Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 47

Topic: Bijten tijdens grondwerk

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Bijten tijdens grondwerk

Ik bedoelde dit bericht:

Ik moet van de osteopaat ook veel wandelen, maar aangezien ze nogal RB als ik met haar de weg opga en ik de games nog niet goed genoeg beheers, ga ik in haar eigen weitje wandelen, dan blijft ze lekker LB en zijn we toch aan het wandelen. Maarja ik weet natuurlijk niet wat jouw mogelijkheden zijn.
    Maar je geeft al aan dat het geen optie is want je zegt dat hij dan helemaal RB wordt, jeetje moeilijk dit.
    Is er dan nergens een plekje waar je paard LB blijft?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Ik bedoelde dit bericht:

Ik moet van de osteopaat ook veel wandelen, maar aangezien ze nogal RB als ik met haar de weg opga en ik de games nog niet goed genoeg beheers, ga ik in haar eigen weitje wandelen, dan blijft ze lekker LB en zijn we toch aan het wandelen. Maarja ik weet natuurlijk niet wat jouw mogelijkheden zijn.
    Maar je geeft al aan dat het geen optie is want je zegt dat hij dan helemaal RB wordt, jeetje moeilijk dit.
    Is er dan nergens een plekje waar je paard LB blijft?
    We wandelen op een soort pleintje waar hij vooral LB blijft.Soms wordt hij RB maar dan met name als hij schrikt(wat nu wel veel voorkomt omdat hij al 6maandne boxrust heeft)maar dan wordt hij weer LB.
    Het bijten ziet hij ook als een soort van spelen/uitdagen dus hij blijft ook LB

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ja, dit herken ik wel. Je paard heeft dus een peesblessure, dus ben je veroordeeld te wandelen over de harde weg. Je paard staat dus op rust en wordt hier oervervelend van en begint te bijten. Volgens mij moet je dit zien als een uiting van verveling. Is het misschien een idee dat je eerst even met hem gaat spelen alvorens je met hem gaat wandelen ? Maak het in ieder geval uitdagend voor hem en zorg (dmv blocks) dat hij je niet kan verwonden.

Succes met hem !

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hm, lastige situatie met die peesblessure. Ik krijg ook de indruk dat je paard zich he-le-maal kapot verveelt en uit frustratie in jou gaat happen, dan gebeurt er tenminste nog iets. 'k Ben het met de eerdere antwoorden eens dat je de eerste games zou moeten gaan oefenen maar ik kan me voorstellen dat je paard nou even niet het geduld op kan brengen om rustig te gaan friendly-gamen. Misschien kun je zolang de pees nog niet goed is een bliksemafleider vinden? Daarmee bedoel ik een object waarin hij mag bijten. Dus elke keer dat hij jouw arm probeert te grijpen presenteer jij een stok, doek, touw, hondenbijtring of wat hij maar leuk vindt.
    succes

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

En hoe zit het eigenlijk met zijn huisvesting ? Je schreef geloof ik dat hij boxrust heeft, dat betekent waarschijnlijk dat hij momenteel ook geen sociale contacten met soortgenoten heeft. Is daar iets in te veranderen ? Is het (afhankelijk van de ernst vd blessure) mogelijk om hem dagelijks toch even te laten spelen met een ander paard ? Op onze stal vindt de D.A. het achterhaald om boxrust te geven omdat alle andere paarden op het land staan. Wanneer een paard dan uit verveling steeds tegen zijn boxdeur aan trapt, ben je soms verder van huis. Er wordt dan meestal een hoekje in het land afgezet, zodat er toch contact gehouden kan worden met de andere paarden.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik ben het ook met Sanne eens, maar wil daar nog aan toevoegen dat als hij echt uithaalt en zelfs je wapperende arm aanvalt, dat je dan best een stick als verlengstuk van je arm gebruikt. Veiligheid boven alles denk ik.

Veel succes.

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    En hoe zit het eigenlijk met zijn huisvesting ? Je schreef geloof ik dat hij boxrust heeft, dat betekent waarschijnlijk dat hij momenteel ook geen sociale contacten met soortgenoten heeft. Is daar iets in te veranderen ? Is het (afhankelijk van de ernst vd blessure) mogelijk om hem dagelijks toch even te laten spelen met een ander paard ? Op onze stal vindt de D.A. het achterhaald om boxrust te geven omdat alle andere paarden op het land staan. Wanneer een paard dan uit verveling steeds tegen zijn boxdeur aan trapt, ben je soms verder van huis. Er wordt dan meestal een hoekje in het land afgezet, zodat er toch contact gehouden kan worden met de andere paarden.
    Hij heeft geen contact met soortgenoten en staat 23.30u/24u op stal
    Hopelijk wordt dit vanaf volgende week beter(gaan we terug naar de kliniek).

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Hm, lastige situatie met die peesblessure. Ik krijg ook de indruk dat je paard zich he-le-maal kapot verveelt en uit frustratie in jou gaat happen, dan gebeurt er tenminste nog iets. 'k Ben het met de eerdere antwoorden eens dat je de eerste games zou moeten gaan oefenen maar ik kan me voorstellen dat je paard nou even niet het geduld op kan brengen om rustig te gaan friendly-gamen. Misschien kun je zolang de pees nog niet goed is een bliksemafleider vinden? Daarmee bedoel ik een object waarin hij mag bijten. Dus elke keer dat hij jouw arm probeert te grijpen presenteer jij een stok, doek, touw, hondenbijtring of wat hij maar leuk vindt.
    succes
    Het kan zijn dat het uit verveling is maar ik denk van niet.
    Aangezien hij het ervoor ook deed maar véél minder(aangeleerd gedrag)en sinds dat we met het basisgrondwerk bezig zijn het erger is

Aangemeld
    Feb 2006

Als jij niet denkt dat het verveling is, wat denk je dan dat het is? Agressie, pijn? Ik kan me voorstellen dat het verwarrend is als zulk gedrag steeds erger wordt terwijl je denkt dat je goed bezig bent door grondwerk te doen, maar ik heb toch het idee dat je paard je probeert duidelijk te maken dat hij iets leuks wil doen. Ergens anders op dit forum staan topics over het paard Pardoes, dat ook nogal bijterig was. Toen hij verhuisde naar een stal waar hij heel veel naar buiten kon, met andere paarden, stopte hij met in z'n baasje te bijten.
    Aan jou de taak iets te vinden dat je paard leuker vindt om te doen dan in jou bijten. Vooral niet te lang achter elkaar met een game bezig zijn, maar heel veel afwisselen.

Hoe is de peesblessure eigenlijk ontstaan?

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Als jij niet denkt dat het verveling is, wat denk je dan dat het is? Agressie, pijn? Ik kan me voorstellen dat het verwarrend is als zulk gedrag steeds erger wordt terwijl je denkt dat je goed bezig bent door grondwerk te doen, maar ik heb toch het idee dat je paard je probeert duidelijk te maken dat hij iets leuks wil doen. Ergens anders op dit forum staan topics over het paard Pardoes, dat ook nogal bijterig was. Toen hij verhuisde naar een stal waar hij heel veel naar buiten kon, met andere paarden, stopte hij met in z'n baasje te bijten.
    Aan jou de taak iets te vinden dat je paard leuker vindt om te doen dan in jou bijten. Vooral niet te lang achter elkaar met een game bezig zijn, maar heel veel afwisselen.

Hoe is de peesblessure eigenlijk ontstaan?
    Aangeleerd gedrag: "je mag bijten"
    Hij is ontstaan tijdens een galop,vermoedelijk zijn voorbeen aangetikt
    Ik begrijp best dat het verveling is maar dit moet hij niet op mij afreageren!

In het level 1 pakket staat ook dat je je paard van de wijs kan brengen door hem een wortel voor te houden als hij wil bijten. Dit heeft bij mij geholpen, Shannon wilde me bijten als ik sideways vroeg. Niet te vaak doen natuurlijk, dan wordt dat weer een spelletje. En doe eens bescherming om je arm/pols/hand met een harde buitenkant. Als hij dan bijt, doet hij zichzelf zeer en ziet hij het als zijn eigen verantwoordelijkheid na een paar keer.

Je moet hier even doorheen voordat je een stukje acceptatie krijgt.
    Ik zou zeker raad vragen bij Eddy of een level2 of 3 student die hier ervaring mee heeft.

Kan je je niet tijdelijk concentreren op oefeningen die jullie beiden leuk vinden? Als je die spelenderwijs uitbouwt doorbreek je wellicht ook iets en krijg je meer respect. En pas op als je paard pijn heeft.
    Ik ben een half jaar gestopt met Parelli omdat mijn paardje ziek bleek te zijn, daarna ging het veel beter.

Succes!
    Groetjes Freek

Aangemeld
    Feb 2006

Aangeleerd gedrag: "je mag bijten"
    Hij is ontstaan tijdens een galop,vermoedelijk zijn voorbeen aangetikt
    Ik begrijp best dat het verveling is maar dit moet hij niet op mij afreageren!
    Blue star, ik snap heel goed dat het frustrerend is als je paard blijft bijten. maar je paard "moet" helemaal niks. Hij heeft geen contract getekend met voorwaarden waar hij zich aan zal houden in de omgang met jou. Z'n gedrag komt voort uit instinct en ervaring. Ik ben het gedeeltelijk eens met je conclusie dat het aangeleerd gedrag is, maar dan wel in de zin dat je paard heeft ervaren dat hij plezier kan halen uit het eens-kijken-wat-er-gebeurt-als-ik-bijt spelletje. De reden echter dat hij dat spelletje eindeloos blijft volhouden is dat er geen interessanter alternatief is. Dus blijft mijn advies dat je moet zorgen dat jij interessanter wordt, zodat hij gaat afwachten wat er komt in plaats van zelf het initiatief te nemen en z'n tanden in jou te zetten. En dat is hard werken, zeker als je hem niet lichamelijk in actie kan zetten. Dus werken met blokkades zoals beschreven in L1, maar dat afwisselen met alternatieve dingen, al dan niet eetbaar, om in te bijten. En steeds dingen van hem blijven vragen, stilstaan, lopen, achteruit, een stapje opzij, 1 stapje naar voren en direct weer opzij, een voet op een blok, over een zeil heen, onder een touw met slierten door, dat kan allemaal in stap en zolang je goed oplet of hij het niet eng vindt krijg je ook geen vluchtreacties en dus geen overbelasting van het geblesseerde been.
    Succes

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik ben het met Sannie eens. Mijn paard heeft vroeger ook veel gebeten (maar dit was voornamelijk omdat ze jong was en nog wat etiquette moest leren)

Nu heeft ze 's nachts op stal gestaan en is sindsdien ook weer gaan bijten. Nu kan ik vanachter de computer natuurlijk moeilijk zien hoe je paardje echt reageert, maar bij mijn paardje was het nu inderdaad verveling. Vroeger was het bijten vanuit dominantie. Er zijn een aantal manieren om dat op te lossen en er zijn al hele goede voorbij gekomen: blocken, je paard meer afwisseling bieden, in alles laten bijten behalve in jou

Probeer je paardje mentaal bezig te houden. Linda Parelli zegt ook ergens in level 2: "He's showing you a talent!"... Voor jou nu misschien erg vervelend maar je kunt dit ook gebruiken om hem mentaal bezig te houden. Raak vooral zelf niet gefrustreerd en zie het als iets waar je later, als je meer respect hebt verworven, iets heel leuks mee kunt gaan doen. Apporteren bijvoorbeeld

Bij mijn paardje heb ik het bijten vanuit dominantie opgelost door de leadrope aan te bieden. Wil je ergens op bijten? Bijt hier dan maar op...na een tijdje vond ze het geen leuk spelletje meer. Bijten vanuit verveling zal snel ophouden wanneer je paardje niet meer 24 uur per dag op stal staat. Is dat geen mogelijkheid, dan zijn de al genoemde adviezen goed om dit op te lossen. Blocken, hem juist een wortel aanbieden, hem bezig houden door bijvoorbeeld eens te kijken wat hij doet als je hem een pionnetje aanbiedt als hij wil gaan bijten...etc. etc.

Zie het zelf als een spel waarbij jij slimmer moet zijn. Blijf rustig en raak vooral niet gefrustreerd. Veel succes!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

First begon met zijn voorbeen te maaien toen we wegens een blessure ook veroordeeld waren tot wandelen. Hij heeft toen heel even apart gestaan, maar wilde toen een tunnel onder het hek door graven ! Ik heb hem daarna snel weer in de kudde gezet. Dat was een overweging. Ik had liever een blij paard. Dan deed hij er maar wat langer over om te herstellen ! Toen de blessure over was en hij gewoon alles weer mocht doen, ging dat maaien ook vanzelf weer over ! Ik heb goede hoop dat dat bij jouw paard ook zal gebeuren, wanneer hij uit zijn detentie komt en weer wat kan gaan doen !

Aangemeld
    Oct 2005

Het bijten is al wat minder,heb blocks gebruikt.

Het kan best zijn dat het uit verveling komt maar nu zitten we oefeningen te doen(halt,achteruit,voorwaarts)waarbij hij toch wel steeds alert blijft,en hoe meer we die dingen deden,hoe erger het werd.Op mij komt het over alsof hij NIET wilt dat IK de leider bent(wat ik begrijp)en het zo laat zien

Bladwijzers

Forum Rechten