Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Barebackpad, verstandig of niet?

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Barebackpad, verstandig of niet?

Omdat ik al heel lang loop te dubben over het feit, wel een barebackpad of geen barebackpad, vraag ik nu toch maar even jullie advies.

De reden waarom ik af en toe met een bbp wil gaan rijden is om mijn zit te verbeteren. Ik wil ook zeker met mijn eigen, vertrouwde dressuurzadel blijven rijden.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is Kabriche behandeld voor enkele blokkades in haar rug, de osteopaat verwacht nog 1 behandeling en dan moet het weer 'in orde zijn'. Kabriche heeft ± 8 jaar met deze pijn gelopen daardoor ook mijn twijfel of het wel of niet verstandig is om met een bbp te rijden. Ik bedoel, het gaat eindelijk de goede kant op en ik wil niet met mijn nog niet goede zit de boel weer verknallen, snappen jullie?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Barebackpad, verstandig of niet?

De barebackpad komt pas in Level 2 van Parelli, dus ik zou voorlopig lekker met zadel blijven rijden.
    Als je zadel goed past, kun je daarmee iig geen schade aanrichten aan haar rug he
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zou er inderdaad mee wachten hoor, gewoon rustig weer gaan opbouwen met haar met je goed passend zadel en dan misschien de overstap doen als je er helemaal klaar voor bent, ze heeft maar 1 rug en daar moet je erg zuinig op zijn, helemaal omdat ze soms erg slecht aangeven dat het niet goed gaat; ze compenseren erg snel.

Zelf een paard met een problematische rug hebbende, is ook mijn eerste reactie: niet doen!

Met bbp heb je altijd minder verdeling van je gewicht dan met een zadel, en zeker als je paard al last heeft van haar rug, zou ik dus zeker niet met bbp rijden voorlopig.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Aug 2005

Dan is mijn twijfel toch gegrond geweest, ik wilde zowieso al niet op een blote paardenrug stappen vandaar mijn gedachte aan een bbp.

helemaal omdat ze soms erg slecht aangeven dat het niet goed gaat; ze compenseren erg snel.
    KLOPT!!! Kabriche heeft ±8jaar rondgelopen met deze pijnlijke rug en toch Z1 gestart, jeetje wat moet dat paard een pijn hebben gehad en gewoon braaf blijven pfffffff

Maar ik zit toch nog met iets, hoe kan ik dan een 'betere' zit ontwikkelen, beugels eraf van mijn zadel? Dan zit ik toch ook niet comfortabel op mijn paard?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Pushing passenger en de andere oefeningen voor een betere zit kun je ook gewoon MET zadel doen.
    Het is zelfs zo: als je beter leert zonder zadel rijden, kun je niet automatisch beter met zadel rijden (he niek )

Een goede onafhankelijke zit ontwikkel je vooral door veel passenger te doen. In L2 komen daar nog extra oefeningen bij. Voor nu zou ik me alleen bezig houden met die 21 minuten pushing passenger in draf...

En wordt passenger in de bak te makkelijk, ga dan eens passenger doen met hindernissen in de bak, of buiten in het bos...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Aug 2005

ik ken het verhaal van Niek jah! Daarom wilde ik ook afwisselen.

Bedankt voor de tips Callippo! Hier kan ik wel wat mee!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik zou het gewoon aan je osteopaat vragen. Het maakt niet uit dat het pas in level 2 zit naar mijn mening. In mn pre-parelli tijd reed ik ook regelmatig zonder zadel. En als je eerst gewoon blijft stappen tot je zeker weet dat de rug van je paard het aankan, dan is er volgens mij niets aan de hand.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Aug 2005

Ik heb contact gehad met de osteopaat, ze komt 26 april voor (hopelijk) de laatste keer, ik zeg hopelijk omdat ik hoop dat het probleem opgelost is.

Ik heb haar meteen gevraagd of het verstandig is om zonder zadel te rijden. Ze zei dat ik dit het beste kon afwisselen, dus vaak met en ook af en toe zonder zadel. Ze denkt niet dat het kwaad kan. Ik ga dit wel proberen, naja ik heb er zondag even opgezeten. Arno hield Kabriche vast aan het touwhalster en toen ben ik (met toestemming van Kabriche) even opgaan zitten, WAUW wat een gevoel! Ik ging stappen en ik had het idee dat ik er accuut af zou vallen, beetje eng dus. Ik wilde meteen naar teugels grijpen, maarja die had ik niet! Dus werd ik even geconfronteerd met het feit dat ik met mijn bovenlichaam rij ipv mijn zit. Dit was de 1e keer voor mij zonder zadel hé!

Maar goed toen dacht ik, mens doe normaal en ga zitten. Ik ging ipv met mijn handen rijden met mijn navel kijken en met mijn zit zitten. En toen kon ik fijn blijven zitten Kabriche was echt een schat, ze was heel braaf en liep lekker met haar hoofdje naar beneden, dus ik had niet het idee dat ik haar hinderde.

Mijn redenatie om het toch nu te doen is ook omdat de osteopaat nog een keer komt, als het niet goed voor haar is dan ziet ze dat meteen. Als ik het probeer en ik heb geen afspraak staan dan blijf ik twijfelen.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

wouwie, wat super goed rebanna dat je er zonder zadel op durfde (ik weet hoe eng je het vond, want je wilde zelfs niet op gigi ) maar super knap hoor en viel het acheraf wel mee?

groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Ik ging stappen en ik had het idee dat ik er accuut af zou vallen, beetje eng dus. Ik wilde meteen naar teugels grijpen, maarja die had ik niet! Dus werd ik even geconfronteerd met het feit dat ik met mijn bovenlichaam rij ipv mijn zit. Dit was de 1e keer voor mij zonder zadel hé!
    Hahaha hoe herkenbaar! Ow die confrontatie met mijn eigen handen had ik ook de eerste keer.
    Dus als het bij mij goed is gekomen, komt dat bij jou ook goed! Gewoon vaker doen.

Fijn dat het met de rug van Kabriche al een stuk beter gaat, geweldig. bij mij komt ze morgen, ik ben ook zooo benieuwd

Maar ik zie jou nou nog wel rondstuiven zonder zadel hoor maak je volgende weer eens een foto??

Aangemeld
    Aug 2005

hahahaha bedankt voor de reacties!

Ik zal van het weekend een foto van mijn heldendaad maken, maar het stelt nog niet zoveel voor hoor, ik heb maar een paar rondjes gestapt, maar een begin is gemaakt!

En nee ik durfde niet op Gigi ik vind het nog steeds eng hoor, maar het ijs is gebroken

Dus volgende week foto's!!!

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Jaaaaaahhhh,

Foto's, we love foto's, he Réban?!

Alle gekheid op een stokje, goed hoor dat je hebt gedurfd, en volgens mij viel het achteraf ook nog mee, als ik het zo lees.
    Het is weer op een andere manier met je paard omgaan, en het moet toch geweldig voelen dat je steeds meer kan met minder?
    Prendre la vie comme elle vient!

Aangemeld
    Aug 2005

yep Mariejoo we love foto's

Nu regent het maar hopelijk is het straks mooi weer voor foto's. Ik ben ook wel blij dat ik het gedurfd heb want het viel eigenlijk best wel mee ja....

Maar andere paarden vindt ik nog wel eng hoor (elianne en Trea!!!)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche

Maar andere paarden vindt ik nog wel eng hoor (elianne en Trea!!!)
    Volgende week staan er foto´s van Rebanna op de blote rug van Enya

Je hoeft maar een klein beetje buiten je comfortzone te gaan hoor Rebanna. Zogauw je zit, dan wéét je het..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten