Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Probleem met verzorgpony

  1. #1

    Probleem met verzorgpony

    Hallo iedereen,

    zoals jullie misschien zien zit ik hier pas net.
    Maar dat is met een reden, ik heb namelijk een probleem met mijn verzorgpony.

    Het is een Welsh X Arabier, een merrie van nu 14 jaar. Ze is erg pittig, ook dominant. Ze ziet zichzelf als gelijke, misschien wel als hogere dan ik.

    En daar loopt het eigenlijk vast, als ik daar kom en ze heeft zin om mee te komen, dan komt ze gelijk naar voren in het land lopen. Dan is er geen probleem en kan ik haar zo pakken en meenemen, maar als ze geen zin heeft dan valt ze echt aan. Als ik dan het land in ga, rent ze door me heen als ze de kans krijgt, ze bokt en trapt gericht en gaat recht voor mijn neus staan steigeren. Dat is erg eng, ik probeer om niet achteruit te stappen (dat is in paardentaal 'ik kan jou bewegen dus ik ben de baas) maar als ze me dan echt zou raken ga ik wel een stapje opzij ja.

    Nu doet ze al een poosje zo en ik weet zo onderhand echt niet meer wat ik met haar moet beginnen. Ze is zo gemeen op dat moment!

    Met een zweep het land ingaan heeft ook geen nut, daar rent ze doorheen. Hebben jullie tips? Ik ben niet echt bezig met NH, maar vind het wel erg interessant en misschien kan dit ons helpen, maar wat? Ze is zo'n beetje baas in eigen land (er staat nog een merrie'tje van 27 jaar bij, verder niets) en kan alles doen en laten wat ze wil. Als ze het land uit is is ze de liefste pony die ik me kan wensen zegmaar, oke, ze is heet, maar verder luistert ze prima.. Maar in het land.. Ze staat ondertussen ook al met een normaal halster op de wei omdat ze anders op sommige momenten helemaal niet meer te vangen is, en voor als ze uit het land is heb ik een touwhalster.

    Wie helpt??

    Het gaat om deze pony (foto is van mei 2005)
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=FAPY3FG3

    Groetjes, Ilse
    You can't change the world around you, you can only change your view on it..

  2. #2
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: Probleem met verzorgpony

    Het lijkt me een lastig probleem dat je hebt, en dat is niet zomaar op te lossen, al helemaal niet van achter een computerscherm.

    Als eerste zou ik je adviseren om hulp te vragen aan mensen die echt veel verstand hebben van nh en je verder kunnen helpen.

    Daarnaast kan je jezelf de vraag stellen hoe het komt dat ze je niet lijkt te accepteren. Vind ze het leuk wat jullie doen als je uit het land gaat met d'r? Ga je altijd met d'r "werken"' of ook weleens gewoon wat lantefanteren?

    Het kan heel goed werken om de eerstvolgende keer dat je bij haar komt, haar niet meteen te pakken maar gewoon gezellig wat rondhangen in de wei. Als ze dan naar je toe komt is dat super, maar zo niet, dan ga je na een tijdje rustig weer weg.

    Deze oefening is ook waar het parelliprogramma mee begint (heb je misschien wel van gehoord). Het kan een wereld van verschil maken als jij je pony laat merken dat jouw aanwezigheid niet altijd verplichtingen met zich mee brengt.
    Ik zelf heb hier ervaring mee en het werkt gewoon echt, om gewoon vaak in de wei te hangen, beetje knuffelen, of dat niet eens, en weer weg gaan.

    Ook kan het helpen om die keren dat ze naar voren komt, haar júist niet te pakken, maar alleen wat te kroelen of borstelen in de wei.

    Als je hier nou eens mee begint kan je ondertussen hulp zoeken, want de situatie is niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk.

    Succes!

  3. #3

    Re: Probleem met verzorgpony

    Ik herken dit gedrag van het paard van een stalgenoot van me. Het is echt gevaarlijk, dus ik zou echt ervaren hulp zoeken hierin!

    De oefening die shetfan noemt is een leuk begin, maar als je het niet vertrouwt, ga dan achter de opheining zitten in het begin.

  4. #4

    Re: Probleem met verzorgpony

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Het lijkt me een lastig probleem dat je hebt, en dat is niet zomaar op te lossen, al helemaal niet van achter een computerscherm.

    Als eerste zou ik je adviseren om hulp te vragen aan mensen die echt veel verstand hebben van nh en je verder kunnen helpen.

    Daarnaast kan je jezelf de vraag stellen hoe het komt dat ze je niet lijkt te accepteren. Vind ze het leuk wat jullie doen als je uit het land gaat met d'r? Ga je altijd met d'r "werken"' of ook weleens gewoon wat lantefanteren?

    Het kan heel goed werken om de eerstvolgende keer dat je bij haar komt, haar niet meteen te pakken maar gewoon gezellig wat rondhangen in de wei. Als ze dan naar je toe komt is dat super, maar zo niet, dan ga je na een tijdje rustig weer weg.

    Deze oefening is ook waar het parelliprogramma mee begint (heb je misschien wel van gehoord). Het kan een wereld van verschil maken als jij je pony laat merken dat jouw aanwezigheid niet altijd verplichtingen met zich mee brengt.
    Ik zelf heb hier ervaring mee en het werkt gewoon echt, om gewoon vaak in de wei te hangen, beetje knuffelen, of dat niet eens, en weer weg gaan.

    Ook kan het helpen om die keren dat ze naar voren komt, haar júist niet te pakken, maar alleen wat te kroelen of borstelen in de wei.

    Als je hier nou eens mee begint kan je ondertussen hulp zoeken, want de situatie is niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk.

    Succes!
    Hallo,
    bedankt voor je reactie
    als ik er kom, en ik neem d'r mee, is het (op het moment steeds vaker) alleen borstelen en tutten, omdat ik er wel op kan rijden maar als ik alleen ben, vind ik het niet altijd even fijn om te gaan rijden (ik kan alleen naar buiten, 's zomers kan ik in het land rijden maar dat is nu te nat) en gewoon wandelen doen we ook regelmatig.

    Ik wil best bij d'r in het land gaan zitten, maar als ze me aanvalt als ik alleen voor het land sta, laat staan dat ik erin ga, vind ik toch niet zo'n prettig idee.

    Ik heb misschien wel een idee waarom ze me niet accepteerd, ik verzorg de andere pony die daar staat ook, de eerste 2,5 jaar verzorgde ik alleen die pony en nu dit schimmeltje dus ook. Misschien dat ze het niet fijn vond als ik haar vriendinnetje meenam, maar nu doe ik haar ook, misschien nog wel meer dan de andere pony, dus aan de ene kant zou het prima kunnen, maar aan de andere kant begrijp ik niet waarom ze dan nu nog zo doet. Bij de eigenaresse doet ze dit ook!

    Ik weet in de buurt niet zozeer mensen die NH doen. Ik zal op bokt en op de manege enz eens rondvragen. Ik kreeg ook al de tip van iemand om Ã*n het land te gaan stappen met haar, aan de hand. Want uiteindelijk 'moet' ze me daar ook accepteren.

    In elk geval, ik kan het wel proberen om voor de wei te gaan zitten en later erin. Ik hoop heel erg dat ze gaat veranderen en dat het werkt, want dit is - net wat jullie zeggen - tien keer niets en gevaarlijk..

    Bedankt allebei!
    You can't change the world around you, you can only change your view on it..

  5. #5

    Re: Probleem met verzorgpony

    Geen idee waar je woont, maar misschien kun je hier wat mee? http://137.224.239.40/support/index.htm

    Verder staat er ook een leuk overzicht op bokt wie er lesgeven in Nh http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 9&t=497556

    Misschien kun je daar wat mee?

  6. #6

    Re: Probleem met verzorgpony

    wendytje: dankjewel!!
    ik woon zelf in hillegom, is een klein halfuurtje van leiden af dus ik kan er wat mee ik ga een hele boel lezen nu en even mailen

    bedankt!
    You can't change the world around you, you can only change your view on it..

  7. #7
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: Probleem met verzorgpony

    Ik heb een betje het zelfde meegemaakt met ook een verzorgpony (ook de reden waarom ik mij hier toen heb ingeschreven.)

    Maar wat ik later gemerkt heb is met wat voor houding je de wei in gaat.
    Je kunt het op 2 manieren proberen....

    1) met een houding van "ik ben de baas" dus rechtop en ruime passen en haar desnoods van haar plek af laten gaan.

    2) of in elkaar gedoken, niet naar haar kijkend om vriendjes met haar proberen te worden.

    Makkelijker gezegt dan gedaan, maar probeer je angsten even helemaal weg te laten vloeien op moment dat je naar haar toe gaat.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  8. #8

    Re: Probleem met verzorgpony

    Annebe: dankje ik denk dat ik dat idd heel eng vind, want heb door wat ze doet toch wel aardig wat angst opgebouwd, ontzag voor haar.. Bedankt voor de tip!
    You can't change the world around you, you can only change your view on it..

  9. #9
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: Probleem met verzorgpony

    Hoi Ilse,

    Ik had helemaal hetzelfde probleem! Bailey viel mij ook zo aan. Ik werd ernorm bang van hem!
    Rond die tijd moest ik naar de cursus (Parelli) bij Eddy. Na dat weekend waren de problemen helemaal opgelost. Nu probeert Bailey wel nog altijd eens hoe ver hij kan gaan maar ik laat duidelijk merken dat ik dat niet apprecieer!

    Zorg vooral dat ze niet in je persoonlijke ruimte komt. Dat doe je door je heel groot te maken en ze weg te drijven. Wanneer je voelt dat ze rustig is mag ze naar jou komen.
    Ik raad je aan om Parelli te volgen, het heeft ons echt heel veel geholpen

    XxxJolijn

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •