Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Kan ik combineren?

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Kan ik combineren?

Volgens een forummer had ik mijn vraag niet goed gesteld,alsof ik deze persoon in een zwart daglicht wou stellen,wat ik NIET wil doen!

Waar het eigenlijk om gaat:
    We hadden al een tijdje een doucheprobleem en een trailerprobleem en we wilden professionele hulp inschakelen.Dus zo leerden we Conrad kennen.
    Zijn aanpak bevalt me wel MAAR nu kreeg ik dus te horen dat hij meer een eigen aanpak heeft.Niets op tegen maar ik wil ook graag met Parelli starten.Kan ik deze combineren?

Wat hij doet is eigenlijk laten zien dat JIJ de leider bent dmv voorop lopen.
    Hij gebruikt geen blocken maar duwt het hoofd naar de plaats waar hij wilt en beloont dan. Goede aanpak ok,maar ik heb het gevoel dat het niet echt helpt bij mijn verzorgpaard.Hij zit mij continu te bijten.
    Vandaar dat ik wou proberen of ik Parelli kan combineren met zijn aanpak.
    Zowel op basisoefeningen(stap,halt,....)als rijden

Ik vind ook een beetje dat zijn aanpak niet echt streng is.Vinden jullie dat ook?

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Conrad Pruyssen

Laat ik voorop stellen dat ik deze man niet ken en daardoor ook niet wil oordelen over zijn aanpak.

Als ik jou was (slechts mijn mening) zou ik het volgens Parelli doen, waarom? Omdat ik daar veel vertrouwen in heb en bij Parelli kun je echt veel vooruitgang boeken, het is niet alleen voor de talentjes weggelegd.

En aangezien je een serieus probleem hebt, je schrijft dat je paard een peesblessure heeft, moet dit verstandig en goed aangepakt.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Laat ik voorop stellen dat ik deze man niet ken en daardoor ook niet wil oordelen over zijn aanpak.

Als ik jou was (slechts mijn mening) zou ik het volgens Parelli doen, waarom? Omdat ik daar veel vertrouwen in heb en bij Parelli kun je echt veel vooruitgang boeken, het is niet alleen voor de talentjes weggelegd.

En aangezien je een serieus probleem hebt, je schrijft dat je paard een peesblessure heeft, moet dit verstandig en goed aangepakt.
    Is het niet mogelijk om te combineren?Vooral Parelli volgen maar sommige dingen van andere methodes inpikken?

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Er zijn mensen die dit doen en kunnen, ikzelf heb me nu volledig op Parelli gericht, ik kon het niet combineren namelijk.

Ik denk dat je in de het begin 'de basis' niet verschillende dingen door elkaar moet doen. Door het pakket te doorlopen bouw je een bepaalde communicatie op en vertrouwen. Ik zie het zo, je kunt ook niet engels en chinees door elkaar praten, tenminste ik kan dat niet er zijn altijd uitzonderingen!

Maar er zijn mensen die dit wel doen en kunnen, maar mij lukt het vooralsnog niet.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Er zijn mensen die dit doen en kunnen, ikzelf heb me nu volledig op Parelli gericht, ik kon het niet combineren namelijk.

Ik denk dat je in de het begin 'de basis' niet verschillende dingen door elkaar moet doen. Door het pakket te doorlopen bouw je een bepaalde communicatie op en vertrouwen. Ik zie het zo, je kunt ook niet engels en chinees door elkaar praten, tenminste ik kan dat niet er zijn altijd uitzonderingen!

Maar er zijn mensen die dit wel doen en kunnen, maar mij lukt het vooralsnog niet.
    Je heb dan geluk dat Parelli volledig bij jou past.
    Ik heb meer het gevoel dat ik van verschillende methodes beetje bij beetje moet inpikken.

Volgens Conrad is op de NH manier lopen dus dat je paard achter je loopt omdat JIJ de leider bent.Wat is dit dan met Parelli?Ik zie altijd dat het paard naast je loopt,klopt dat?

Ik vraag me af of deze man het wel zo leuk zou vinden dat je op een forum een topic begint met als titel zijn naam, en dan ook nog eens zijn werkwijze aan de kaak stelt.

Als jij de savvyboekjes gelezen had (zoals ik uit je andre topic begreep), dan zou je toch wéten of het PNH is wat hij doet?

Ik dacht; misschien kan je de titel veranderen en het iets subtieler brengen?

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik vraag me af of deze man het wel zo leuk zou vinden dat je op een forum een topic begint met als titel zijn naam, en dan ook nog eens zijn werkwijze aan de kaak stelt.

Als jij de savvyboekjes gelezen had (zoals ik uit je andre topic begreep), dan zou je toch wéten of het PNH is wat hij doet?

Ik dacht; misschien kan je de titel veranderen en het iets subtieler brengen?
    Even overnieuw gelezen en je kon wel eens gelijk hebben
    Heb ge-edit,is het zo beter?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star

Ik bedoelde er niet mee te zeggen dat je hem bewust in een kwaad daglicht zou zetten; maar wat iemand leest in je berichten kan soms heel anders zijn dan je bedoelde..

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Ik bedoelde er niet mee te zeggen dat je hem bewust in een kwaad daglicht zou zetten; maar wat iemand leest in je berichten kan soms heel anders zijn dan je bedoelde..
    Ok
    Weet je zelf misschien iets wat ik kan doen?

Weet je zelf misschien iets wat ik kan doen?
    Nee, ik denk niet dat ik dat kan. Ik ben met mijn paarden samen aan het parelli-traject begonnen omdat ik een betere band met ze wilde. Ik wilde ze beter gaan begrijpen, ze beter verstaan en beter met ze communiceren. Een methode zoals Parelli die aanbied vond ik daarom ideaal. Dit leverde mij alle ingrediënten voor een betere verstandhouding.
    Ik was geen goede alfa (leider), maar ben het geworden dankzij het pakket.

Ik ben er dus niet aan begonnen omdat ik een probleem wilde oplossen.

Wat ik wel weet, is dat parelli vind dat een betere leiderspositie niet ontstaat of in stand gehouden wordt door de plek waar je staat of loopt tov je paard. Hij zegt namelijk; als je een goede alfa bent, dan kun je je paard laten volgen vanuit elke positie. Zelfs als je achter je paad staat, en je wilt hem achteruit laten lopen. Je oefent daarom in level 1 vanuit verschillende posities. Je kunt vóór je paard lopen, ter hoogte van zijn schouder of in zone 3 (waar het zadel ligt). Want als je er op zit, ben je immers óók niet vóór je paard, en dan zou volgens jouw trainers theoriën het paad je niet meer als leider zien?

Ik ben heel blij met de stap voor stap methode van parelli. Ik merk dat het werkt, als je het plan volgt.
    Ik heb geen idee hoe het werkt als je verschillende methodes en theoriën door elkaar gebruikt, maar mijn gevoel zegt; niet zo goed.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Kan ik combineren?

Ik heb wel eens met Conrad gesproken, en hij baseert zijn methode inderdaad niet op Parelli, maar op Monty Roberts. Hij en de mensen die vroeger ook op zijn stal werkten hebben meerdere cursussen gevolgd bij de leerlinge van Monty Roberts in Engeland en werken ook hoofdzakelijk via zijn systeem, soms ook gecombineerd met clickertraining.

Als jij geen prettige resultaten hebt met zijn methode, dan zou ik dat allereerst met hem zelf bespreken. Een goede leraar gebruikt namelijk jouw feedback om de voor jou ideale methode samen te stellen. Als jij niet aangeeft dat dit bij jou niet werkt, dan kan hij je ook geen alternatieven aandragen. ik zeg niet dat je dat niet doet, maar dit is gewoon een tip. Als je dit wel tegen hem hebt verteld maar jij kunt niets met zijn aanwijzingen of veranderingen, dan zou ik misschien op zoek gaan naar iemand met een andere aanpak die jou wel beter ligt, of die jou zijn/haar methode beter over kan brengen.

Begrijp me goed: als jij niets opschiet met een bepaalde aanpak, dan hoeft dit absoluut niet aan je lesgever te liggen, maar als die het jou vervolgens niet kan uitleggen of geen alternatieven voor kan leggen, dan zou ik zelf op zoek gaan naar een ander. Jij betaalt geen lessen omdat het moet, maar omdat je er van moet leren. Als dat niet lukt, dan hebben die specifieke lessen geen nut,

Wat je paard betreft klinkt het inderdaad als een geval voor een professional of iemand die jou zeer intensief kan begeleiden. Parelli is op zich niet verkeerd, omdat je al in het vroegste stadium leert hoe je je paard zijwaarts of achterwaarts naar het uiteinde van de lijn kunt sturen op een voor jou veilige manier. En zeker bij een aanvallend/bijtend paard is het een goed idee om hem in het begin echt op afstand te houden, misschien zelfs de friendly game ook steeds op afstand te spelen met bijvoorbeeld de stick of je leadrope. Op die manier leert je paard zich te gedragen zonder dat jij intussen al te veel blauwe plekken oploopt.

Persoonlijk vind ik het gebruik van body-blocks of wegduwen van lichaamsdelen bij extreme bijters (heb er zelf ook eentje gehad) ongeschikt, omdat dit betekent dat je paard toch steeds binnen grijpafstand beweegt. Een agressief paard moet leren dat hij jouw persoonlijke ruimte moet respecteren en daar uit moet blijven. Jij bent degene die bepaalt of er contact gemaakt wordt, en alleen doordat jij steeds naar hem toe loopt, hem aait, friendliet en dergelijke. Dit klinkt ontzettend streng en onaardig, maar als je ongelukken wilt voorkomen dan is dit de enige manier omdat hij absoluut moet leren om jouw ruimte te respecteren.

Komt hij illegaal naar binnen, dan stuur je hem achteruit of zijwaarts weer weg naar het einde van de lijn, laat je hem rusten, loop jij zelf naar hem toe en aait hem bijvoorbeeld met de stick over de schoft, en loopt weer weg terwijl hij blijft staan. Zelfde geldt voor wandelen: paard blijft schuin achter je aan het uiteinde van de lijn, anders moet hij achteruit.

Als je paard eenmaal doorheeft dat hij jouw afstand moet respecteren, dan stopt het bijten vanzelf (omdat er niets om te bijten is) en omdat jij heel duidelijk hebt gemaakt dat jij in charge bent. jij bent degene die steeds naar hem toe komt om hem te aaien en te laten zien dat menselijk contact heel er prettig is - maar verdiend moet worden met correct gedrag.

Als je paard dit eenmaal accepteert, dan ga je steeds vaker naar hem toe en accepteer je het als hij dichter bij je komt lopen (waarbij jij nog wel steeds je grenzen aangeeft!), tot jullie hier eigenlijk helemaal geen aandacht meer aan hoeven te besteden en zowel jij als je paard kunnen gaan en staan waar je wilt. Ik beschrijf hiermee dus een extreem agressief en bijterig paard en ik weet natuurlijk niet precies wat jullie situatie is en om dat in te schatten zou ik er ook zeker een expert bij halen als je het gevoel hebt dat je dit niet zelf op kunt lossen.

@ Trea: Wat je schrijft over leidposities klopt wel, maar gedeeltelijk: Het is inderdaad zo dat een echte leider zich niets aan hoeft te trekken van posities en dat zijn hulpen altijd werken. Maar aan het begin van elke nh-methode krijg je toch alles vanuit de makkelijkste positie aangeleerd: de eerste/tweede leidpositie / zone 1, 2, 3. Ik ben in de level 1 boekjes in elk geval nog niet het achterwaarts vragen vanuit positie 4 tegen gekomen, en stick to me en de yoyo game ook nog niet... Net zo min als een driving game van de voorhand terwijl je naar de staart staat. Dat is gewoon logisch: om jouw tanker te leren wat jouw signalen betekenen, begin je in de positie waarin die het duidelijkst zijn en die jou het meeste overwicht geven over je paard. Een voorbeeldje daarvan is dat halfblinde paard uit de dvd's van level 1 dat door Linda behoorlijk streng (ik neig zelf naar grof) op de plaats wordt gezet: aan het einde van die serie correcties staat het paard alleen aan het einde van het halstertouw. Als je tijdens de rest van de volgende dvd's goed oplet, dan zie je dat dit paard tijdens de lessen en praatgedeeltes ook altijd aan het einde van de lijn staat, terwijl andere deelnemers hun paard naast zich hebben staan. Dit is zo'n paard waarmee je (aan het begin van de training) alleen in zone 1 / leidpositie 1 voldoende kunt communiceren, al was het alleen maar omdat je dan vol in zijn gezichtsveld staat, en niet in de marge van zijn staart.

Vervolgens ga je, als je dat respect eenmaal hebt, ook de moeilijkere posities verkennen. Dat principe is dus bij alle nh-ers hetzelfde, je begint bij de duidelijkste posities en gaat pas als je de juiste voorwaarden geschapen hebt (respect en de wil om naar fijne hulpen te luisteren) ga je naar de meer indirecte posities.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Ik
    @ Trea: Wat je schrijft over leidposities klopt wel, maar gedeeltelijk: Het is inderdaad zo dat een echte leider zich niets aan hoeft te trekken van posities en dat zijn hulpen altijd werken. Maar aan het begin van elke nh-methode krijg je toch alles vanuit de makkelijkste positie aangeleerd: de eerste/tweede leidpositie / zone 1, 2, 3. Ik ben in de level 1 boekjes in elk geval nog niet het achterwaarts vragen vanuit positie 4 tegen gekomen,
    Nee, daar heb je gelijk in. zo bedoelde ik het ook niet. ik zei in mijn berichtje dat je in level 1 naast je paard loopt in zone 1, 2 en 3. Achterwaards vanuit zone 5 komt later pas. Beetje onduidlijk van mij.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat ik een enorm groot voordeel van Parelli vind, is dat hij zijn methode toegankelijk heeft gemaakt en ik dat gewoon thuis zonder hulp van derden kan uitvoeren. Ik volg de stapjes van het programma (noem het stiekum een LOI cursus ) en het werkt. Dus ik houd me aan het programma, en zie dat de band tussen mijn paard en mij steeds beter wordt. Dat maakt dat ook dingen die hij niet echt prettig vindt kunnen worden gedaan omdat ik hem "vertel" dat ikweet dat het moeilijk is, hij er de tijd voor krijgt en hem rijkelijk prijs als hij zichzelf voor mij heeft overwonnen. Het programma zit gewoon goed in elkaar, en idd denk ik dat het verwarrend is om 2 systemen door elkaar te gooien, zeker in het begin. Dat je later creatief gaat worden, dat kan, maar het is een programma wat zich heeft bewezen, all over the world bij verschillende rassen, leeftijden, en veel verschillende mensen van jong tot oud met veel of weinig ervaring. Als je er van gaat afwijken, dan is ligt mislukken ervanom de hoek. En dat ligt dan niet aan het programma .

Ja, je kunt het zeker combineren, maar ik vraag me af of dat in het begin handig is. Ik denk dat je jezelf een hoop werk op de hals haalt.
    In de beide methodes zijn vast wel overeenkomsten, lees bijvoorbeeld het boekje 'het paard als partner' maar eens na, daar staan verschillende methoden kort beschreven, heel handig!

Het is denk ik beter om in het begin voor 1 methode te kiezen... of conrad vaker laten komen , of met parelli helemaal bij het begin beginnen.

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Ja, je kunt het zeker combineren, maar ik vraag me af of dat in het begin handig is. Ik denk dat je jezelf een hoop werk op de hals haalt.
    In de beide methodes zijn vast wel overeenkomsten, lees bijvoorbeeld het boekje 'het paard als partner' maar eens na, daar staan verschillende methoden kort beschreven, heel handig!

Het is denk ik beter om in het begin voor 1 methode te kiezen... of conrad vaker laten komen , of met parelli helemaal bij het begin beginnen.
    Vandaag is hij weer gekomen.Hij vind het goed dat we combineren
    Dus eerst blocks en dan hem terug naar zijn romp vragen en belonen.(Beide manieren gecombineerd dus)en ik moet zeggen,het is erg effectief!
    Ook vraag hij het paard naar achter dmv een héél lichte druk(100gr?)en met de stem TERUG.Hier kunnen we verder op werken en het paard alleen op de stem laten reageren,wat in Parelli goed kan helpen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten