Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: (l1) the driving game

  1. #1

    (l1) the driving game

    Hoi,
    Ik zou graag willen weten hoe jullie de driving game aanpakken. Ik kom er niet zoveel wijs uit. Ik heb het stukje uit lesson 3 en 4 al een aantal keren gelezen maar ik zou graag willen weten hoe jullie het stap voor stap aanpakken. Waar begin je mee bij de driving game en hoe gebruiken jullie je carrot stick hierin. Wat zijn de logische stappen die je bij deze game maakt?

  2. #2

    Re: (l1) the driving game

    Heb je ook op de DVD's gekeken?

    Daar vind ik het helder uitgelegd.

    Succes.

    Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: (l1) the driving game

    Ik vind dat ook een van de minder duidelijke oefeningen in het pakket. Maar volgens mij is dat vooral omdat je het op zo veel verschillende manieren kunt doen: met je stick, met de hand of met het uiteinde van je leadrope, en je met al die dingen ook andere dingen kunt doen. Stick kun je verticaal zwaaien, horizontaal, op de grond tikken en dat kan ook uit verschillende posities. Dus wat je nu precies moet doen met welk gereedschap uit welke positie weet ik ook nog niet precies. Ik denk dat je gewoon de boekjes en dvd's nog een keer moet bekijken en dan het eens doen met je paard en kijken waar hij op reageert. Bij Blacky merk ik bijvoorbeeld dat juist bij het wegdriven van de voorhand het heel belangrijk is dat ik steeds op dezelfde plek ten opzichte van zijn hoofd meeloop, anders gaat het vooruit, achteruit of zijwaarts...

    En de driving game achteruit, eigenlijk gebruik ik daar gewoon de yo-yo hulpen voor, maar loop ik dan mee in plaats van dat ik blijf staan. Ik denk dat het misschien nog wel het belangrijkste is dat je je paard gewoon leert om op bewegende hulpen te reageren, hoe je die bewegende hulpen dan precies geeft maakt misschien minder uit?
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  4. #4
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: (l1) the driving game

    Mij is de driving game ook lang niet duidelijk geweest. Maar ik denk dat het er inderdaad om gaat dat je paard gaat wijken voor ritmische druk. In de pocketguides worden (denk ik? ik ken het nieuwe pakket niet) wel manieren aangereikt om dat aan te pakken. Hiermee kan je kijken wat voor jouw paard het beste werkt. In het oude pakket werden bij de driving game de fases niet goed weergegeven maar deze kan je ook met jezelf afspreken.

    Ik doe het als volgt:
    DG achterwaarts: ik sta voor mijn paard met de stick verticaal, uiteinde omlaag. Met het uiteinde maak ik heel kleine beweginkjes (van 5 a 10 cm) richting mijn paard. Dit zou je een fase 1 kunnen noemen en mijn paardje reageert er goed op. Doet die van jou het niet dan kan je je fases natuurlijk opoeren en een fase 2 en 3 bedenken en bij fase 4 je paard op de borst raken met de stick.
    Een andere manier is voor je paard staan en een beetje met je handen naar hem toe wapperen alsof ze nat zijn en je ze droog wil hebben.
    Ga op 2 meter afstand ofzo van je paard staan en tap de grond van links naar recht met je stick zoals een blinde met stok doet en loop zo naar je paard toe. Als je bij hem bent zal hij wel opzij moeten! Van tevoren kan je je fases opbouwen.

    DG voorwaarts
    Hierbij haal je met de stick de leadrope stukje bij beetje in en dus naar je toe.

    DG voorhand
    Je gaat in zone 2 staan, afhankelijk van je paard dichter of minder dicht bij zone 1. Je stick neem je horizontaal en hou je langs de hals van je paard. Dan maak je kleine tappende bewegingkjes richting je paard. Je fases verhoog je door deze beweging groter te maken. Fase 4 = het paard raken.

    D achterhand.
    Ga naast het hoofd van je paard staan met je blik op de achterhand van je paard. Buig een beetje en kijk strak naar zijn achterbenen. Geen reactie? tap met je stick op de grond als een blinde - met - stok.

    Ik hoop dat ik het goed heb kunnen uitleggen en dat je hier iets mee kan.
    Succes!

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: (l1) the driving game

    Handige opsomming, Mellien! Ik moet zeggen dat ik me nogal klungelig voelde omdat ik de driving game wat vaag vond, dus ik ben blij dat er nog andere lotgenoten zijn!


    Mijn driving hulpen zijn:

    Driving game achteruit: mijn hand met leidtouw voor Blacky's neus optillen, vinger naar zijn neus wijzen, die op het touw dat ik vastheb tikken, en vervolgens de gewone yo-yo fases. Soms bedenk ik me ook wel dat ik weer eens mijn stick-vaardigheid moet oefenen en dan tik ik daarmee op de grond voor Blacky's hoeven.

    DG van de voorhand: ik sta naast het hoofd en beweeg mijn hand die het dichtst bij zijn hoofd is met licht uitgespreide vinger 'tikkend' in zijn richting, soms heb ik ook het uiteinde van de leadrope vast dat ik voor mij naast zijn hoofd laat wiebelen

    DG van de achterhand: ik sta naast de schoft met vooral veel focus naar achteren, dan een naar de achterhand wijzende hand met daaruit het uiteinde van de leadrope hangend, dan daarmee wiebelen, zwaaien enz.

    Hmm... Als ik het zo zie gebruik ik zelf eigenlijk ook een ratjetoe aan hulpen... Ach, het werkt.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  6. #6

    Re: (l1) the driving game

    Thanks voor de tips. Ik ga ze uitproberen....

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •