Vandaag was ik met Blacky aan het Parelli-en, en besloot de friendly game wat op te leuken door hem eens in andere posities en met andere dingen te doen omdat Blacky anders een beetje in geestelijke nood komt en zelf allemaal leuke dingen gaat verzinnen...
Eerst dus gewoon met halster + touw het hele lijf af aaien, vervolgens met de stick + string, waarbij ik die ook over hem heen zwaai en aan de zij- voor en achterkanten hard op de grond laat slaan, vervolgens heb ik Blacky met de voorbenen op een plateau gezet tijdens de frienly game, toen met alleen de achterbenen en vervolgens met alle vier de benen. Meneer werd toen eindelijk een beetje wakker, dus hebben we het hele zooitje nog eens herhaald, maar nu met een 70 centimeter hoge skippy-bal. Het ging een beetje onhandig omdat Blacky maar 1 meter hoog is en in het begin nog ietwat skeptisch reageerde toen hij het grote blauwe gevaarte van de grond af en naar zich toe zag komen, maar eigenlijk ging ook dat heel aardig. Hij vond het in elk geval erg apart en bleef zeer geinteresseerd staan kijken.
De laatste variant bedacht Blacky zelf. Hij gaat normaalgesproken een of twee keer per training rollen, en had dat vandaag al weer een keer gedaan, toen hij vervolgens nog een keer ging liggen. Nu begon hij niet meteen te rollen, maar keek mij strak aan ('opletten!') en ging vervolgens dood liggen. Dat beloonde ik natuurlijk rijkelijk en dacht vervolgens, waarom niet? Dus hebben we de friendly game met de stick en string gespeeld terwijl Blacky volledig uitgestrekt op de grond lag. Het op de grond slaan kon hem echt geen bal schelen, aan het aanraken met de string terwijl hij lag nog wel even, maar dat was ook snel over. Vervolgens gefriendlied terwijl het rechtop lag en uiteindelijk ook toen hij zat, en dat was het einde van onze free-style friendly game.
Als je paard vrijheidsdressuur oefeningen kan, bijvoorbeeld de buiging, dan kun je die dus ook perfect combineren met de friendly game. Wel voorzichtig opbouwen natuurlijk, omdat je paard zich toch in een erg kwetsbare positie bevindt, maar het is wel leuk om te doen en een leuke manier om vrijheidsdressuur met Parelli te combineren. Volgende stap: de bal over Blacky heen rollen terwijl die dood op de grond ligt. Maar dat gaat nog wel even duren, denk ik zo...![]()
Bladwijzers