Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Einddoel bit - gemiste kans?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Einddoel bit - gemiste kans?

Toen ik lang geleden met Hempfling begon, lag ik natuurlijk helemaal in katzwijm bij het zien van al die Andalusische hengsten die alleen op een touwtje om de hals gereden worden. Ik vond het dan ook ergens wel een beetje jammer dat bij Hempfling het eindpunt van de reis toch weer het oude, vertrouwde bit is om daarmee de ultieme verfijning mee te bereiken. Met Parelli heb ik een beetje hetzelfde gevoel: vanaf les 1 gaat het hoofdstel eraf en worden de teugels gehalveerd, vervolgens ga je rijden met alleen nog een touwom de hals maar vervolgens wordt voor de finesse toch weer een hoofdstel met bit erbij genomen.

Misschien ben ik ook gewoon wel te veeleisend, maar ik zou wel eens willen dat het eindpunt nu eens niet het bit is, maar juist perfectie helemaal zonder niks. Anders krijg je toch ook weer het Anky-fenomeen als het om bitten gaat? Beginners starten met een trensje maar omdat Anky met stang&trens rijdt, wordt dat bit het statussymbool dat iedereen wil bereiken. Bij Hempfling en Parelli heb je toch de stang (Iberisch of western) als summum van communicatie. Zou het niet uiteindelijk paardvriendelijker zijn als het einddoel van verschillende nh-stromingen een bloot paard is? Bij Parelli heb je toch ook die Italiaanse springruiter die bloot of met touwhalster hele parcoursen kan springen? Dat is toch prettiger als doel dan wanneer hij vervolgens zou zeggen 'ja, maar voor de echte verfijning en topprestaties hang ik er toch een ophaaltrens met pessoa-stang erin'. Op een internationale Engelse springwedstrijd heeft Monty Roberts ook eens vijf van zijn leerlingen buiten mededinging mee laten springen op gewoon een stalhalster. Ik dacht dat een groot deel van hen, of zelfs allemaal de eerste ronde foutloos waren. De politie in Houston (of Boston?) patrouilleert tegenwoordig ook op stalhalsters.

Als je Parelli-student bent, is je einddoel dan wel het perfect leren communiceren via een bit? Ik ben erg benieuwd naar hoe andere Parelli(-ruiter)s dit zien!
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Re: Einddoel bit - gemiste kans?

Jaaaa daar zeg je wat. Ik ben hier al over aan het dubben sinds ik begon met Parelli.
    In het begin dacht ik; mijn eindoel ligt dáár waar het bit er weer inkomt. Ik reed mijn paarden eerst op een stangbit, en de overgang naar bitloos heeft hen beiden zoveel verbeterd - Enya van zwaar struikelend op de voorhand lopend, op het bit hangend, in een zichzelf dragend paard, wat nooit meer struikelt, zelfbewust en trots loopt, de achterhand (nu wel) goed kan onderplaatsen, en Amy die een heel gevoelig mondje heeft, daarom vaak het bit ontweek door erachter te gaan lopen, nu ook heel bewust loopt, zelf kijkt en veel beter reageert op lichaamstaal dan ik ooit had durven dromen - en dat allemaal door mijn stang te verruilen voor een touwhalster.

Toen kwam er een tijd, dat ik toch weer aan die verfijning en het bit begon te denken, puur en alleen omdat bij Amy (die eerst het bit ontdook) geen sprake is van zachte nageeflijkheid op het touwhalster, maar ze met draven zelfs haar hoofd in de lucht gooit, waardoor er weer rugproblemen ontstaan.

Nu weet ik niet of die rugproblemen er al waren, of dat ze ontstaan zijn door haar manier van draven, in ieder geval komt er binnenkort een osteopaad naar kijken.

Maar eigenlijk gaat het indoen van een bit om nageeflijkheid te kunnen creëren, mij te ver! Ik wil dit helemaal niet. Ik wil ook geen dressuurdingen doen met mijn paarden waarvoor de "bitverfijnig" vereist zou zijn.

Ik wil lekker buiten rijden, rijden met mijn lichaam. Dat is mijn einddoel. Ik wil ze kunnen gymnasticeren zonder bit, en ik wil ze kunnen "voelen" zonder bit. Ik wil NIET met ze communiceren via een stukje ijzer in de mond.

Nu weet ik dat bij parelli de communicatie via het bit minimaal is, alles loopt via je lichaam en focus, maar toch stuit het mij tegen de borst..

Ik ben er voor mezelf denk ik nog niet helemaal uit, HOE ik dat ga aanpakken om mijn persoonlijke einddoel te bereiken. Ik weet ook niet OF ik het wel zal kunnen.

Hihi, ik houd er maar mee op, de chaos in mijn denken, lees ik terug in mijn stukje..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik heb ook liever DIT als einddoel:

en DIT:

Onder het motto: een foto zegt meer dan 1000 woorden...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Mét of zonder die kaplaarzen en het motorpak ?
    Geintje....mooie foto's. Ziet er prachtig uit. Ik denk dat ik het allebei wil (na eerst straks een lange bitloze leerfase). Omdat ik toch graag wedstrijden wil gaan rijden. Op dit moment is een bit dan nog verplicht. Wie weet dat dat nog eens veranderd! Zal er zeker mijn best voor gaan doen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Als je dressuurwedstrijden wilt rijden is het inderdaad een verplicht onderdeel en zul je er ook mee moeten trainen om je paard er goed op te laten lopen, dat is nu niet anders. Ik ben ook niet anit-bit (heb er zelfs voor elke pony een als we met tweespan mennen), maar als het gaat om rijden met gevoel, communicatie, lichaamstaal en een band met je paard dan heb je volgens mij geen ijzer in de mond nodig. Onze pony's zijn afschuwelijk gebouwd, maar lopen wel netjes voorwaarts-neerwaarts en aan de teugel tijdens het werken aan de lange teugel op stalhalster (aangeleerd in vrijheid trouwens dmv clickertraining). Ik vind de Rus waarvan ik de z'en en de v's altijd door elkaar haal in elk geval een erg mooi doel voor mijn komende drie levens.

Dan vraag ik me ook af; waarom is dit niet het doel van Hempfling en Parelli? Waarom grijpen zij eigenlijk terug naar het bit?

Maar ik heb dus ook liever een motorpak dan een stangbit als einddoel (zeggen de strepen op de arm dan hoe ver je bent? 1 streep voor level 1? )
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    (zeggen de strepen op de arm dan hoe ver je bent? 1 streep voor level 1? )
    He's got 5555555!!! Ik ga dan maar voor een maja-de-bij pak, mijn mouw is te smal voor al die strepen

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Woehaahaaha! Lila! Ik heb BEELD!!

Ik heb de zelfde chaos in mijn hoofd als Trea.. Ik ga voor een goed en soepel paard... als het ff kan zonder BIT.. als het moet... dan met...
    Maar mijn doel is ook niet om dressuur proeven (of de westernvariant hiervan) te gaan rijden...
    Zoals het er nu uitziet in mijn hoofd (als ik ff door de chaos heen spit ) denk ik dat het zou kunnen dat ik voor de soepelheid en het gymnastieken thuis in de bak best af en toe mijn myler er in zou kunnen hangen (ooit) maar de hoofdmoot zal bij ons toch de mooie tochtjes buiten zijn... en die blijven zoals het er nu uitziet lekker op halster (onder het motto: "die helm past ons allemaal"!! <- zie onderschrift )

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    He's got 5555555!!!
    Ik tel er maar 4 streepjes naast elkaar ( of moet ik nu een bril)
    Heb mijn profiel geupdated

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Persoonlijk dacht ik in het begin toen ik met Parelli begon echt: Ja, bit is verfijning. Maar nu, hoe verder ik kom met Tamara, hoe minder ik de behoefte heb om er uiteindelijk een bit in te hangen. Het gaat gewoon zo goed zonder bit!

Dus...uiteindelijke doel? Zie de foto's die Eveline heeft neergezet
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Mij maakt het eigenlijk weinig uit. Als ik met mijn paard heel goed kan communiceren zonder bit dat vind ik een bit ook overbodig. De foto's die Eveline plaatste zijn natuurlijk een droom

xxxjolijn

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Het is natuurlijk moeilijk om voor je paard te voelen hoe ze het inhebben van een bit ervaart. Wat ik wel aan Myra heb gemerkt, is dat ze bij Wim (ik heb een week klassieke rijkunst bij hem gedaan) heel lekker in haar vel zat. Volgens mij heeft dat toch te maken met het soepel door haar lijf lopen. Dat duurt bij het rijden op touwhalster heel lang, ze laat dan ook haar hoofd niet zakken in draf. terwijl het met een bit veel makkelijker te bereiken is.
    Ik heb ook absoluut geen dressuur ambitie, maar ik vindt het wel enorm zonde om de rug van mijn paard te overbelasten door een tekort aan gymnastiserende oefeningen. Niet dat ik denk dat jullie dat doen, maar bij Myra zou dat wel gebeuren als ik te veel ga rijden op touwhalster. Daarmee kunnen we vooral stelling en buiging niet goed uitvoeren.

Toch is mijn droom het rijden zonder optoming, dat is gewoon gaaf. Maar het rijden met bit is een manier om dat andere rijden mogelijk te maken.

(iedereen weet natuurlijk dat ik nu bijna niet rijdt omdat ik nogal bang ben, maar het gaat meer om de theorie)
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Ik heb ook absoluut geen dressuur ambitie, maar ik vindt het wel enorm zonde om de rug van mijn paard te overbelasten door een tekort aan gymnastiserende oefeningen. Niet dat ik denk dat jullie dat doen, maar bij Myra zou dat wel gebeuren als ik te veel ga rijden op touwhalster. Daarmee kunnen we vooral stelling en buiging niet goed uitvoeren.
    Dit is dus de andere 50% van mijn dilemma.. De rug van mijn paard overbelasten... precies! Daarom laat ik eerst de osteopaat komen, en eens kijken wat die zegt.
    Anders zal ik misschien moeten puinruimen in mijn hoofd, en een super-fijn mylertje kopen voor Amy.. en dan zal ik tevens lessen moeten gaan nemen (of wim clinics gaan volgen), want een volgende fout die ik never nooit meer wil maken is het pluk-werk aan het bit, wat ik eerst dus wèl deed

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Als ik het boek van Hempfling weer eens inkijk, of de foto's van Nevrozov (of ik weet niet meer hoe je het schrijft ) zie, dan weet ik wel zeker dat een bit nooit een einddoel hoeft te zijn... ik ben er van overtuigd dat het zonder kan (ben er nog niet van overtuigd dat IK dat ook kan hihi).
    Ik denk ook niet dat bij Parelli of wie dan ook het bit het DOEL is maar een MIDDEl, ik weet alleen zeker dat er naast een bit ook andere middelen zijn, die maken het misschien alleen een stapje moeilijker.

Maargoed, ik mijn geval heel simpel, Nacino geeft heel duidelijk aan dat een bit hem gewoon in de weg zit, ik zal, in ieder geval met dit paard, de weg dus bitloos proberen te bewandelen...

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Same here, heb ook niet veel ambitie's meer als alleen de bossen in en wilde beren ontwijken Al wordt je soms wel aan het twijfelen gebracht omdat er immers op gegeven moment weer met bit gereden wordt, en de stelling het gymnastiseren. Maar zolang ik het idee heb dat het goed blijft gaan op touwhalster, en ik daar net zo ver mee kom, blijft het bit uit Amon zijn mond. Ik heb nog steeds het idee dat hij me daar erg dankbaar voor is, dus voorlopig blijft bitloos mijn einddoel, en ga ik voor het motorpak van Lila (worden toch wel meer exemplaren van gemaakt Lila? )

Van Lila begrijp ik het wel hoor, beiden, die heeft een heel leuk doel toch? Olympische spelen van 2012?
    www.crystal-carving.com

Interesting vraag. Suus houdt niet van bit. Haar myler vindt ze veel prettiger dan andere bitten, maar het blijft vooralsnog een issue. Ik hou ook niet van bitten. Kan er niks aan doen.

Laatst documentaire gezien op Duitse TV waarin 'aangetoond' werd dat een bit onnatuurlijk is. Samenvatting:

Bit in mond is iets in mond -->
    Iets in mond = eten voor paard -->
    Paards mond geeft signalen af: we gaan eten, dus alle spijsverteringsorganen gaan uit van "eten"... maar -->
    Lijf paard gaat bewegen (op vraag van ruiter) -->
    Lijf paard geeft signalen door: we gaan bewegen -->
    Eten en lopen gaan niet samen voor paard -->
    Hersens paard conflict eten/bewegen: stress

Dit conflict scheen OOK een oorzaak van de veelvoorkomende maagproblemen te kunnen zijn. Klinkt zo akelig logisch, vind ik.

Dus voorlopig doe ik het op touwhalster. Ik heb al een bosal aangeschaft voor meer precisie, maar heb daar nog geen ervaring mee.

Mijn insteek is toch vooral: als je het zonder bit kan bereiken, en dat kan kennelijk, waarom zou je dan een bit gebruiken?

De insteek van de dressuurders, ook de natural dressuurders (waar ik Pat dan even onder schaar) is dat je met ene bit meer precisie kan bereiken.

Ik ben niet ruiter genoeg om dat te kunnen beoordelen. Maar vind dus ook dat zolang ik geen ruiter genoeg ben om die precisie ZONDER bit te kunnen bereiken, ik er al HELEMAAL geen bit in mag hangen.

Ook al total chaos dus

May the horse be with you!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten