Elianne met Shakira in de wei is een prachtfoto. En ik weet zeker dat Shakira al lag en lekker is blijven liggen toen Elianne bij haar kwam. Super voorbeeld van vertrouwen inderdaad.
Weet je, laten we elkaar niet proberen te overtuigen. Lukt niet. Kwestie van smaak. Een paard leren om te buigen of voor dood te liggen is een paard leren om natuurlijk gedrag om te buigen tot geconditioneerd gedrag. En dat gaat i.m.o. gewoon net ff te ver. Laat een stukje van dat paard onberoerd, van hemzelf. Bewegingen die hij uitvoert als hij dat wil en wanneer hij dat wil. En er dan van genieten. Omdat het spontaan en natuurlijk is. Daar staan dit soort kunstjes verre van. Weet je, je kan een paard álles leren. Ik vind dat wij mensen daar héél voorzichtig mee moeten zijn.

Antwoord met Citaat
 )

). Ik heb hem dat als eerste kunstje geleerd omdat hij toen ik hem kreeg erg aggressief en bijterig was, weinig zelfbeheersing had en het verder helemaal niet op mensen had. Mijn idee was: als ik nou naast alle correcties om hem me van het lijf te houden ook op een positieve, dwangloze manier met beloningen train, ziet hij in dat ik niet het baasje from hell ben en dat het ook leuk kan zijn om met de mens samen te werken. En apporteren was een erg goede oefening daarvoor omdat Blacky dus erg bijterig was en ik hem zo tijdens het wandelen bijvoorbeeld mijn zweep kon laten dragen zodat hij a) niet kon bijten, en b) voer kon verdienen met denkwerk zodat hij ook geestelijk voldoende huiswerk had. 
 maar dat is mijn persoonlijke smaak) en ga ze daarom ook niet uilokken en dan aanleren zoals gebruikelijk is, maar als Sjors ze zelf aanbiedt om aandacht te trekken, dan ga ik daar geen nee tegen zeggen. Het beest laat zien dat hij denkt! Dat is wat ik voor mezelf uit vrijheidsdressuur trainen haal, die hersenkronkels die je op de gekste manieren naar boven ziet borrelen. Die kleine kunstjes zelf kunnen me gestolen worden, zijn absoluut niet mijn smaak, maar het denkwerk dat er achter zit vind ik geweldig! En dan ga ik niet roepen 'Sjors, schaam je! Dit is paard-onwaardig! Ga toch grazen!'. 
, dus blijkbaar is het natuurlijk gedrag voor Sjo 
Bladwijzers