Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: drachtige pony

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

drachtige pony

Wij hebben sinds begin feb. een drachtige pony die eigelijk te dik was. Bij de oude eigenaar kreeg ze onbeperkt hooikuil maar omdat ik niet aan kleine hoeveelheden kon komen hebben we haar overgezet op 1e snede hooi en daar deed ze het eigenlijk goed op. Nu, tegen het einde van haar dracht, begint ze een stuk minder te eten en wil ik haar iets van brok bij gaan geven maar ik ben ook bang dat merrie/veulen brok toch te rijk is voor haar en aangezien ze al te dik is wil ik dit niet nog eens verergeren (of risico van hoefbevangenheid e.d. lopen) door te rijke brok te gaan geven. Wat zouden jullie aanraden?
    Groetjes ingrid

Re: drachtige pony

Tegen het einde van de dracht eten merries minder ruwvoeder of grassen omdat de vrucht plaats inneemt van de darmen die deze voeding moeten verteren.

Heel normaal dus dat jullie pony minder hooi eet

Geef haar een goede liksteen met mineralen en dergelijke zodat ze eventuele tekorten kan opnemen als ze dat wenst.

Wij hebben eentje staan van 50 kg "horselickx". Hierin zit alles wat zowel drachtige, zogende, jonge en volwassen paarden nodig hebben. Ze likken hieraan naargelang de behoefte.

Ik ben trouwens tegen alle vormen van krachtvoer en sinds ik de uitslag van een van onze veulens heb, heb ik enorm spijt dat hij dat vroeger ooit gekregen heeft.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haidi
    Wij hebben eentje staan van 50 kg "horselickx".
    Da's een flink steentje.....

ja, maar met een bende van 5 komen we 5 dagen toe met eentje van 1 kg.

Kostelijke zaak op die manier.

met de 50 kg komen we ongeveer 6 weken toe afhankelijk van de graskwaliteit. We kopen ze ook in het groot aan, hé.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Het veulen is er al, vanmorgen 8.30 lag het droog in de wei. Het is een grey dun merrie-tje. Alle tekenen hebben ons op de verkeerde voet gezet, wij dachten over een weekje ofzo. Ik geef de merrie nu (voor melkproductie) conditiebrok.
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Verstandig besluit! Gaat alles goed met de kleine? Die heeft het warme weer afgewacht, slim dier . Foto???

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Zat eigenlijk te twijfelen tussen basis en conditiebrok, hoop nu maar dat ik de juiste keuze gemaakt heb. Met de kleine gaat het allemaal prima, ze is net zo relaxed als moeders. Ik heb ze zo lang mogelijk buiten in de wei van het mooie weer laten genieten maar toen het er naar uit begon te zien dat het zou gaan hozen hebben we de 2 dames toch maar op stal gezet. Waarna het veulen vrijwel meteen languit ging liggen en vast in slaap viel (iets wat buiten natuurlijk niet kon). Ik ben er toen bij gaan zitten zodat ook Nessa lekker even kon dutten, waar ze ook dankbaar gebruik van maakte.
    Groetjes ingrid

Proficiat met jullie nieuwe aanwinstje! Prachtig, hoor!

Ik vraag me alleen eventjes af waarom het veulen buiten niet vast in slaap kan vallen?

Moest je angst hebben voor een tekort aan melkproductie wat ik betwijfel want moeder natuur zorgt hier voor, zou ik eerder opteren voor luzerne dan voor krachtvoer.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Gefeliciteerd met het veulen!!

Kleine persoonlijke vraag... waardoor had je de indruk dat het nog een week zou duren? Er waren dus geen enkele signalen dat het nu al geboren zou worden?

Verder zou ik ze ook wat merriebrokken geven. Mijn merrie is ook hoogdrachtig en niet de lichtste en ik geef haar 2 handjes merriebrokken en 4 handjes Equsanium kern, olierijke meusli met extra vit/min. Verder krijgt ze vrijwel onbeperkt ruwvoer en is er een liksteen aanwezig.

De merriebrok doe ik erbij voor de melkproductie. Nu ze gaat zogen denk ik dat ze snel gewicht gaat verliezen en het niet het moment is om ze "op dieet" te zetten.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

@Haidi ik was vergeten om er een smiley bij te zetten, was dus bedoelt als een grapje LOL. Ze staan nu helaas wel een aantal uren op stal omdat de schuilstal niet gebouwd mag worden (dus geen beschutting voor moeder en veulen)
    @issiem er waren geen tekenen in die zin dat het voor ons duidelijk was, zelfs onze vrienden (die al heel wat veulens hebben gehad) zagen het niet aankomen. De uier begon nog maar net wat groter te worden e.d.
    Ik zet Nessa ook niet op dieet want ze heeft continu ruwvoer (en een liksteen is aanwezig). Maar aangezien ze haar hele leventje alleen hooi (kuil) en gras gehad heeft, denk ik dat ze met merriebrok ineens teveel eiwitten binnen krijgt. Bovendien wordt het gras nu ook weer wat rijker dus dan krijgt ze dubbel op.
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingrid
    Ik heb ze zo lang mogelijk buiten in de wei van het mooie weer laten genieten maar toen het er naar uit begon te zien dat het zou gaan hozen hebben we de 2 dames toch maar op stal gezet. Waarna het veulen vrijwel meteen languit ging liggen en vast in slaap viel (iets wat buiten natuurlijk niet kon). Ik ben er toen bij gaan zitten zodat ook Nessa lekker even kon dutten, waar ze ook dankbaar gebruik van maakte.
    ook verstandig, je kan de veulens zonder goede schuilmogelijkheid echt nog geen 24/7 buiten laten. En in een regenbui koelt zo'n kleintje enorm af. Da's niet gezond. Nóg niet.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Wat een mooi stel! Allebei zo'n bijzondere kleur ook.
    Ik vind de merrie er niet eens heel zwaar uitzien voor een Highland pony hoor, en het veulen zal snel genoeg al haar energie opvreten

Enne, meer foto's zijn zeker welkom hoor!!!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

@ Lila: onze mop is geboren in het midden van een onweer buiten bij de andere paarden.

Haar mam heeft een trauma opgelopen en wil daarom liever niet binnen.

Onze loopstal is 78m² groot en toch is zij daar met haar dochter nooit ingeweest om te schuilen, niet tegen sneeuw, hagel of andere dingen! Wel hebben ze bomen..

Ondertussen is ze 8 maanden en loopt zelf in en uit de loopstal samen met de andere maar haar mam komt enkel om te mesten en te drinken en dan gaat ze opnieuw naar buiten.

Bladwijzers

Forum Rechten