Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Spelen of dominatie (l1)

Spelen of dominatie (l1)

Hoi,
    IK kom even wat advies inwinnen. Van de week ging ik met joycie naar de bak om te gaan spelen. Tenminste om wat games te gaan doen. Ik heb haar eerst los gelaten omdat ik eerst toestemming aan haar wil vragen alvorens te gaan beginnen. Nu, daar nam ze het wel van.......ze begon mae daar te sjeezen door de bak, te gillen, te bokken.....en ook naar mij toe.....je moet je hierbij voorstellen dat zij haar kont naar me keerde en haar achterbenen in de lucht gooide.....niet om mij te raken maar wel om mij te imponeren....dat gevoel kreeg ik dan. Ik dacht aan de uitspraak die gegeven wordt bij de circling game 'diegen die de voeten verplaatst, is de ondergeschikte'. Ik ging dus in het midden staan van de bak en bleef daar als aan de grond genageld staan, vastbesloten om niet van mijn plek te komen. En Joycie maar door sjeezen, bokken e.d. Als zij te dich in mijn buurt kwam, maakte ik mij groot en gaf een zwaai met mn stick ( ik weet niet of dit eigenlijk toegestaan is, ik wil natuurlijk niet dat zij angstig wordt van de stick). Maar ik bleef op mijn plek. Ze stopte natuurlijk ook wel eens en dan zag je haar echt zo kijken van 'kom nu eens van je plek jo!'. Dat interpreteer ik dan zo........je zag haar oor ook regelmatig naar mij toe prikken, dus dan heeft ze wel aandacht voor me wat ik doe. Maar ik kwam niet van mijn plek. Daarna werd ze wat rustiger, kwma langzaam naar me toe, waarin je approach en retreat heel goed terug zag van haar kant, leuk om te zien trouwens Dan was ze bij me en kon ik haar heel even aanraken......en daar ging ze weer....weg was ze....dit is zo'n 3 ker gebeurd. Maar ja, toen kwam haar grote liefde eraan om in de bak te gaan rijden (ik baalde als een stekker want haar aandacht was dus nu alleen op hem). Ik besloot om niet meer verder te gaan. Joycie stond bij ht hek te vrijen met haar prins......en ik kon dus ook weer dichterbij komen.....om haar halster om te doen en rustig me te nemen. Dat ging goed.
    Maar had ik het zo wel aan moeten pakken? Was het niet zo dat ze met me had willen spelen? Het voelde als dominantie...maar ik kan er ook goed naast zitten........nu, weer een heel verhaal....maar wat vinden jullie ervan?

Groetjes

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Spelen of dominatie (l1)

Deed ze dit eerder ook, als je haar los zette?

Ik vind het niet heel veilig wat je doet en zou je aanraden haar de volgende keer allen in de bak te laten, dus niet erbij gaan staan. Het kan goed zijn dat ze met je wil spelen (kijk ook eens op deze site, daar kun je zien hoe wild de spelletjes van paarden kunnen zijn http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/photogallery.php en dat je wel heel veel savvy nodig hebt om daarin mee te spelen.)

Op zich goed dat jij je aan het principe houdt van who moves who, maar jou veiligheid gaat wel voor. En je hebt kans dat als je paard merkt dat nu haar 'fase 4' niet werkt, dat ze volgende keer met een effectievere fase 4 kan komen...
    Denk aan je eigen veiligheid en zet haar met een soortgenoot in de paddock voortaan
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Hoi !

Leuk verhaal. Klinkt alsof je paard heel veel plezier gehad heeft. Ik denk dat ze het nog leuker had gevonden als jij had mee gespeeld. Ik lees een uitnodiging tot mee spelen. Als paardjes onderling spelen bewegen ze beiden hun voeten.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik vind het altijd heel moeilijk om iets vanachter de computer te adviseren

Maar je zegt dat je haar los liet omdat je eerst toestemming wilde vragen. Die toestemming vragen begint eigenlijk al zodra je Joycie voor het eerst die dag ziet/benadert

Als ik het zo lees (en op mijn wijze interpreteer) denk ik wel dat je juist gehandeld hebt. Je bent rustig gebleven en daardoor had ze toch ook oog voor jou (waarschijnlijk een 'hmmm, how interesting' moment voor haar). Toen haar prins eraan kwam (hihihi), heb je haar daar vandaan geleid en zo toch een beetje laten zien dat ze deel van jouw kudde is
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik ben het met Calippo eens, dit is niet echt een veilige manier om met elkaar te spelen. Waar ik ook wel benieuwd naar ben, is waar ze vandaan komt voordat jij haar in de bak zet? Staat ze op stal, met een ander paard in een paddock of in de wei? Als ze van stal komt, dan is de kans groot dat ze gewoon ontploft zodra ze weer mag bewegen en dan zou ik ook zeggen: ga zelf uit de bak en laat haar eerst even uitrazen. Als een paard zoveel opgekropte energie uit laat barsten, worden ze erg overmoedig en letten ze vaak nauwelijks op hun omgeving: jou dus.

Als je paard wel heel veel bewegingsmogelijkheid heeft en met vriendjes staat, dan zou ik misschien mijn trainingsvolgorde omgooien. Als je een paard hebt dat lekker uitprobeerderig en brutaal is, dan kan het geen kwaad om haar eerst de regels van het spel uit te leggen voordat je haar vraagt of ze het er mee eens is. Het toestemming vragen doe je natuurlijk officieel in het begin, maar je kunt het ook halverwege doen, nadat je eerst met de seven games weer even bevestigd hebt wie jij bent en wat jouw rol is in jullie mini-kudde om te voorkomen dat ze tijdens het toestemming vragen alle regels van correcte omgang met mensen vergeet. Als je paard ontspannen de seven games meespeelt en zich niet meer aan je opdringt of uitdaagt en dus de regels van het spel accepteert, dan doe je het halster af, loop je een eindje weg en kom je terug om wat te friendlyen om vervolgens weer het halster om te doen - als ze dat wil!

Op die manier zal ze niet rightbrained over jou heen rennen omdat ze vers van stal komt of omdat ze de dominantieverhoudingen niet duidelijk vindt, maar eerst leftbrained bevestigd gekregen hebben wat de regels zijn die jij hebt opgesteld voor het samen spelen, zodat ze vervolgens ook echt zelf een keus kan maken of ze wel of niet verder wil spelen. Een hyper/rightbrained paard maakt geen keuzes, die doet gewoon alles wat in haar opkomt zodra het opkomt en dan is het voor haar dus onmogelijk om een rationele keuze te maken tussen wel of niet met jou werken. Vergelijk het met als jij uit een brandend gebouw komt rennen en bij de voordeur een ijscoman je staande houdt met de vraag: 'wat wil je, pistache of vanille?'

Natuurlijk is het wel erg spannend om te zien wat je paard halverwege de training antwoordt op de vraag of ze nog mee wil spelen! Als je het vooraf vraagt en ze heeft zich de hele nacht verveeld, dan is een ja al snel gegeven. Maar als ze al een half uurtje achter de rug heeft en ze heeft de kans gehad om jouw hulpen, correcties en beloningen te beoordelen, dan gaat ze jouw gedrag mee laten wegen in haar beslissing... Dus als ze dan alsnog ja zegt, dan is dat een erg mooi compliment aan jouw savvy, want daarmee zegt ze in feite dat jouw hulpen, beloningen en correcties terecht waren en ze het ook eens is met de manier waarop je ze gegeven hebt!

Als ze na een paar keer op deze manier trainen ook tijdens het los staan beleefd blijft en op jou blijft letten, dan kun je weer eens proberen om samen met haar los de bak in te gaan, beleefd wat met elkaar te spelen en vervolgens te vragen of ze mee komt trainen. Officiele volgordes zijn leuk, maar jouw paard is uniek! Linda Parelli vertelt in level 1 ook ergens dat zij haar paard Allure gewoon niet kan poetsen of opzadelen als ze niet eerst met hem alle seven games gespeeld heeft. Neem dus kleine stapjes en set it up for succes: Als je paard in de bak ontploft, dan heeft ze 0,001% kans van slagen als de vraag is of ze bij je wil komen en zal ze veel correcties krijgen omdat ze nog over je heen loopt. Als je na het uitrazen en/of na het spelen van de seven games vraagt of ze wil nadenken over jouw vraag, dan is de kans 99% dat ze hier verstandig over na zal denken.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik herken je verhaal wel. Kev had een poosje niet in de paddock kunnen staan vanwege het weer. Toen hij daarna weer buiten kwam kreeg ik een vergelijkbare situatie toen ik hem weer binnen wilde zetten.

Bokken, wegspurten en toen ik wegliep echt naar me kijken met een blik van 'Ah toe nou, dit is toch leuk?'

In een dergelijke bui kan ik beter zorgen voor een paardenvriend zodat hij daar mee bezig kan zijn. Na verloop van tijd komt hij dan ook weer gewoon met me mee .

Wilde ruinenspelletjes ok, maar niet met het baasje .

Hoi,In iedergeval bedankt voor jullie reacties. Het is niet zo dat zij op stal staat, daarentegen staat zij dag en nacht heerlijk buiten. Als ik haal op ga halen van het pad dan probeer ik altijd wel eerst toestemming te vragen, dus niet gelijk het halster om en gaan. Als ze dan meekomt ga ik eerst friendly met haar doen en even peotsen, dan loop ik zo'n 7 minuten naar de rijbak toe. Ik merkte dus die keer dat ze onderweg al niet zo rustig was. Schudden met haar hoofd, opzij springen...een soort van..."ga je mee spelen? . Omdat ze al zo was onderweg heb ik haar eerst losgelaten in de bak en zelf ben ik toen buiten de bak gaan staan. Nou, het zand vloog me, ondanks dat ik buiten de bak stond, dus om de oren.......zo aan het rennen en bokken. Toen ze even rustig was ben ik dus bij haar in de bak gaan staan...nu, het verdere verhaal kennen jullie dan. Jullie geven goeie tips, ik ga eens kijken wat ik er allemaal mee kan.
    Verder nog andere tips?

Hey,
    ik had een soortgelijke situatie met Ryona. Dan lopen ze echt 'wild'. Donderwolke zei me dan NIET haar los te laten, want dan gaat ze weten van, hé, ik doe onozel --> geen werk (of zo iets...). De spelletjes die je leert dienen net om je paard RUSTIG te krijgen, daarom dat ze ook zo belangrijk zijn. Ze staat al dag en nacht buiten, dan is het een kleintje van haar kant om effe rustig te zijn.
    Hopelijk heb ik hier geen domme dingen neergezet...
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Ik vind niet dat je iets doms hebt neergezet hoor. Je kunt toch je mening geven, daarvoor heb ik het ook opgeschreven, hoe meer tips hoe beter. Maar ik heb dat dus al een keer gebrobeerd en dat ging niet goed, in de grote bak dan...in de kleine wel, maar ja deze is zo drassig momenteel dus dat is niet handig. Ik had daar destijds al een topic over geopend. Als ik haar aan de lijn heb dan gaat ze met mij eraan bokken, renneen...nu het hele verhaal. Dus vandaar dat ik het zo heb opgelost.

Gisteren weer aan de slag. Ik had Joycie in de kleine paddock gezet, daarnaast stonden twee andere pony's. Nou, daar had ze wel aandacht voor. maar voordat ik haar daar had gezet van het pad gehaald, ze ging gezellig me. Friendly met haar gedaan op de poetsplaats, vond ze heel fijn...veel aandacht aan besteedt. Toen naar de paddock. Daar had ze het wel naar haar zin, heb haar losgelaten......en ging op het hek zitten, geen aandacht voor mij maar vd andere pony's. Logisch toch......vervolgens ging ik op de band zitten, keek naar me.....verder met de andere pony's...duurde zo'n half uur...af en toe een gekke bokkensprong door het bakkie. Ben even weggegaan, toen weer terug gekomen...liep naar haar toe...approach and retreat.......ze keek me aan, kon het touw om haar nek doen en vervolgens het touwhalster. Toen haar meegenomen, liep netjes mee, met hoofd naar beneden. Friendly met haar gedaan, ging goed. Porcupine game achterhand gaat super, zelfs met focus stap ze weg, al een heel rondje kunnen maken. Schouder en hoofd wegrdukken gaat ook goed. Toen op haar borst, links gaat goed, kan dan zelfs al de yoyo game met haar doen, rechts stapt ze langs mij heen. Wel wat geoefend, toch wel een keer goed gegaan. De driving game, dat je als een blinde met je stick op de grond moet slaan reageert ze niet echt op. Ze heeft meer iets van 'jij doet raar zeg'. Dus daar moet ik me nu nog goed op concentreren.
    Maar ik ben dus blilj dat het goed gegaan is.........

Bladwijzers

Forum Rechten