Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: Toestemming

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Toestemming

Ik lees hier de laatste tijd veel over het wel of niet toestemming hebben om te rijden. Hoe zien jullie dit aan je paard? Ik stel me altijd voor en geef aan wat ik van plan ben, maar heb nog nooit meegmaakt dat ze het er niet mee eens was.
    Hoe vragen jullie het? Misschien vraag ik het ook verkeerd. Heb mijn level 1 (oude versie) er bijgepakt, maar kan het niet echt vinden.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Toestemming

Kijk daar zat ik ook mee, maar durfde niet goed te vragen

Ik heb ook weleens als ik bij Kabriche kom en ik d'r wil aaien, dat ik ook niet helemaal zeker weet of ik toestemming heb......
    Zijn dat detzelfde gedragingen als met rijden?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Ja, sinds ik de paketten in huis heb (ik heb de nieuwe), let ik ook op het toestemmingsgebeuren. Vind het zoo interessant.

Wel grappig, want nu weet ik, dat ik van Enya niet altijd toestemming had om op te stijgen. Ze ging als gevolg van mijn disrespect niet bokken of zo, maar in heel leftbrainde toestand lekker "dwars" doen. Zogauw ik de poort uitwil loopt ze heel dicht langs het slot, zodat ik beter heel haastig mijn been op kan trekken (anders heb ik mijn knie aan gort) en ze loopt heel quasi nonchalant de andere kant op dan ik wil. Dan kostte het mij veel overredingskracht om haar om te draaien. Bovendien gaan de eerste 20minuten van de rit dan tergend langzaam

Bij Amy maakt het niets uit, daar heb ik altijd toestemming van. Alleen liet zij duidelijk merken dat ze het aansingelen niet leuk vond. Nu dat in fases gebeurt is dat probleem ook opgelost.

Aangemeld
    Aug 2005

ik wil niet flauw doen, maar hoe kon je nou 'zien' dat je geen toestemming had, of was dat pas merkbaar als je erop zat?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Volgens mij zijn er als je toestemming krijgt (heb het van Vash natuurlijk nog niet gehad...) "no buts". Gewoon een rustig kalm staand paard dat zic laat zadelen, singelen (in stapjes idd), en jou laat hupsen in zone3. Houdt zicht op het oog dus vraag met de rein licht stelling. Bij alle fases van het opstappen wil je geen gedribbel, gebibber of spanning. Zorg dus dat je paard stevig staat door hem een beetje uit balans te wiebelen. Dan zet hij zijn achterhand wat breder en kan hij je gewicht goed opvangen tijdens het opstappen. Na het gaan zitten nog steeds een rustig paard, waar je naar 2 kanten de hals kan flexen. Feitelijk geeft je paard je dus toestemming als hij jou toelaat op een rustige en fatsoenlijke manier op te stappen.
    (correct me if I'm wrong, maar dit zijn de signalen waar ik op wacht, zeker voor ik er de allereerste keer op klim )

Aangemeld
    Aug 2005

dan heb ik HEEL vaak GEEN toestemming gehad

WHAAA die eye openers zijn niet altijd even leuk

Nu zal dit (hopelijk) ook door haar blokkadepijn zijn gekomen.

Bij Enya kan je het moeilijk zien. Niet alleen kan je haar ogen niet zien achter die bos haar, ook haar oren zitten heel verstopt. Aan haar ogen kan je het het beste zien (als je haar maantop opzij zou doen). Ze loert dan onaangenaam naar opzij, en je ziet daarbij veel wit. Als alles oke is, staat ze dromerig voor zich uit te kijken. Haar oren staan een beetje zijwaards bij geen toestemming.
    Ook reageert ze lb dominant met opzadelen als je haar niet respectvol benadert. Dus héél weloverwogen een hoef op je teen, of in je ruimte komen staan. Ze is niet onrustig of draaierig of wegloperig. Dat past niet bij haar. Ze laat het denk ik op andere manieren blijken dan doorsnee paarden.

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Oohhh, er gaat me nu weer een deur open, ik ben blij dat je met de vraag kwam Linnie, ik dacht ook, ik zal het wel niet snappen.

Dom hé, oude gewoontes die we moeten doorbreken, nog niet gemakkelijk.

@ Trea, dat gedrag van Enya is ook zo herkenbaar, ik kan me haar hoofd er helemaal bij voorstellen, Lieke kan in de bak of buiten ook lekker dicht ergens langs gaan lopen, en er bij kijken alsof ze zich van geen kwaad bewust is.
    Ik snap nu waarom ze dit doet
    Prendre la vie comme elle vient!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat is het mooie als je paard goed hebt leren kennen door Level 1 heen, dan weet je idd hoe ze aangeven dat ze het ergens niet mee eens zijn. Dat kan denk ik idd heel goed per paard verschillen, en afhangen van de manier hoever je bent in je partnership/respect, hoe je daarmee omgaat en welke band je hebt. Als je openstaat voor hun gefluister en de kleine signalen herkent, dan zullen ze idd volstaan met fluisteren . Misschien zegt Enya als ze zo LBD reageert, ik heb "eigenlijk" nog geen zin, maar ben over te halen.....? Hoe gráág wil je vandaag?!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Misschien zegt Enya als ze zo LBD reageert, ik heb "eigenlijk" nog geen zin, maar ben over te halen.....? Hoe gráág wil je vandaag?!
    Dat heb je héél goed gezien Lila. Want zo is het inderdaad.
    Ik heb dan ook een heel scala aan "oplossingen" en spelletjes, waar ze happy en snappy van wordt, waardoor ik uiteindelijk altijd toestemming krijg. Ik heb (gelukkig) nog nooit hoeven afzien van het rijden omdat ik geen toestemming kreeg.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ze ging als gevolg van mijn disrespect niet bokken of zo, maar in heel leftbrainde toestand lekker "dwars" doen. Zogauw ik de poort uitwil loopt ze heel dicht langs het slot, zodat ik beter heel haastig mijn been op kan trekken (anders heb ik mijn knie aan gort) en ze loopt heel quasi nonchalant de andere kant op dan ik wil. Dan kostte het mij veel overredingskracht om haar om te draaien. Bovendien gaan de eerste 20minuten van de rit dan tergend langzaam
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ze loert dan onaangenaam naar opzij, en je ziet daarbij veel wit. Als alles oke is, staat ze dromerig voor zich uit te kijken. Haar oren staan een beetje zijwaards bij geen toestemming.
    Ook reageert ze lb dominant met opzadelen als je haar niet respectvol benadert. Dus héél weloverwogen een hoef op je teen, of in je ruimte komen staan. Ze is niet onrustig of draaierig of wegloperig. Dat past niet bij haar. Ze laat het denk ik op andere manieren blijken dan doorsnee paarden.

Wat een feest van herkenning! Son deed dat ook toen ze nog leefde en bereden zou gaan worden. Aan de andere kant schopte ze ook weloverwogen de waterbak om, rolde deze op z'n kop en ging er pontificaal naast staan met een blik van "Spring je er nou nog op???". Blijft leuk, die dominante troela's !
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Bij het nieuwe L1 pakket vind ik dat geen-toestemming ook wel erg mooi zichtbaar bij de examenfilm van de man met dat bruine paard: Hij krijgt van Linda de opdracht om voor task 1 het halster te verwijderen, even afstand te nemen en vervolgens weer naar het paard toe te lopen en het touwhalster weer om te doen. Afdoen ging perfect, maar zodra hij weer naar het nu vrij staande paard met het halster toe liep, draaide het paard weg, liep achterwaarts of van hem af. Voor mij toch wel een van de duidelijkste tekens van geen toestemming. De man kreeg dan ook de opdracht om het paard te benaderen volgens de approach & retreat, steeds wat naar voren te lopen en dan weer een pas naar achteren zetten om daar even te rusten, net zo lang tot het paard stil bleef staan zodat hij in de buurt kon komen. Dat duurde op de dvd naar ik schat toch 10 minuten tot een kwartier lang, voordat hij het halster om kon doen. Vervolgens werkte het paard ook heel netjes mee, daar niet van, maar dit vond ik zelf wel een hele mooie en duidelijke illustratie van het geen toestemming krijgen - en vervolgens weer winnen.

Toch is het wel een apart principe, dat toestemming vragen. Je gaat er namelijk van uit dat je de toestemming van je paard moet vragen voor je halstert, opzadelt of opstijgt, zonder dat je je paard met verhoogde druk of dwang dwingt tot meewerken. Maar geldt dat voor andere gebieden dan niet? Wat nu als je paard je vandaag geen toestemming geeft om het wijken voor de porcupine stick te trainen, bijvoorbeeld door tegendruk te geven of naar voren weg te lopen? Dan moet je dit volgens de boekjes wel negeren en met meer druk toch overhalen tot meewerken/afdwingen. Dan is blijkbaar het principe van Linda van toepassing dat je doorgaat tot het (in enige mate) lukt en dat dan een aantal keer herhaalt zodat het ook echt de hersens bereikt. Gaat je paard niet in draf/galop, dan maak je het hem met steeds weer aan laten galopperen op fase een-vier steeds weer oncomfortabel tot hij het wel doet, dan mag je je dus niet gewonnen geven of accepteren dat je paard je om de een of andere reden (spierpijn? gebeten door een maatje?) geen toestemming geeft om die galop te vragen die hij normaalgesproken op fase 1 doet. Zelf hou ik me daar dan eigenlijk ook niet zo streng aan. Blacky galoppeert altijd graag, en woensdag deed hij dat ook perfect linksom en rechtsom aan de 12 foot rope. Donderdag ging rechtsom goed, en linksom niet. Ik heb hem toen twee keer op fase 1/2 gevraagd om aan te galopperen en toen dat geen effect had, hebben we op die hand gewoon gedraafd. Vrijdag ging het linksom en rechtsom weer netjes in galop op fase 1. Maar volgens de theorie zou ik zoiets niet moeten accepteren, maar met goed gebruik van fases mijn paard zo oncomfortabel moeten maken dat hij het uiteindelijk toch doet. Zie ik het nou verkeerd, of is dat toch ook een geval van toestemming afdwingen?

Is het niet een beetje tegenstrijdig dat het principe van toestemming vragen wel geldig is en door Parelli sterk gepromoot wordt, maar alleen voor een paar oefeningen en op andere gebieden medewerking verplicht is?
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Hmmm dit zet me toch wel aan het denken. Odes vindt sinds het nieuwe zadel (boomloos schoof iets meer dan boomzadel en daardoor ben ik er toen bikkelhard afgevlogen omdat ik er totaal niet bij nadacht helaas) het opstijgen altijd nog wel een beetje moeilijk. We zijn stukken verder dan toen net na het vallen. Met opstijgen vanaf opstapje is ze nu ontspannen, maar vanaf de grond kan ik dit toch niet geheel zeggen. Het gaat goed en netjes, alleen totaal ontspannen is het nou ook weer niet. Maar zodra we rijden is het altijd weer dikke pret. Ik heb eerder het idee dat ze het moeilijk vind (daarom werk ik er ook zo hard aan, steeds een klein stapje verder) dan dat ik geen toestemming heb.

Alleen nu begin ik te twijfelen. Ik ga dit weekend eens goed opletten.

@Mariejo en Reban. Ik vond het ook wel een lastige vraag om te stellen. Maar was ook erg benieuwd, hoe iedereen het ervaarde. Als ik met opstapje opstijg, laat ik Odes altijd even aan mijn hand snuffelen, dan draait ze haar hoofd naar me toe. Daarna draait ze haar hoofd recht vooruit en is ontspappen en dan klim ik erop. Prima dus, heb nog nooit nee gehad, juist daarom was ik benieuwd. Vanaf de grond doe ik nog maar sinds heel kort, dus durf ik nog niet echt iets over te zeggen. Ga er iig goed op letten.

xyzutu2 wat jij zegt, is idd iets om over na te denken. Ik heb de nieuwe level 1 niet en begrijp nu dat het daarin naar voren komt. Daarom begreep ik het ook niet.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Denk dat dat principe wél bij alles geldt hoor, maar het is nu eenmaal zo dat als je alleen maar in hun (of je eigen) eigen comfortzone blijft, dan kom je niet verder. Leren doe je buiten de comfortzone. Door met approach&retreat te werken, geen haast te hebben, rustig volhouden kom je dan toch verder samen. Dat zie ik niet zozeer als toestemming afdwingen, maar vrágen en vrágen en dan een héél klein beetje ontvangen, en daar héél blij mee zijn. Lukt het na een aantal kee vragen niet, dan ga ik vaak wat anders doen, even afleiden (paard denkt er van binnen ook over door weet ik zeker) en dan komen we er gewoon weer in die sessie op terug.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Bij Tamara:

Geen toestemming om te rijden:

-RB zijn
    -Als ze LB is: Niet stil blijven staan als ik het zadel vast pak en het even van me af en naar me toe 'schommel'.
    -Niet stil blijven staan als ik mijn voet in de beugel wil doen.
    -Soms buigt ze haar hals en hapt zachtjes in m'n jas of broek.

Als ik dan nog wat meer grondwerk doe mag ik meestal wel rijden. Soms blijft ze te onrustig en dan weet ik sowieso dat ik er die dag niet op hoef te stappen (is de laatste tijd erg vaak voor gekomen)

Wel toestemming:

-Tijdens grondwerk naar me toe komen en zo gaan staan dat ik nog even kan aansingelen of op kan stijgen
    -Netjes stil blijven staan, hoofdje laag.

Bij het opzadelen heeft ze ook verschillende fases. Dit is altijd wel op te lossen met geduld en grondwerk. Maar hoe meer ze tijdens het opzadelen laat zien, hoe waarschijnlijker het is dat het die dag uiteindelijk toch geen rijden wordt

Als je al deze 'regeltjes' negeert en geen rekening houdt met haar signalen, kun je een flinke (en pijnlijke) fase 4 verwachten (als in: Tamara rent weg als je net in de beugel staat of er nét op zit...heb ik gelukkig al heel lang niet meer meegemaakt)
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten