Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 30 van de 30

Topic: Toestemming

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: Toestemming

bij waldo merk ik het ook heel goed..

Bij grondwerk al vaak als ie wild gaat schudden met zijn hoofd..kleine bokkesprongetjes maakt,heel fel reageren op lichte fases..bijvoorbeeld bij de circling game al bij de send.

En voor het rijden..als je het zadel erop wilt leggen al weglopen...oren naar achterleggen..ook als zijn nek wel ontspannen hangt, maar dus niet plat de oren in de nek. Als ik in zone 3 sta te springen..das heel duidelijk bij hem..dan loopt ie aan..dan weet ik zeker dat ik geen toestemming heb.en oren naar achter als ik dus daar sta te springen..meer geirriteert want hij staat er verder wel ontspannen bij..ook het toch meer wegkijken is ook wel aan hem te zien..dus al zijn hoofd wegdraaien als ik het zadel laat zien.

Wel toestemming..oren opzij bij het hele zadelen gebeuren.en ook bij het op en neer springen in zone 3 bijven staan en oren vnaar voren of opzij...

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Hoe zit dit dan bij een jong paard wat misschien wel bang is omdat hij/zij dit nog niet kent?

Ik heb mij hier nog nooit zo in verdiept, maar zal eens op signalen gaan letten.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

op mn werk is het onmogelijk om altijd alleen te rijden met toestemming. Ik krijg dat niet zo makkelijk uitgelegd helaas. Maar zeker sinds ik weet wat de tekens zijn van "geen toestemming" en ze dus ook regelmatig zie als ik een buitenrit moet rijden, vind ik het eigenlijk erg gevaarlijk om dat te negeren. Meestal is zo'n paard ook ECHT niet fijn te rijden. Tegendraads, RB of stakend.
    Ben blij als ik straks een eigen paard heb en het allemaal (zoveel mogelijk) op mijn manier kan doen. Ok, af en toe, zal ik wel MOETEN opstijgen als er gasten buiten willen rijden. Maar dan kan ik er vooraf in elk geval voor zorgen dat ik toestemming verdien.

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Toestemming om het paard aan te raken, te "vangen", toestemming om op te stijgen, allemaal heel belangrijk vind ik persoonlijk. Maar de grootste fout dat je zou kunnen maken is denken dat je geen toestemming krijgt en zo niet rijden of hem dan toch niet vangen. Door een goeie timing en een beetje strategisch en geduldig te zijn krijg je hoe dan ook altijd toestemming. It never takes longer than 2 days Als het paard bv niet stilstaat vanaf je uw voet plaatst in zijn stijgbeugel, ga dan gewoon beginnen springen tot wanneer hij stilstaat, van de second hij stilstaat stop je en aai je hem, geef je hem wat rust. Als hij al begint te bewegen alvorens je voet er in zit, dan is het goed om uw been ganse tijd te zwaaien tot hij stopt. Om het paard te vangen, moet je wachten tot hij naar jou kijkt, kijkt hij totaal niet naar jou, dan ga je naar zijn achterhand en probeer je zijn achterhand te draaien, al snel zal je paard door hebben dat hij er goed aan doet om te blijven naar jou kijken Voor meer info "discover the cathing game"
    Horses and Live, It's all the same to me...

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Tof onderwerp Ik vraag me wel nog iets af. Misschien een domme vraag maar wat doen jullie als je geen toestemming krijgt om op te stijgen? Ik zou dan niet opstijgen maar Bailey kennende... Hij zou mij dan nooit meer toestemming geven Zoiets zoals 'ahaaa! Dan stijgt ze niet op!' Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik altijd opstijg hoor maar ik vind het wel moeilijk om de grens te bepalen tussen wel en niet.

xxxJolijn

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

@ Jolijn: Ik denk dat je het eens van de andere kant moet benaderen: Waarom zou je paard je geen toestemming geven om op te stijgen als hij het rijden gewoon leuk vindt? Het feit dat hij moeilijk doet over opstijgen betekent dat hij datgene wat daarna komt (het rijden) of het opstijgen zelf (last van benen en enkelzijdige belasting? staat ze wankel? nare ervaringen in het verleden?) niet prettig vindt.

Als je het grondwerk leuk maakt en het opstijgen vertrouwd maakt en vervolgens ook tijdens het rijden ook goed oplet naar signalen van protest, zal je paard je ook steeds meer op zijn rug vertrouwen. Gewoon omdat hij ziet dat jij het opmerkt als hij het moeilijk heeft en vertrouwt dat je hem niet dwingt om hem dan door te laten gaan.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Heb nog wel een leuk filmpje van WEL toestemming krijgen:
    http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_up ... tijgen.wmv

@liberty kun je vrij weinig afdwingen he, dus als je paard dan zo naar je toe komt, weet je iig dat hij wel wil dat jij op zn rug zit.

Verder @jolijn: lees ff het bericht boven de jouwe, van Jarno. Denk dat je bij Bailey idd niet zomaar moet opgeven als hij ff geen toestemming geeft maar gewoon doorgaan tot hij WEL toestemming geeft, desnoods door heel lateraal te werk te gaan (Anders te doen dan hij verwacht dus)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Bedankt! Hij maakt er niet echt een drama van maar echt leuk vind hij het niet. Dan vooral omdat hij een hekel aan rijden heeft.

Eveline, ik vind het filmpje echt super! Dat is wel heel duidelijk dat je toestemming krijgt

xxxJolijn

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

gaaf filmpje Eveline!!!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

dat is idd een geweldig filmpje (kan ik nu alleen nog maar van dromen )

ik wou toevallig vorige week al een topic hierover openen, omdat het toestemming vragen niet voorkomt in het L1 pakket.

ik blijf hier dus wel even me lezen.

maar, je moet het dus echt leren zien en bij elk paard is het signaal dat hij geeft voor toesteming weer anders?

Aangemeld
    Jan 2006

Als hij zijn oortjes naar jou houdt, en kijkt, dan heb je toestemming. Als hij naar de andere kant kijkt, dan heb je geen toestemming.

*edit* Dit is bij het naar hem gaan. Bij opstappen enzo heb je geen toestemming als hij niet blijft stilstaan, wat maar logisch is hé

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Soms is het heel lastig te zien. Sietske staat in een kudde... soms komt ze naar mij toe maar dan halver wege komt een paard hoger in rang en die stuurt haar dan weer weg.. moet ik dit dan zien als geen toestemming geven??
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Aangemeld
    Jan 2006

Ik denk dat jij het hoogst in de rang zou moeten staan, dus dat paard dat jouw paard weg stuurt weg driven. En dan toestemming vragen...

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ja dat doe ik ook maar ik ben niet 24 uur in de kudde en de andere paarden wel dus het is ook logisch dat siets ook naar hun luisterd... tevens ging het vandaag super! de kudde rende naar voren (bijna 250 m) en siets bleef netjes naast mij lopen at liberty
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Aangemeld
    Jan 2006

nice

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten