Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Walter wordt nog steeds dunner

Walter wordt nog steeds dunner

Ik heb vast wel eens eerder verteld dat Walter behoorlijk dun is. Op een gegeven moment kwam hij weer iets aan, maar op dit moment is hij echt weer een gratenpakhuis
    De eerste vraag is dan natuurlijk: wat voer je op een dag?
    Ok, komt ie:
    - onbeperkt hooi
    - ongeveer 1,5 kilo basisbrok
    - halve schep gebroken mais
    - driekwart schep maismeel
    - flinke scheut zonnebloemolie door het maismeelpapje.

Gisteren nog maar een extra wormenkuur gegeven, hij is sinds kort begonnen met een beetje verharen.

Redenen waarom hij zo dun zou kunnen worden:
    - wisselen?
    - de groei? Hij groeit nog steeds behoorlijk.
    - zou zijn dunne vacht er wat mee te maken kunnen hebben? Dat hij veel energie zou gebruiken om zich warm te houden?
    - toch wormen? Dan zou het toch echt binnenkort beter moeten gaan....
    - iets anders? Toch de dierenarts maar eens bellen?

Re: Walter wordt nog steeds dunner

Heb je misschien een foto? Ik heb helemaal geen idee wat voor soort paard je hebt. Niet dat het iets uitmaakt; als jij het idee hebt dat ie te dun is, dan is geloof ik je meteen. Maar een totaalbeeld van waar je over praat is soms wel handig.

En wat voor soort paard is het; een stresskip, of juist niet, hoe hoog in het bloed, zenuwachtig? Staat ie in een kudde 24/7 buiten of op stal? etc..

Walter is een kruising arabier x kwpn, wel een beetje een stresskip ja.
    Nu staat hij een uur of 6 buiten, te weinig vind ik, dus hij gaat binnenkort verhuizen naar een wei met schuilstal.

Foto van een paar weken geleden: http://www.mijnalbum.nl/Foto=QU7GDWTM
    Op de foto valt het minder op, maar hij is behoorlijk ingevallen, geen grammetje vet, je kunt zijn ribben tellen.

Op de wei is hij vrij actief, in de stal heel rustig, hij ligt dan ook veel te dutten.
    's morgens ligt er altijd nog wat hooi van de avond ervoor, trouwens.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Dat is wel moeilijk om daar zo over te oordelen, op de foto lijkt het inderdaad wel mee te vallen..

Ik denk dat ik toch een DA zou bellen en dan even uitleggen en dan hoor je wel wat hij adviseert. Want aan je voerschema te zien zou hij toch niet zo dun mogen zijn.

Leuke foto trouwens, mooie combi!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hou oud is Walter?

Walter wordt in juni 3.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Met welke middelen heb je tot nu toe ontwormd, om de hoeveel tijd en hoeveel gaf je hem?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

In ieder geval beter ff te dun dan te dik bij een opgroeiend paard. Ze vallen soms tegen eind van de winter wat terug. Het kan goed zijn dat hij last van doppen heeft en daardoor zijn voer niet goed genoeg kauwt, heb je de tandarts er al een keer bijgehaald? Dat lijkt me op dit moment even het meest voor de hand liggen. Qua voer denk ik dat de basisbrok wel iets omhoog kan, helemaal nu tegen het eind van de winter. Het maismeel en gebroken mais en de olie zijn om 'm iets dikker te krijgen neem ik aan? Zou er dus toch ff de tandarts bij halen.

Vooral ivermectine.
    Ik doe meestal officieel teveel voor zijn gewicht, aangezien er nog weleens een beetje langs gaat en ik de kans op resistentie wil verminderen.
    Gisteren met equivalan, de vorige keer met hippomec 600.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    In ieder geval beter ff te dun dan te dik bij een opgroeiend paard. Ze vallen soms tegen eind van de winter wat terug. Het kan goed zijn dat hij last van doppen heeft en daardoor zijn voer niet goed genoeg kauwt, heb je de tandarts er al een keer bijgehaald? Dat lijkt me op dit moment even het meest voor de hand liggen. Qua voer denk ik dat de basisbrok wel iets omhoog kan, helemaal nu tegen het eind van de winter. Het maismeel en gebroken mais en de olie zijn om 'm iets dikker te krijgen neem ik aan? Zou er dus toch ff de tandarts bij halen.
    Ik zal dr eens bellen ja...
    nu meteen!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Hmm, dan zou de kans dat hij wormen heeft nihil moeten zijn. Dan zal het inderdaad een eind winterdip kunnen zijn, in combi met een groeispurt en misschien auw in het mondje.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

King (volbloed) is ook periodes erg mager geweest. Toen ik nog actief dressuurde kreeg hij op een gegeven moment 8 kilo biks per dag en nog steeds was hij aan de magere kant! Tijdens mijn vorige bijrijder die redelijk fanatiek dressuurde was hij ook erg mager. Nu er niet meer met hem gedressuurd (maar Parelli!) wordt, hij 24/7 buiten staat en vrijwel onbeperkt kuilvoer krijgt, voer ik hem maar een kilo per dag bij (muesli) en is hij eigenlijk iets aan de dikke kant. Volgens mij wordt King dus mager bij stress, misschien is dat bij jouw paard ook zo?

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Ik zal dr eens bellen ja...
    nu meteen!
    Ohh vandaar dat je nummer vroeg van Sanne. Sorry dat ik het niet had, zal nogmaals gaan zoeken thuis, ik heb ergens een kaartje van haar. Sanne is trouwens erg leuk en legt goed uit wat ze doet. Doe haar de groetjes van mij.

Precies, dat was de reden.
    Reageert ze goed over de mail? Dan mail ik haar zelf wel even....

Ja hoor, heb ik weer.... Maak je een topic als dit aan, wordt je paard ineens weer dikker.
    Maakt niet uit, ik ben er blij mee

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten