Hee!
Omdat er naar gevraagd was of ik wou vragen aan de boer hoe het zat met onze bak, hoe hij zo droog blijft, ook met een week regen, waarom hij nooit bevriest, en ook in de zomer niet stuift! Kortom hoe hij in mekaar 'gezet' is..heb ik dat natuurlijk gedaan!
Hij zei dit:
'Het was altijd een slechte bak, en op een gegeven moment (na veel zeuren en klagen van stalmensen) hebben we besloten er een oplossing voor te vinden. Ik was toen nog niet bekend met eb- en vloedbakken, of andere speciale bodem. Dus hebben we zelf zitten nadenken, en dachten, stro absobeerd, dus waarom geen strobak? Nouja, een strobak rijdt waarschijnlijk niet zo lekker, en een windvlaag en alle stro is weg! Maar! Al zou je de stro onder het zand bedekken, zou het alsnog absoberen, en het de grond in werken, en een goede werking hebben als 'drooghouder'!
We hebben toen 1,5 meter uit de grond gehapt, en daar een hele laag strobalen 'getegeld' daaroverheen een halve meter zand gegooit, en vervolgens weer een hele laag stro. En dan daar de rest van het zand op. (iets minder, want er was nu natuurlijk zand over!)
Wat bleek! Het hielp! De bak bevroor niet meer, hij stoof niet meer zo erg als voorgaands, en ook zakte het water binnen no-time weg! Wat een oplossing! Zo zit onze bak dus in elkaar, en zo blijft hij zo mooi..!'
Nou..dit was het verhaal van de boer, en ik zat er niet veel naast![]()
Liefs,
Otje!
Bladwijzers