Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: [7 games] Welke vindt je paard het leukst?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

[7 games] Welke vindt je paard het leukst?

Hebben jullie paarden ook favorieten onder de 7 games, en games die ze liever in de dichtstbijzijnde mestvaalt dumpen? En hoe delen jullie daarmee je training in?

Als ik het van blacky moet inschatten, dan is dit zijn indeling in positief - neutraal - negatief:

Positief:
    - Yo-Yo game met stip op numero uno!
    - Friendly game (had ik niet verwacht! Blacky is helemaal geen knuffelmuts, had liever minder dan meer aanrakingen maar heeft zich sinds Parelli echt bekeerd)

Neutraal:
    - squeeze (gaat denk ik richting licht positief)
    - circling (gewoon echt neutraal denk ik)
    - porcupine (super reactie op fase 1 met stick, geen enkele opposition reflex, maar doet het eigenlijk liever niet)
    - sideways (wordt waarsch. positief, maar hebben we nog niet genoeg gedaan)

Negatief / minder positief:
    - driving game (hij doet het op fase 1 en 2, maar echt veel liever niet en dan met net even zo'n opposition reflexje om me dat nog maar even in te peperen...)

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe dat zich gaat ontwikkelen, want gisteren hebben we bijvoorbeeld eigenlijk een hele training driving game gedaan (konden niet yo-yoen omdat Blacky's been steeds op slot sprong) met na een eerste pasje op fase 1 al direct voedselbeloningen en veel friendly, en afgesloten met circling over een bergje houtsnippers en de rising star de Squeeze game als einde, vervolgens nog twee keer achterhand een stapje naar links en naar rechts driven en toen lekker laten grazen. Mooi was wel om te zien dat het terughalen uit de circling game nu ook beter ging met een al wat sterker naar buiten zwaaiende achterhand in plaats van het gewone afwenden naar binnen. Zien jullie ook dat een oefening soms een tijdje hot is, en vervolgens een tijdje not?
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Re: [7 games] Welke vindt je paard het leukst?

Zien jullie ook dat een oefening soms een tijdje hot is, en vervolgens een tijdje not?
    ja dat merk ik heel sterk bij Morrie. Ik zeg wel eens: hij heeft een yoyo-week of een sideways-dag......

Verder is friendly verreweg het populairst bij hem, daar kan hij zelfs bij gaan liggen, als er een droog plekje te vinden is

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ehm, even denken hoor...

positief:

- friendly (vooral met handen overal kriebelen)
    - driving game (gaat superlicht, meestal alleen op focus)
    - sideways is ze heel goed in

neutraal

- circling (kan soms heel positief zijn, soms ook helemaal niet)
    - yo-yo (gaat gewoon goed, maar niet speciaal)
    - porcupine (op meeste plekken fase 1 maar achterhand gaat af en toe minder)

minder positief (niet direct negatief)

- squeeze, hier ziet ze niet altijd het nu van in maar tegenwoordig gaat het steeds beter. Ze doet het wel braaf, ook @liberty
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Leuke vraag!

Bij Tamara:

Positief
    1.Friendly (lekker bij haar oren, dan gaat ze helemaal omlaag met haar hals en op de zijkant van haar buik vind ze ook lekker)
    2. Circling (wordt ze echt speels van, zeker als we Change of direction doen en ze overtollige energie kwijt moet)

Neutraal
    1. Porcupine (ze doet het netjes op fase 1, maar springt niet echt een gat in de lucht of zo)
    2. YoYo (soms heeft ze er echt zin in, andere keren weer minder)
    3. Sideways (doet ze wel, maar vind het wat saai volgens mij)
    4. Squeeze (als we een sprongetje erbij doen springt ze die soms uit zichzelf, andere keren heeft ze er niet zoveel zin in). Gaat gewoon goed eigenlijk.

Minder positief
    1. Driving (kijkt ze toch vaak nog wel wat chago en alleen als we 'put your nose on something' erbij doen wordt het interessanter)
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Eens even kijken

Positief:
    1. Yoyo (hierbij wordt ie soms iets te enthousiast zelfs . Wel grappig, eerst ging dit nauwelijks totdat het kwartje viel van wat de bedoeling was en sinds die tijd is het hek van de dam ).
    2. Squeeze (vooral over en tussen zo raar mogelijke objecten door ).
    3. Cirkling (ging eerst ook minder totdat de driving van de achterhand er goed in zat )

Neutraal:
    1. Driving
    2. Sideways (nog niet vaak geoefend en het zijwaarts gaat ons nog niet zo makkelijk af)

Minder positief
    1. Friendly
    2. Porcupine

Kev lijkt de eerste drie games sowieso wat minder boeiend te vinden. Hij vind het pas leuk worden als hij mag bewegen . Driving zit al iets meer beweging in.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Leuk dit!
    Positief:
    Sideways, by far!! Dit doet ie uitzichzelf.. fase 0 zegmah!
    Driving: enkel een blik is nodig!
    circling: Hij holt bij de sent nog wel eens de verkeerde kant op, maar de circling is voor hem echt een SPEL! Oortjes erop, regelmatig druipt de 'vraag' van zijn koppie af! En hij draait zijn achterhand op een enkele blik! Super!

Neutraal:
    Porcupine: Dit doet ie prima op fase 1/2, maar niet met plezier.
    Friendly: hij laat het toe, maar genieten is een groot woord. Maar.. er wordt aan gewerkt en ik ben al blij, dat hij friendly tegenwoordig iig ziet als 'ik hoef ff niets' !

Negatief:
    YoYo.. Achteruit is geen probleem... zelfs tussen landbouwwerktuigen, deuropeningen en andere nauwe doorgangen... eitje... Maar... de bring back... aiaiai... het is al véél beter dan dat het was... maar daar is een clicker en een berg wortelschijfjes voor nodig geweest...

Nienke, wat vind ik het jammer dat je die smilie achter die laatste regel neerzet..
    Net of je die methode bestempeld als; "valsspelen", terwijl het zo´n mooie stressvrije manier is met positieve beloningen..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Met het risico om volledig off-topic te gaan: Ik ben het volledig met Trea eens. Zonder smiley!

Ik weet ook zeker dat Blacky oefeningen zoals de friendly game maar ook de procupine game veel minder makkelijk had geaccepteerd als ik niet vanaf het begin de clicker erbij had gehad. En ik denk dat zijn leersnelheid en vooral bereidheid dan toch ook wel een stukje lager had gelegen. We zijn nog druk lerend en mijn doel is om toch minstens de helft van de oefeningen bij Blacky in het positief te krijgen al was het alleen maar vanwege zijn eigen speelplezier, en ik denk dat de clicker voor ons daarbij echt essentieel is om toch ook fases 1+ te neutraliseren en het leren leuk te houden. En aangezien we nog maar vier keer geparellied hebben en Blacky het nu al allemaal zo keurig en graag doet, denk ik dat we dat doel gaan halen ook.

Dus die driving game kan nog een schop omhoog verwachten, zo niet goedschiks, dan maar kwaadschiks...
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ben het ook met Trea eens hoor Nienke! Zie die wortelschijfjes en clicker maar als een positieve fase 4. Je paard snapt het en het werkt...prima toch?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

O.k. O.k. O.k.!! Ik ben ook hardstikke blij dat het werkt hoor!! daar niet van.. de smiley komt meer voor uit het feit, dat door de slechte bringback ik wel eens het gevoel heb, dat ik voor Bruut niet 'leuk genoeg' ben, en hij daarom niet graag naar me toe komt... een smiley dus omdat er wortelschijfjes voor nodig waren om Bruut zijn scepsis jegens mij te overwinnen!!!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik denk eigenlijk niet dat je kunt verwachten dat L1 oefeningen LEUK zijn (en blijven) voor je paard. Het is een leerproces waar jij doorheen gaat, je paard kan het leuk gaan vinden met jou, maar de oefeningen in L1 zijn niet echt interessant voor je paard.
    Pas in L2 kun je echt leuke dingen met je paard doen.

Natuurlijk doet een paard het ene wel makkelijker dan het andere, maar om nou te zeggen dat hij het 'leuk' vind om 3 stappen te wijken met porcupine game, vind ik een beetje moeilijk. Het geeft ook een waardeoordeel aan een oefening, zegmaar een antropomorfische gedachte, en dat wil je toch eigenlijk niet?

Ik denk dat je je bij L1 oefeningen beter af kan vragen: welke oefeningen gaan bij jouw paard gemakkelijk en waar is meer overtuigingskracht voor nodig.

Ik weet namelijk niet of Shaf het 'leuker' vindt om bij een L1-er circling game te doen of porcupine. Bij beide is hij namelijk zo duf als een konijn en probeert hij de oefening te omzeilen. Dus dan kun je niet zeggen of hij de ene oefening leuker vindt dan de andere.

IK vind circling leuk, en liberty stick-to-me, en driving omhoog en paard doet daar vol energie in mee. (lees: al het voorwaartse) Draw achterwaarts, transitions naar langzamer, porcupine in zone 1, dat zijn dingen waar IK minder energie in steek en die dus ook veel minder goed gaan. (lees: al het achterwaartse)

Hmm, conclusie: mn paard gaat makkelijker voorwaarts dan achterwaarts (en liever omhoog dan omlaag ) en vindt dat dus 'leuker' om te doen. Maar ik blijf het wel lastig vinden om zoiets te beoordelen als 'leuk vinden'.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Ik denk eigenlijk niet dat je kunt verwachten dat L1 oefeningen LEUK zijn (en blijven) voor je paard. Het is een leerproces waar jij doorheen gaat, je paard kan het leuk gaan vinden met jou, maar de oefeningen in L1 zijn niet echt interessant voor je paard.
    Pas in L2 kun je echt leuke dingen met je paard doen.
    Toch vraag ik me af of dat wel zo is. Daarom heb ik als topictitel niet [L1} maar [seven games] neergezet, omdat je diezelfde games tot in level 3 steeds blijft gebruiken, of het nu porcupine met de stick is, circling game in draf of sideways at liberty in galop.
    Level 2 en 3 zijn toch vooral het perfectioneren van wat je qua seven games al in level 1 geleerd hebt? Dus nog meer reactie op nog minder hulpen krijgen. In Level 1 slaag je ook nog als je her en der een fase vier toepast om je zin door te drijven, in level 2 is dat volgens mij slechts een heel enkele keer fase 3 en in level vier moet denk ik alles op fase 1 kunnen. In het level 1 pakket blijkt uit de examens van de twee kandidaten in elk geval dat een Level 1 oefeningen die op fase 1 uitgevoerd wordt al gezien wordt als een erg goede level 2 standaard.

En ik denk dat er toch wel zoiets bestaat als plezier in oefeningen. Blacky vindt de circling game matig, maar als we van hand veranderen met een draai om de achterhand erin gooien, is hij klaarwakker. En achteruit lopen vindt hij gewoon echt een geweldige oefening die hij ook heel erg graag doet. Als ik hem voor de training in de bak naar me toe roep, loopt hij ook wel eens achteruit naar het poortje waar ik dan sta te wachten. En dat terwijl het lichamelijk voor hem niet eens een makkelijke oefening is, omdat hij een zwakke achterhand heeft plus een knie die daarbij nog wel eens op slot springt. Het feit dat hij die oefeningen uit zichzelf doet en voor zijn eigen leven gebruikt, wijst volgens mij toch wel op een soort plezier dat hij er in heeft. En datzelfde enthousiasme denk ik toch ook terug te zien in de snelheid en alertheid waarmee hij eigenlijk vanaf het begin al de yo-yo op fase 1 uitvoert. Vermenselijking is inderdaad een gevaar, maar ik denk dat je uit het gedrag van paarden toch wel hun waardeoordeel over een oefening of beweging af kunt leiden.

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Op het moment staat FRIENDLY bij Pjelk met stip op één. En dan vooral omdat hij jeuk lijkt te krijgen van zijn deken. Daardoor vind hij het echt heerlijk als ik hem overal kriebel en gaat zich in de meest absurde bochten weringen om zich maar zo stevig mogelijk tegen mijn hand aan te duren. SOms gaat hij zo ver dat hij bijna omdondert. En daarbij trekt hij ook nog eens een heel raar hoofd; helemaal omhoog en zmet gestrekte bovenlip
    Ik had nooit gedacht dat Pjelk friendly zo leuk zo vinden. Een jaar terug ofzo vond hij knuffelen echt niets aan.

positief
    - circling: Pjelk laat zich nu heel makkelijk senden en draaft dan blij zijn rondjes.
    - porcupine: gaat erg goed.

Neutraal
    - sideways, liefst naar links
    - driving, gaat wel goed maar vind ie niet bijzonder leuk geloof ik.
    - squeeze, deze neigd miscchien nog naar negatief omdat Pjelk het door een smalle ruimte gaan nog spanned vind en over een sprongetje helemaal. Dan gaat hij maar in een vlotte draf om het maar weer gauw gehad te hebben. Maar ik denk dat Pjelk deze game wel als wat positiever zal gaan ervaren als we hem vaker gedaan hebben en hij minder eng is.

Negatief:
    - yoyo game: achteruit sturen gaat prima, maar het terugkomen niet zo. Het gaat de laatste tijd wel beter maar vind het toch jammer. Daarom beloon ik hem maar met heel veel friendly als ie toch komt.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Mja... ik heb een aparte merrie... ze vind Friendly wel aardig, zeker als ik op de goede plekjes kriebel en waar ik haar verder ook mee aanraak interesseert haar niet zo. Alle dingen achteruit gaan prima (procupine, drinving en yo-yo) en doet ze makkelijk. Dus als ik het in de 3 categoriën onderverdeel...

Positief:
    Circling
    Alle games mits ze een duidelijk doel dienen en het liefst at liberty
    Friendly, als ik kriebel op de juiste plek
    Bringback bij de yoyo

Neutraal
    porcupine, driving en yoyo achteruit
    Friendly overig
    driving en porcupine achterhand

Negatief
    Porcupine en driving voorhand

Kortom Kate in een notendop, liefst at liberty en met duidelijk doel en dan doet ze alles graag. On line heeft ze zo haar haar voorkeuren.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Hmm wel leuk om te lezen

Bailey vind de 7 games niet zo interessant... Hij doet alles wel heel goed maar echt veel zin heeft hij er niet in.

xxxJolijn

Bladwijzers

Forum Rechten