Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Wanneer cap op?

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Wanneer cap op?

Het is misschien een rare vraag maar ik zat het me toch af te vragen....

Ik rijd altijd met cap, en zie op foto s van andere dat er meer zijn die met cap rijden.

Maar.... wanneer zet je dat ding op?
    Ik zal iets duidelijker zijn:

Aangezien ik Parelli "doe", begin ik altijd met grondwerk. Het is voor mij logisch dat ik dan geen cap op heb. Leg het ding altijd bij mijn zadel neer.
    Dus na het eerste gedeelte of tijdens het eerste gedeelte grondwerk komt het zadel. Weer grondwerk - aansingelen - weer grondwerk - aansingelen - weer grondwerk en dan wil ik toch wel opstappen. Dus dan moet mijn cap op. Geen probleem, en dat is het ook niet, maar ik wil niet dat Unieko leert, o hannes loopt naar cap = opstappen.
    Nu zou je zeggen, wat zeurt ze toch, dan zet ze dat ding toch eerder op?

Maar dan zie ik Unieko niet. Althans, niet genoeg, die klep zit in de weg. Wil ik net kijken hoe zijn oren staan, kom ik maar tot zijn ogen als je begrijpt wat ik bedoel. ( achterstevoren werkt ook niet, dan zit dat tuigje in de weg )
    Hebben andere cap (of pet / hoed) gebruikers dat ook?
    Ik vraag het me toch af, aangezien er genoeg mensen met een cowboyhoed rondlopen.

Ik heb eens gehoord dat je je perifial focus kan oefenen, maar geld dit alleen zijwaarts of ook naar boven?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Wanneer cap op?

Koop een andere cap of kijk niet zo naar de grond. Ik vraag me af hoe hij in de weg kan zitten... Met cap, hoed, pet, muts of ander hoofddeksel heb ik prima zicht
    Of misschien heb je wel een heel groot paard. Dan weet ik het niet.

Maar denk je dat het erg is wanneer je paard cap associeerd met opstijgen? Het lijkt mij eigelijk niet zo'n probleem dat je paard 10 seconde voor het opstijgen weet wat er komen gaat...
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Ben het wel eens met Fitna: deel van de pre flight drills is dan de cap, naast het aansingelen in 3 fases etcetera. Tenzij je zou merken dat je paard gaat reageren, maar dat lijkt me sterk, dan zou je dat ook aan andere dingen merken...

May the horse be with you!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik zet mn cap gewoon gelijk op hoor, maar ik zadel ook op voor het grondwerk. Als ik dat vergeet kan ik het slot weer van de kast gaan halen etcetc.. veel irritanter.
    Mijn cap heeft niet zo'n lang klepje, ik merk ook helemaal niet dat ik hem op heb hoor.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Als je paard naar zou reageren op je cap omdat hij dat assosieert met opstijgen... dan ligt het probleem niet bij de cap maar bij het opstijgen!
    Als je paard daadwerkelijk gaat asjoemen dat cap opstijgen betekend, kan je altijd nog gaan varieren met het moment van cap opzetten, of bij een ajoemactie besluiten om nog even niet op te stappen, maar nog wat op de grond te spelen! (en inderdaad.. andere cap aanschaffen! ) Eén met korte klep!)

Ik heb niet eens een vast moment van cap opzetten! Soms al tijdens grondwerk, soms vlak voor opstappen!

Ik geloof niet dat je paard dat gaat verbinden hoor. Jij loopt naar je cap.. dus opstijgen.
    Het is wel logisch gedacht, maar denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Die tijd ertussen is te lang, wat al eerder gezegd is hierboven.

Als jij je cap opzet, op een tijd dat het voor jou goed voelt, straal je zelfverzekerdheid uit, en dat voelt je paard. DÃ*t gevoel breng je over, en dat is het belangrijkste.
    Voel je jezelf lekker, voelt je paard je bij je op z´n gemak.

Dus gewoon opzetten als je voelt dat het tijdstip dáár is.

Ik draag trouwens zelf geen cap, maar wel een hoed, en heb geen last met hetgeen jij omschrijft, maar ik kan me voorstellen dat het iets is wat zit in je hoofdhouding.
    Ik had bijvoorbeeld eerst een bril, maar ik keek altijd tegen de rand aan, terwijl andere brildragers er geen last van hadden. Zó irritant!

Dus kan je wel begrijpen hoor. Gewoon doen waar je je lekker bij voelt. Je paard asjumed niet zover vooruit.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

trouwens als jij altijd zonder zadel grondwerkt, vervolgens het zadel pakt, opzadelt en opstijgt weet je paard aan al die stappen al dat je wilt gaan rijden. De cap is dan alleen nog maar een extra bevestiging van wat hij al verwacht.
    Als het goed is is dat niet zo erg. Je paard hoeft toch niet verrast te zijn als je gaat rijden?

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Maar wat is er erg aan dat je paard de cap associeert met rijden? Als hij vanaf het moment dat jij je cap opzet opstandig wordt en gespannen, kun je je toch afvragen of hij het rijden zelf wel zo leuk vind, en hoe je dát kan verbeteren.
    Zo niet, dan is er niks aan de hand toch?

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Don't teach assumptions Parelli is een beetje per definitie tegen het aanleren van assumtions. Maar dat is niet te voorkomen (wil ikzelf ook niet voorkomen!!) Als je met een knalgele voerbeker aan komt zetten, zal je paard ook wel asumen dat ie eten krijgt.

Assumen zit eigenlijk verwant aan What happens before what happens happens.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

En voor een deel wil je juist WEL assumptions aanleren! Maar dan wel assumptions die wenselijk/functioneel zijn.

Bijvoorbeeld dat jij leuk bent, en dat fase 1 indien nodig altijd gevolgd door fase 2, 3 en 4 (the promise of pressure).

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Juist! En voor het andere deel kan je je het denk ik ook schudden, ze hebben het volgens mij al aan je gelezen vóór je met je zadel binnenkomt. Ze zijn zoooo sensitief, en merken dat aan heel kleine dingen. Dus zet die pet maar lekker op hoor!

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Bedankt voor de tips,

inderdaad, als cap op voor Unieko betekent oooo neee, ze wil er er weer op, dan doe ik het goed fout, dus wat dat betreft moet het niet uitmaken wanneer het op gaat.

En Trea, ik ben blij dat jij het met een bril hebt, misschien is irritant wel een betere uitleg dan niets zien, je blijft zo'n vage vlek voor je zien en hoe meer je er niet aan wil denken hoe meer je die vlek ziet.
    (maar dat heb ik ook met rommel in mijn huis )
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Actief Forumlid Antiope's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    En voor een deel wil je juist WEL assumptions aanleren! Maar dan wel assumptions die wenselijk/functioneel zijn.

Bijvoorbeeld dat jij leuk bent, en dat fase 1 indien nodig altijd gevolgd door fase 2, 3 en 4 (the promise of pressure).
    Maar dat zijn geen assumptions.
    Dat zijn feiten!

Dus nee, het paradigma blijft: have no assumptions, teach no assumptions. (oid)
    [size=10px]chris irwin certified trainer (silver/silver)
    http://www.paardenliegenniet.nl
    [/size]

Is het voor je paard niet ook een feit na 3 keer draven op de terugweg, dat we draven op de terugweg?

Niet om te zeiken, maar vraag me oprecht af of hier ECHT verschil tussen zit?

Actief Forumlid Antiope's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ja, zulke dingen worden inderdaad gauw feiten.

En toch zit er verschil tussen.

Ik probeer even:
    De vierde keer gaan we NIET draven. Draven op de terugweg is dus geen feit. (waarschijnlijk is het pas de zesde keer of zo geen feit meer, maar toch, het gaat om het idee)

Daarentegen:
    Jij bent wel leuk, altijd. Feit.
    Fase 1 wordt wel -indien nodig- gevolgd... altijd! Feit.

Misschien zijn feiten die dingen waar je (paard & mens) het over eens bent dat ze inderdaad zo zijn?
    [size=10px]chris irwin certified trainer (silver/silver)
    http://www.paardenliegenniet.nl
    [/size]

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten