Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

  1. #16
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    Ik heb gisteren Dareng weer mogen aanshouwen (mooi paardje) en ik weet ondertussen dat ze gewoon heel erg left brain kan gaan bokken als het haar op net dat moment tegensteekt. (ik moet nu denken aan Suus van Karianne)
    Dus ookal had Mieke haar toestemming gekregen, als Dareng wilde draven en ze mocht niet zou ze alsnog zijn gaan bokken omdat ze niet mocht draven naar de hond die net doorkwam gelopen , die moest ze toch echt zien

    Ik denk dat het een questie wordt van 'preparation' en de emergency dismount oefenen, voelen wanneer ze het er niet mee akkoord is, eraf gaan en games spelen tot ze weer weet wie haar leider is.

  2. #17

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    Fijn dat jij haar kan helpen Skey! Een kwestie van LB- dominance dus.. Da´s voor een beginner niet gemakkelijk, nee. Fijn dat dáár toch handvaten voor zijn.

  3. #18

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Ik heb gisteren Dareng weer mogen aanshouwen (mooi paardje) en ik weet ondertussen dat ze gewoon heel erg left brain kan gaan bokken als het haar op net dat moment tegensteekt. (ik moet nu denken aan Suus van Karianne)
    Dus ookal had Mieke haar toestemming gekregen, als Dareng wilde draven en ze mocht niet zou ze alsnog zijn gaan bokken omdat ze niet mocht draven naar de hond die net doorkwam gelopen , die moest ze toch echt zien

    Ik denk dat het een questie wordt van 'preparation' en de emergency dismount oefenen, voelen wanneer ze het er niet mee akkoord is, eraf gaan en games spelen tot ze weer weet wie haar leider is.
    Ik moest ook aan Suus denken bij dat verhaal. Iets om dan ook in de gaten te hoduen en wat bij Suus erg veel uitmaakte: cm voor cm. Kan Suus 20 cm van de route, dan ziet zij dat als: dan kan 1 meter ook wel dus kan ik eigenlijk wel naar de wei dus dat ga ik NU doen bokbokbok.

    Het is zaak de kaders heel strak te hanteren. Dat is iets dat je moet leren, ook qua handigeheid met je stick, leadrope etcetera.

    urs Heer zei ooit: with a horse like her, you've GOT to have your act together!

    Hetgeen ook betekende: heel handig worden in snel handen wisselen met teugels, stick altijd klaar voor gebruik. Niet zozeer om te meppen, maar om je pard je leiderschap ten alle tijden aan te kunnen geven. Ze vragen je eigenlijk om ALSJEBLIEFT een betere leider te zijn. Als een paard als dit ergens teveel ruimte heeft, pakt ie er meteen 6 meter bij. En dat kan precies 6 meter bokken zijn.

    Met rijden: als je bokken kunt uitzitten: best. Anders bijtijds eraf en op de grond verder. Als je paard wil gaan bokken onder zadel, kan je nog kleine cirkeltjes gaan rijden met ietsje flexion naar binnen. Ook bij bokneiging: disengage, direct rein en hup weer verder is mij aangeraden. Blijft beetje zoeken naar vooral dat leiderschap, en liefst ook wat tools en techniques om eventuele acuut opspelende leiderschapsissues te overleven.

    Wel oog houden voor eventuele confidence issues (die spelen bij Suus bijna net zo hard soms als de LB dominance). Het ene moment een geruststellend aaitje, het volgende moment een leadershipTOUCH met de stick. Klinkt niet fraai, is wel hoe het soms gaat. En dat aaitje heeft ze dan net zo hard nodig als die touch! Threshold: ieks. Even wachten of we zo verder kunnen of wat games zullen gaan doen. Het moment dat de ieks eraf is, gaat madam eten... TOUCH!

    Van zulke paarden ga je heeeeeeeeeeeeeeeel veel leren, dat is wel leuk hoor! Je komt niet weg met allerlei dingen die je mensen om je heen zult zien doen. Bepaalde sloppyness: no way. Doe jij die dingen net zo met zo'n paard, dan ga je vliegen!

    Heel veel succes!!!!!

    May the horse be with you!

  4. #19
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    [quote="Mafhaf"]Wel oog houden voor eventuele confidence issues (die spelen bij Suus bijna net zo hard soms als de LB dominance). Het ene moment een geruststellend aaitje, het volgende moment een leadershipTOUCH met de stick. K]

    Man, man, Suus doet precies hetzelfde als Kate!
    Even een klein voorbeeldje:
    Kate en ik aan de wandel, Kate passeert flapperende plasticjes aan kuilbalen altijd zonder problemen, maar vandaag met veel wind zijn ze ENG!!! Goed, dus een threshold. Aangezien ik nog niet bij level 2 ben los ik het dus maar op mijn oude manier op: Rustig laten kijken wat er is, eventueel een stapje achteruit, maar erlangs gaan we. Ik heb alle tijd .
    Op het moment dat ik denk oke, kijk maar even... gaat Kate's hoofd met mach 5 naar 't gras toe . Tja, dát was niet de bedoeling!

    Met bokken heb ik (nog) geen ervaring, maar Kate steigert liever denk ik...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #20
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    Ik heb nog veel te leren. Dat heb ik al lang begrepen. Ik ben echt blij dat Skey me moed geeft en helpt. Ik denk dat ik met de boekjes alleen er echt niet zou komen.
    Als ik gisteren weer zag hoe Dareng bij de cirkeling game aan de lange lijn te keer ging... Skey blijft er dan kalm onder. Ik zou dan al gaan lopen van angst maar dat is gewoon omdat ik over elke stap dat ik zet nog te lang moet nadenken. Mijn reacties zijn nog niet snel genoeg.
    Ik wou dat Dareng kon praten en me eens vertelde wat ze vroeger allemaal heeft meegemaakt
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  6. #21
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    Kan me voorstellen dat je daar dan angst van krijgt, maar ik denk echt dat als je dat gedrag gaat zien voor wat het Ã*s, en het gaat begrijpen en herkennen, én je technieken gaat leren om er op in te spelendat je angst dan minder gaat worden, want angst is eigenlijk niets meer dan: "ik weet niet wat Dareng gaat doen en ik kan het helemaal niet beïnvloeden". Als dat veranderd (en fijn dat je daar hulp bij krijgt, want dat lijkt me in je eentje met nog weinig Parelli ervaring zeker niet makkelijk) dan gaat die angst eraf en komt er een "mmmm how interesting" voor in de plaats!

  7. #22

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    Zo is het, hoor! Er komt een dag dan doet Dareng mischien net zo gek maar omdat je dan antwoorden hebt, kun je er ontspannen mee omgaan en lachen. En iets doen om Dareng te helpen uit de LB dominance of RB modus te komen.

    Ik weet nog hoe moeilijk ik me dat in jouw situatie kon voorstellen, maar het is echt waar! Suus kan nog steeds totally leip doen soms, maar juist omdat ik er niet bang of boos of wat dan ook meer van wordt, gaat dat steeds sneller over. Je leert echt je paard daarin te helpen. En omdat je een wat moeilijker paard hebt, leer je zoveel meer!

    May the horse be with you!

  8. #23
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    Ja, bij de circling game dat was dan weer een right brain issue.
    Ik sen haar, Dareng zegt: ik ga niet weg hoor, ik blijf hier, wat denk jij wel...!
    Ik zeg: jawel hoor, je gaat op de circel fase 3 (heel erg lang) en dan pats fase 4.
    dareng vertrekt al bokkend en op de circel zelf verliest ze al haar vertrouwen en blijft bokken maar deze keer dus wel right brain.

    Hmm, how interessting... bij mij is ze heel zelfzeker want ze weigert te vertrekken en haar aandacht is overal behalve bij mij. Als ze dan wel vertrokken is wordt ze bang en dan gaat ze bokken. en galoperen...
    Short range gong goed en we gaan stilletjes uitbouwen met steeds ietsiepietse meer touw tot de longe range er is.

  9. #24
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    Denk vaak (vanuit m'n luie stoel) dat dit soort paarden één en al bravour en bluf nodig heeft om een bepaalde onzekerheid te verbloemen. Ik denk dat je de angst goed aanvoelt en daarom misschien na de fase 4 (bokken RB) meteen erg veel comfort geven. Ik weet het niet zeker, maar snap je wat ik bedoel?

  10. #25
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Denk vaak (vanuit m'n luie stoel) dat dit soort paarden één en al bravour en bluf nodig heeft om een bepaalde onzekerheid te verbloemen. Ik denk dat je de angst goed aanvoelt en daarom misschien na de fase 4 (bokken RB) meteen erg veel comfort geven. Ik weet het niet zeker, maar snap je wat ik bedoel?
    Straf maar ik snap zelfs wat je bedoelt. Ik heb de reacties op men vraag al ettelijke keren terug gelezen. En sommige puzzelstukjes beginnen op zijn plaats te vallen maar de puzzel is nog lang niet af. Het is er een met 10.000 stukjes en er liggen er maar 10 juist.
    Dareng heeft vroeger veel meegemaakt maar wat juist dat weet ik niet. Je kan er op rijden met zweep in de aanslag en dat zal dan goed gaan. Ze luistert dan maar ze is niet je partner.
    Ik wil een paard als partner ik kan en wil niet slaan met een zweep Dus momenteel kan ik niet rijden want Dareng en ik zijn nog geen partners.

    Wat wel een beetje een probleem is dat Dareng een beetje artrose heeft aan haar gewrichten. Eigenlijk zou ze dus elke dag goed moeten bewegen (rijden of vroeger longeren). Nu bgint ze weer erg te kraken doordat ze niet genoeg beweegt. Ik zou er iemand kunnen laten op rijden maar dan normal want ik ken niemand die Parelli rijdt. Hoe zien jullie dat?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  11. #26
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

    Rengeltje, ik zou, zeker op een paard met (beginnende) artrose, nooit iemand laten rijden die het dier niet zonder dwang kan rechtrichten.
    Ik ken 2 artrosepaardjes. Eén daarvan heeft geluk, die is 19 en heeft slechts beginnende artrose. Ze is een zogenaamde droogloper: het smeermiddel in haar gewrichten wordt niet goed aangemaakt waardoor ze wat moeilijker beweegt. Daarvoor krijgte ze medicijnen en daarmee is ze weer helemaal in orde.
    De andere merrie is 20 en heeft vergevorderde artrose met gewrichtsvergroeiingen. Zij kan dus niet meer helemaal normaal bewegen, maar dankzij de behandeling (beide paarden zijn onder behandeling van dezelfde holistische arts) is ze nu wel pijnvrij na jaren van pijn.
    Dat een paard artrose ontwikkelt heeft uiteraard te maken met aanleg. Het heeft bij het tweede paard echter ook te maken met een jarenlang verkeerd gebruik. Ze is nooit dressuurmatig recht gereden en van nature is ze erg scheef. Daarbij heeft ze jarenlang fanatiek (scheef) gesprongen (en dus ook scheef neerkomen, met meer gewicht op het linkervoorbeen). Dat heeft geleid tot overbelasting van het diagonale benenpaar linksvoor-rechtsachter. Nu is ze met pensioen en haar huidige baasje wandelt dagelijks met haar. Ze heeft een fijn leventje, maar als de artrose eerder was vastgesteld, en als ze beter in balans getraind was, was het nooit zo erg geworden.
    Het klopt dat beweging voor artrosepatiënten nog belangrijker is dan voor andere paarden, maar dagelijkse weidegang op een bij voorkeur schrale wei (ideaal 24/7) is voldoende om de bloedsomloop en darmactiviteit goed gaande te houden. Daarvoor is het echt niet nodig om er een ander op te laten rijden. Het is wél heel belangrijk om Dareng zowel links als rechts goed soepel te krijgen en daarvoor biedt (Parelli) grondwerk ook goede mogelijkheden met alle cirkels en achterwaartse en zijwaartse bewegingen.
    Wat betreft het kraken: ik ben geen DA en ken alleen deze 2 artrosepaarden, maar ik vermoed toch dat het kraken komt door het 'drooglopen' en dat is geen direct gevolg van te weinig beweging. Wel van een tekort aan gewrichtssmeermiddel en dat maken paarden aan uit met name glucosamine. Er bestaan verschillende artrosemedicijnen op basis van dit (ik meen) eiwit. Die medicijnen verschillen in vorm, concentratie en mengsel van de werkzame stof(fen). Voor de 20-jarige maakte het een wereld van verschil of ze vloeibaar medicijn kreeg of hetzelfde spul in poerdervorm, het vloeibare nam ze heel slecht op.
    Overigens hebben drooglopers duidelijk pijn bij het bewegen, en gezien de achtergrond van je paard kan het ook nog best eens zijn dat ze zich vooral verzet tegen de pijn die ze associeert met het gebruik door mensen. En dat zou juist alleen maar erger worden als je haar laat berijden door de verkeerde persoon.
    Veel succes met je paardje, en vooral ook veel plezier.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •