebt
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Hé wat prettig om te lezen!

Hier heb ik ook moeite mee.

Paard blijft hele kleine rondjes om me heen draaien.

Ik ga de tips zeker gebruiken!
    Bedankt!

Bladwijzers

Forum Rechten