Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: De bak van Otje

HorseHarmony
    Guest

De bak van Otje

Hee!

Omdat er naar gevraagd was of ik wou vragen aan de boer hoe het zat met onze bak, hoe hij zo droog blijft, ook met een week regen, waarom hij nooit bevriest, en ook in de zomer niet stuift! Kortom hoe hij in mekaar 'gezet' is..heb ik dat natuurlijk gedaan!

Hij zei dit:

'Het was altijd een slechte bak, en op een gegeven moment (na veel zeuren en klagen van stalmensen) hebben we besloten er een oplossing voor te vinden. Ik was toen nog niet bekend met eb- en vloedbakken, of andere speciale bodem. Dus hebben we zelf zitten nadenken, en dachten, stro absobeerd, dus waarom geen strobak? Nouja, een strobak rijdt waarschijnlijk niet zo lekker, en een windvlaag en alle stro is weg! Maar! Al zou je de stro onder het zand bedekken, zou het alsnog absoberen, en het de grond in werken, en een goede werking hebben als 'drooghouder'!
    We hebben toen 1,5 meter uit de grond gehapt, en daar een hele laag strobalen 'getegeld' daaroverheen een halve meter zand gegooit, en vervolgens weer een hele laag stro. En dan daar de rest van het zand op. (iets minder, want er was nu natuurlijk zand over!)

Wat bleek! Het hielp! De bak bevroor niet meer, hij stoof niet meer zo erg als voorgaands, en ook zakte het water binnen no-time weg! Wat een oplossing! Zo zit onze bak dus in elkaar, en zo blijft hij zo mooi..!'

Nou..dit was het verhaal van de boer, en ik zat er niet veel naast

Liefs,
    Otje!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: De bak van Otje

Ik denk dat ik manlief dit stukje maar eens laat lezen . Aangezien ik het idee van een bak achter het huis er nu door heb gedramd bij hem, moet ie nu wel meteen een goede aanleggen. En dit idee klinkt erg goed!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Gaaf! Hoe lang geleden is die bak gemaakt? Ik ben vooral benieuwd naar de lange termijn, want stro rot en vergaat, dus ben ik benieuwd hoelang dit goed blijft of dat je over 5 jaar een drabbig moeras hebt

HorseHarmony
    Guest

Haha, nou het ligt er nu 7,5 jaar in, en ik heb geen idee hoe de toestand onder de zandlagen zijn.. maar wel weet ik dat de werking nog erg goed is!

Kijk! Da´s nou goed nieuws! Super

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

wat een slimme oplossing zeg! En ook vast niet zo duur als een eb en vloed bak aanleggen.

Heel erg bedankt voor het vragen en typen

Ik ga vanavond meteen mijn vriendlief overtuigen, want heel de winter is voor mij de bak onbegaanbaar!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Wow Otje, bedankt! Klinkt als een geniale oplossing die niet teveel hoeft te kosten... Wow, impressed! Complimenten aan je boer!

May the horse be with you!

HorseHarmony
    Guest

Het was mij een genoegen

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Als je nog vaker van die super openbaringen, schroom niet om ze met ons te delen
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Wat een goed idee, en zo simpel als je er over nadenkt...je moet er natuurlijk maar op komen hè. Knap hoor.
    Zelf heb ik ook niet echt klagen met het rivierzand in onze bak maar met het stro is toch echt goed gezien van de boer.

HorseHarmony
    Guest

Ik heb er eigenlijk nooit echt bij nagedacht, maar het is inderdaad best knap verzonnen! Enne..ik blijf delen!:-D

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Deze tip gaat mee in het achterhoofd, want ik verdwijn immers ook naar een klimaat vergelijkbaar als Nederland. En stro zullen ze daar ook wel hebben. Thanks
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

wat een slim idee zeg je moet er maar opkomen!!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Wat een idee zeg! noemen ze dat nou boerenslimheid?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Heel grappig dat vooral boeren met zulke slimme en simpele oplossingen kunnen komen
    Al vraag ook ik me af hoe lang dit houdt, stro is toch op een gegeven momenthelemaal vergaan. Dan zou alles toch moeten gaan zakken zou je zeggen, maarja dan kan je er altijd nog een nieuwe laag balen bovenop leggen.
    Dat dit al 7,5 jaar goed blijft vind ik toch wonderlijk en volgens mij is de bodem in Alkmaar ongeveer hetzelfde als hier. Moet ik toch ook maar tegen de boer vertellen!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten